• Justdoit

Bilen startar inte, hjälp!

Vet inte om det är rätt kategori.

Har en Nissan Qashqai 2013 rullat 15000 mil. Bilen startar inte ibland. Den beter sig konstigt. Ska försöka beskriva problemet.

Någon gång startar den inte alls, bara ett klick från motorrummet hörs. Hjälper inte med startkablar, knacka på startmotorn, startar om man springer igång bilen. Ibland försöker den starta men får jobba lite innan den kommer igång. Känns som batteriet är dåligt eller startmotorn inte får tillräckligt med ström. Eller kan det vara tändstift, glödstift. Är inte så kunnig inom området därför frågar jag här om någon har haft samma problem och kan säga något.

Lämnar man in bilen till verkstad för felsökning tar de ca 1500kr för det.

Ska man börja med att byta batteriet kanske? Vad tror ni som kan om bilar.

• Svar på tråden Bilen startar inte, hjälp!
  • viktorjohan
    Justdoit skrev 2017-02-02 11:15:37 följande:

Tack för era svar.

Jag resonerar som några här att startmotorn borde hålla flera år till. Batteriet kan set vara för de är 4år gammal bil. Men ska ta och kolla på jordkabel som viktorjohan nämnde. Att det så att man rensar med stålborste vid batteriskorn?

Idag när jag skulle till jobbet så var det svårt att starta den, fick ge lite gas för att den skulle starta.

Jag menar att det kan vara jordkabeln mellan motor och kaross som har dålig kontakt. Alltså inte batteripolernas anslutningar. Men kolla dessa också för all del. Det är ju väldigt fort gjort. Jag har haft två bilar med liknande symtom som ts har. I båda fallen var det den sk jordflätan som hade dålig kontakt mot karossen. Det syntes inte nåt förrän jag lossade anslutningarna. Då syntes ärgbildning som gjorde att det blev dålig kontakt. Den ena bilen var en Volvo och den andra en Toyota. Det är ju enkelt att testa med en startkabel som jag skrev tidigare. Jorda motorn i karossen med en kabel. Funkar det då är det jordfel.
  • i-o

Blybatterier av den typen blir inte gamla, möjligtvis urladdade och oxiderade vilket det går att fixa.

Batterier får väldigt mycket sämre prestanda på vintern.
    Min rekommendation är att skippa batteri helt och hållet och satsa på en kondensatorbank eftersom dessa inte har samma problem på vintern.

Använder du inte bilen oftare än någon gång per vecka, då kanske du inte ska ha en egen. Men man får gärna koppla till en liten solcell för underhållsladdning av banken då nackdelen med kondingar är att de långsamt läcker spänning, inte mer än att någon volt per vecka, men det kan också lösas med att starta bilen någon halvminut en till två gånger i månaden.

• Rabarbapuppa
    Justdoit skrev 2017-02-02 11:15:37 följande:

Tack för era svar.

Idag när jag skulle till jobbet så var det svårt att starta den, fick ge lite gas för att den skulle starta.

Nu är vi alltså inne på två helt skilda områden för felsökning. Folk i denna tråd kommer med tips avseende batteri, jordning, starthjälp. Du säger i ditt inlägg här att du behöver ge lite gas för att den ska starta. Det innebär att vi redan är strax förbi och efter själva startproceduren, d.v.s man kan baserat på din kommentar anta att både batteri och startmotor fungerar som de ska - men du får den inte att TÄNDA som den ska? Tolkar jag rätt?

Att ge lite gas är egentligen inget som ska behövas på en modern bil, det är gamla förgasarmotorfasoner. I samma ögonblick du vrider nyckeln (innan startmotorn engageras) så duschas förbränningsrummen med bränsle/luft så det finns där att antändas sekunden efter att startmotorn drar runt motorn, så det ska normalt fungera utan att du trycker på gasen alls. 
    Enligt min enkla mening verkar det således vara något annat än just batteri och startmotor, för jag fattar som att motorn faktiskt går runt men inte tänder som den ska, fattar jag problemet rätt?

/Puppa
  • Anonym (Jh f)
    Rabarbapuppa skrev 2017-02-02 15:48:36 följande:

Nu är vi alltså inne på två helt skilda områden för felsökning. Folk i denna tråd kommer med tips avseende batteri, jordning, starthjälp. Du säger i ditt inlägg här att du behöver ge lite gas för att den ska starta. Det innebär att vi redan är strax förbi och efter själva startproceduren, d.v.s man kan baserat på din kommentar anta att både batteri och startmotor fungerar som de ska - men du får den inte att TÄNDA som den ska? Tolkar jag rätt?

Att ge lite gas är egentligen inget som ska behövas på en modern bil, det är gamla förgasarmotorfasoner. I samma ögonblick du vrider nyckeln (innan startmotorn engageras) så duschas förbränningsrummen med bränsle/luft så det finns där att antändas sekunden efter att startmotorn drar runt motorn, så det ska normalt fungera utan att du trycker på gasen alls. 

Enligt min enkla mening verkar det således vara något annat än just batteri och startmotor, för jag fattar som att motorn faktiskt går runt men inte tänder som den ska, fattar jag problemet rätt?

/Puppa

Jag säger som tidigare. Precis samma problem för mig. Behövde också ofta ge gas för att starta den. Allt löste sig med nytt batteri.
  • Haskel

Nästan garanterat är det för dålig jord, som nämnts tidigare. Minuskabeln har för dålig kontakt med karossen, pga av korrosion. Skruva loss anslutningen och gör rent bakom, med stålborste/slippapper. Ha på lite olja/kopparpasta, och skruva tillbaka.

• Justdoit
    Rabarbapuppa skrev 2017-02-02 15:48:36 följande:

/Puppa

Ja det är två olika saker men det är faktiskt så här bilen beter sig.

Jag ska förklara mer punktligt. Olika senario.

1. Sätter mig i bilen och vrider om nyckeln, inget händer i motorn förutom ett klick, alla lampor tänds, fläkt, stereo och övrigt. Här försökte jag mycket själv, sen ringde bärgaren, han försökte med sina kraftiga startkablar, försökte med att knacka på startmotorn och det hjälpte inte heller, vi fick springa igång bilen för att det skulle starta.

2. Sätter mig i bilen, vrider om nyckeln, bilen gör det klassiska ljudet när de försöker starta "tju tju tju" ja ni vet när bilen vill starta, den håller på ca 5 sekunder innan den kommer igång. Ibland hjälper det att ge lite gas.

Idag när jag skulle hem, satte mig i bilen, vred om nyckeln. O det hände inget. Efter att ha fått tipset av vikotrjohan att kontrollera jordkabeln så öppnade jag motorhuven och följde minuskabeln och såg att det fanns fläta som är kopplad till chassit ryckte lite pp den några gånger, och då startade bilen men den fick också jobba i ca 5 sek.

Nu antar jag att problemet är att det är dålig kontakt till jordkabeln? Eller startade bilen bara så där. måste bara få det beskrivet hur jag ska rengöra kontakten för att se om det verkligen är det som är problemet.
  • viktorjohan

Lossa bulten eller muttern som håller flätan mot karossen. Borsta rent med stålborste eller slippapper på både anslutningen och karossen. På med lite kopparpasta och skruva ihop igen. Ev kan samma sak behövas på anslutningen mot själva motorn men det är mindre troligt.

• Justdoit
    Haskel skrev 2017-02-02 20:26:31 följande:

Nästan garanterat är det för dålig jord, som nämnts tidigare. Minuskabeln har för dålig kontakt med karossen, pga av korrosion. Skruva loss anslutningen och gör rent bakom, med stålborste/slippapper. Ha på lite olja/kopparpasta, och skruva tillbaka.

Ja det talar för det felet. Ska göra som beskrivs här och återkomma senare.

Tack!
  • Justdoit
    viktorjohan skrev 2017-02-02 21:01:59 följande:

Lossa bulten eller muttern som håller flätan mot karossen. Borsta rent med stålborste eller slippapper på både anslutningen och karossen. På med lite kopparpasta och skruva ihop igen. Ev kan samma sak behövas på anslutningen mot själva motorn men det är mindre troligt.

Tack för tydlig beskrivning, uppskattas!!
  • viktorjohan
    Justdoit skrev 2017-02-02 21:12:37 följande:

Tack för tydlig beskrivning, uppskattas!!

Hoppas det funkar för dig nu.

Tacksam om du återkopplar hur resultatet blev.
  • Justdoit

Så set det ut i motorrummet, vad jag ser så är det från minuspolen går det en kabel ner i motorn men inte direkt till chassit, tittar jag rätt? Vill inte förstöra något annat.
  • viktorjohan

Troligen jordfel som sagt. Kan också vara som Haskel skrev. Alltså minuskabeln från batteriet som inte jordat ordentligt mot karossen. Samma åtgärd förstås.

• Haskel

Följ bara den tjocka svarta minuskabeln ner i motorn. Den bör vara ansluten mot någon av motorutrymmets väggar. Den kan även på vissa bilar vara kopplad mot motorblocket.

Du förstör inget om du följer kabeln, med handen, om du inte ser vart den är ansluten.

• Rabarbapuppa
    Justdoit skrev 2017-02-02 21:20:37 följande:
    Så set det ut i motorrummet, vad jag ser så är det från minuspolen går det en kabel ner i motorn men inte direkt till chassit, tittar jag rätt? Vill inte förstöra något annat.
    Motorblocket i sig är en ju en jordpunkt, så det är fullt möjligt att minus jordar i blocket och inte nödvändigtvis i karossen (vilket är väldigt vanligt också)

Nu när jag läser din beskrivning fattar jag bättre. Du har med andra ord (misstänkligen) två fel. 1) Dålig jord, för du får inte startmotorn att gå vissa tillfällen. Men de tillfällen startmotorn faktiskt går, verkar motorn 2) ha svårt att tända, du få "gnugga" ett tag på starten innan den tänder och går igång.

Mja, som sagt, kan du primärt få jorden felfri och att starten alltid går, då är vi en bit påväg. Jag har/har haft bilar som alltid varit lite långsamma att tända, medan jag har/har haft (min BMW t.ex) alltid startar på nästan minsta lilla så fort startmotorn går. (men där har jag också haft ur spridarna och vet hur vansinnigt snabbt motorstyrning faktiskt engagerar sprutet i startögonblicket, det finns något tändbart i förbränningsrummen på nån millisekund)

/Puppa
  • Justdoit
    Rabarbapuppa skrev 2017-02-03 10:27:59 följande:

Motorblocket i sig är en ju en jordpunkt, så det är fullt möjligt att minus jordar i blocket och inte nödvändigtvis i karossen (vilket är väldigt vanligt också)

Nu när jag läser din beskrivning fattar jag bättre. Du har med andra ord (misstänkligen) två fel. 1) Dålig jord, för du får inte startmotorn att gå vissa tillfällen. Men de tillfällen startmotorn faktiskt går, verkar motorn 2) ha svårt att tända, du få "gnugga" ett tag på starten innan den tänder och går igång.

Mja, som sagt, kan du primärt få jorden felfri och att starten alltid går, då är vi en bit påväg. Jag har/har haft bilar som alltid varit lite långsamma att tända, medan jag har/har haft (min BMW t.ex) alltid startar på nästan minsta lilla så fort startmotorn går. (men där har jag också haft ur spridarna och vet hur vansinnigt snabbt motorstyrning faktiskt engagerar sprutet i startögonblicket, det finns något tändbart i förbränningsrummen på nån millisekund)

/Puppa

Vid nr 2 menar du tändstift eller glödstift?
  • viktorjohan
    Katarina2011 skrev 2017-02-03 17:18:01 följande:

15000 mil på 4år????

Kör du Ystad Haparanda 10ggr/år eller?

Det är väl inte så mycket. 6-7 mil enkel väg till jobbet plus lite annan körning blir 15000 mil på 4 år. Vardag för många norrlänningar. Ingen kollektivtrafik finns heller som alternativ.
  • Katarina2011
    viktorjohan skrev 2017-02-03 18:13:29 följande:
    Det är väl inte så mycket. 6-7 mil enkel väg till jobbet plus lite annan körning blir 15000 mil på 4 år. Vardag för många norrlänningar. Ingen kollektivtrafik finns heller som alternativ.
    Låter sjukt mkt för mig då vår bil gått ca 1400 mil på snart 2 år. Haha.
    Men visst då kanske de inte är så mkt om en del har så långt till jobbet :)
  • Justdoit
    Katarina2011 skrev 2017-02-03 17:18:01 följande:

15000 mil på 4år????

Kör du Ystad Haparanda 10ggr/år eller?

Haha ja det är faktiskt mycket.

Köpte bilen för några månader sedan då den rullade strax under 15k mil.

Tidigare ägare pendlat ca 9 mil enkel väg til jobbet. Tyckte själv att det var för mycket när jag skulle köpa den men farsan sa att det är inte så mycket för en dieselbil. Kan lätt rulla det dubbla utan problem
  • Rabarbapuppa
    Justdoit skrev 2017-02-03 14:57:03 följande:
    Vid nr 2 menar du tändstift eller glödstift?
    Ja, är det en bensinare eller en diesel? Det framgick inte.
    Nu i din absolut senaste post, som svar på Katarina2011 så säger du att det är en diesel, så ja, då borde det vara glödstift då m.a.o.

Nu är det inte primärt glödstiftets jobb att "tända", snarare förvärma, om luften är kall. I en dieselmotor självantänder dieselbränslet p.g.a den värme som blir av den kraftiga kompressionen. Men startmotorn måste vara frisk och ganska snabb, funderar därför på om det trots allt inte kan vara ett startmotorproblem du har.

Svar på tråden Bilen startar inte, hjälp!