• Fröken W

Hur lång tid tog din andra förlossning?

Hej!

Jag har relativt nyligen fött mitt första barn. Det var en lång och utdragen förlossning, ca 25 timmar från första värk till att hon var ute varav 3,5 timmar med krystvärkar.

Om några år vill jag gärna ha ett barn till. Jag har hört att andra förlossningen ofta går snabbare än första, och för vissa läskigt snabbt. Jag funderar såklart över hur lång tid det kommer ta för mig, halva tiden eller kanske ännu snabbare. Eller kommer det rentav att ta längre tid än första.

Det här är såklart väldigt individuellt och kan skilja sig mycket. Men hur var det för dig? Hur lång tid tog din första resp. andra förlossning från första värk till att bebisen var ute?

• Svar på tråden Hur lång tid tog din andra förlossning?
  • Lena

Första började jag känna vid lunch. Vi åkte in vid middagstid, öppen 2cm. Hon är född kl 5

Andra började jag känna på eftermiddagen. Vi åkte in vid midnatt, öppen 2cm. Hon är född kl 5.

• nnnnnnnn

Ettan - vattnet gick vid 22-tiden, efter snabb koll på förlossningen åkte vi hem. Värkar startade 05. 16 åkte vi in. Strax före midnatt så föddes barnet. Total tid: ca 24-26 timmar.
    Tvåan - började med värkar. Första värken 16.30. Åkte in vid 18-tiden för koll, blev rekommenderade att åka hem, men vi tog en promenad istället, ca 19 var vi tillbaka och fick komma in. Föddes strax efter midnatt. Total tid: ca 8 timmar.
    Trean - helt annan historia med veckor av förvärkar, vattenavgång (några dygn före barnet kom), värkar som startar och avstannar mm. Går inte ens att veta var man ska börja räkna tiden ifrån...

• MammAmma

Första - 11 h.

Andra - 6 h

Tredje - 2,5 h

Fjärde - ca 1 h 20 min

Alla tiderna är räknade från första värk.

• cosinus

Ettan typ 30 timmar
    Tvåan 3,5
    Trean 2,5
    Fyran lite oklart :) det var den luriga för min del. Hade ytterst sporadiska och diffusa värkar från 8-10 timmar innan förlossningen men från det jag tyckte det var någon ordning på värkarna tills bebis var ute 1 timme.

• sofin526

Ettan: 14 timmar från att de tog hål på hinnorna. Då började värkarbetet ganska omgående.

Tvåan: 3;5 timme. Också induktion genom att ta hål på hinnorna. Var öppen 4 cm då jag kom upp.

Trean: Blir vi varse om ca 3 mån ;)

• Anonym Mamma1

1:a barnet totalt 15 timmar, vattenavgång hemma på natten, värkarbetet satte igång direkt efter.

2:à barnet totalt 4 timmar, bm tog hål på hinnorna. Tog ca 1 timma innan värkarbetet satte igång. Tre timmar senare var hon ute!

Stämmer nog i de flesta fall att andra fl går snabbare än första!

• BIX

1:an 16 timmar
    2:an 6,5 timmar

Räknat från första värken.

• Carambolan

Ettan: Fem timmar från första värk, tio timmar från att vattnet gick.

Tvåan: Fem timmar från att vattnet gick och värkarna började strax därpå.

Svar på tråden Hur lång tid tog din andra förlossning?