Rabarbapuppa skrev 2017-02-02 15:48:36 följande:
Nu är vi alltså inne på två helt skilda områden för felsökning. Folk i denna tråd kommer med tips avseende batteri, jordning, starthjälp. Du säger i ditt inlägg här att du behöver ge lite gas för att den ska starta. Det innebär att vi redan är strax förbi och efter själva startproceduren, d.v.s man kan baserat på din kommentar anta att både batteri och startmotor fungerar som de ska - men du får den inte att TÄNDA som den ska? Tolkar jag rätt?
Att ge lite gas är egentligen inget som ska behövas på en modern bil, det är gamla förgasarmotorfasoner. I samma ögonblick du vrider nyckeln (innan startmotorn engageras) så duschas förbränningsrummen med bränsle/luft så det finns där att antändas sekunden efter att startmotorn drar runt motorn, så det ska normalt fungera utan att du trycker på gasen alls.
Enligt min enkla mening verkar det således vara något annat än just batteri och startmotor, för jag fattar som att motorn faktiskt går runt men inte tänder som den ska, fattar jag problemet rätt?
/Puppa
Ja det är två olika saker men det är faktiskt så här bilen beter sig.
Jag ska förklara mer punktligt. Olika senario.
1. Sätter mig i bilen och vrider om nyckeln, inget händer i motorn förutom ett klick, alla lampor tänds, fläkt, stereo och övrigt. Här försökte jag mycket själv, sen ringde bärgaren, han försökte med sina kraftiga startkablar, försökte med att knacka på startmotorn och det hjälpte inte heller, vi fick springa igång bilen för att det skulle starta.
2. Sätter mig i bilen, vrider om nyckeln, bilen gör det klassiska ljudet när de försöker starta "tju tju tju" ja ni vet när bilen vill starta, den håller på ca 5 sekunder innan den kommer igång. Ibland hjälper det att ge lite gas.
Idag när jag skulle hem, satte mig i bilen, vred om nyckeln. O det hände inget. Efter att ha fått tipset av vikotrjohan att kontrollera jordkabeln så öppnade jag motorhuven och följde minuskabeln och såg att det fanns fläta som är kopplad till chassit ryckte lite pp den några gånger, och då startade bilen men den fick också jobba i ca 5 sek.
Nu antar jag att problemet är att det är dålig kontakt till jordkabeln? Eller startade bilen bara så där. måste bara få det beskrivet hur jag ska rengöra kontakten för att se om det verkligen är det som är problemet.