• Glammig

Hjälp mig! C-uppsats

Hej hej alla

Jo nu har ju stunden kommit då min C-uppsats ska skrivas. Den skulle egentligen vara gjort i november/december men jag gjorde inte då för jag kom aldrig igång... Jag skriver ensam och vet knappt hur jag gör, hur man börjar osv. Har ett kompendium från min avdelning om hur man skriver uppsats, tips och råd.

Har lite ångest att jag inte bara gjorde det nu i höstas när de flesta andra i klassen gjorde det. Men chansen finns nu så jag ska ta mig ett ordentligt tag i kragen och fan i mej göra den nu under våren med start typ NU.
    Läser en 30 HP kurs parallellt, 2 föreläsningsdagar per vecka vilket innebär egen läsning hemma... De är ett ämne som jag är intresserad av och tycker är kul så jag tror och hoppas att jag kan klara ut de studierna samtidigt om jag börjar med uppsats.

Okej... så nu till min fråga.

Hur FAN gör man en C-uppsats? Jag kommer liksom inte loss. Jag inbillar mig att just JAG inte kan eller förstår detta och att jag aldrig kommer klara det. Samtidigt säger jag högt att jag ska fixa detta och det vill jag verkligen, jag vill ha min examen så jag kan sluta plugga nu. Mina tre års studier ska alltså vara klara i sommar om jag lyckas med allt.

Uppsatsen måste vara inom media och kommunikation. Jag har en årgång tjejtidningar från 1973 som jag valt ut att studera. Jag har bestämt med handledare att en jämförelse inte är att ens fundera över; vårt och dyrt att hitta en liknande tidning idag samt svårt och dyrt att ens få tag i en hel årsupplaga.

Nu ska jag skriva en sida att lämna in ikväll, bara med mina funderingar sammanställda så att handledare och jag har något att prata om så att det inte blir som i vintras då handledarmöten snarare blev att hon pratade med luft. Hon är ju proffset och jag som aldrig tidigare skrivit C-uppsats förstår typ ingenting (har dåligt arbetsminne och svårt att ta till information och svårt att koncentrera mig). Jag sa detta till henne idag när jag tog upp kontakten efter att vi inte hörts sedan december och hon har typ trott jag har i alla fall kommit en liten bit under julen, men nej.
    Så henens krav för att fortsätta handleda mig var att jag idag/inatt skrev en sida med som sagt funderingar, alla frågor, vinklar osv som jag skulle vilja att själva uppsatsen handlar om.

Så är typ;

Det lär ju bli en beskrivande granskning. Jag ska skriva ner vad jag utifrån tidningarna, tycker är spännande och intressant att ta reda på. Ex genus, kön, kändisjournalistik osv. Sånt som finns i den tidningen.

Det är tidningen Hennes. Den innehåller allt från sex, recept, hur man "fångar drömkillen", abort och mkt p-piller.
    Näsan alla omslag har texten p-piller, abort och just hur man fångar drömkillen osv och det tycker jag är spännande för jag trodde inte det var så på 70-talet i tidningar, även om jag vet att kvinnan på den tiden då började ta mer plats samt att det på 70-talet var början på en friare tid.  

Jag behöver alltså hjälp för hur jag ska tänka och vilken vinkel jag ska ha. Vad är min tes? Och ad är det ett fall utav?
    Tycker ni jag ska studera omslagen och göra en beskrivande analys eller studera hela tidningen? Har 43 nummer.
    Eller någon annan vinkel?
    Det får ju nog bli en beskrivande analys då.

Jag vill göra det enkelt så att jag hinner bli klar innan sommaren. Jag förstår att det är ett enormt arbeta, framför allt att vara ensam. Men jag ska klara detta. Jag vill lycka och jag vill bli stolt att jag äntligen är klar med studierna och att jag faktisk klarade en uppsats!

Jag tror att jag gör det svårare n vad det är och att jag inte ens knappt läst det kompendiet om hur man gör. He he he. Jag inbillar mig det värsta och då blir jag lat, rädd och tror inte jag kommer förstå eller klara av.

• Svar på tråden Hjälp mig! C-uppsats
  • Glammig

Hej ni som skrivit nu igen! :D
    Så glad att ni tar er tid o hjälpa o guida mig..

Pratade nyss med en bekant som är lärare och som själv har skrivit för många år sedan, och som gärna ville hjälpa mig över telefon..

Vi diskuterade lite olika alternativ och hon nämnde bland annat tvärvetenskaplig studie.
    Att jag tar 2-3 tidningar Hennes från 1973 och gör en analys på den och en helt annan analys på en nutida tidning. (Då kan jag ju kanske ta Hennes från 2009 beroende på om det ingår i en tvärstudie, att det kan vara samma tidning.) Tänkte ta VeckoRevyn eller Cosmopolitan typ som verkar mest lik.

Ex att jag gör olika sektioner för det innehåll som finns, tex, heminredning, stickning, skönhet och sex. Och i den nutida tidningen kanske det fortf är heminredning men mycket träning och sex, eller skönhet eller ngt.
    Frågor som; är det fortfarande att man ska göra sig vacker för mannen eller för sin egen skull eller hur är värderingarna?

Sen att jag tar med någon studie som någon annan gjort i ämnet, ex en jämförelseanallys. Hon nämnde någon belgisk forskare, Ferdinand, som forskat om sådant,

Det jag tycker är svårt det är ju hur man hittar gamla artiklar. På onsdagar har dom i bibblan språkverkstad och dit måste jag fan gå för att få hjälp med exakt vilka ord jag ska söka efter och hur. Jag ä rädd att inte hitta artiklar men det är klart det måste finnas forskning på tjejtidningar idag och förr.

Jag tror att detta verkar vara den lättaste studien. Vad tror ni?
    Ni har så många tips och alla är lika spännande och jag skulle vilja göra alla. Men jag måste vara realistisk och ta det som går fortast och som är genomförbar för mig eftersom jag tycker det verkar lite svårt. Plus att jag är ensam skrivande o pluggar heltid fortfarande, kan det inte vara för stort.

• Bibbidi

Hej ts! Många universitet har artikelsök som en sökfuntkion om du går ut på deras hemsida och väljer "bibliotek" och letar där.  Istället för att söka efter böcker så väljer du fliken där det står "tidskrifter". Tror det är där det brukar finnas. Många brukar ha tex One Search där som ett alternativ (man söker på engelska). Många artiklar brukar stå på engelska eftersom "forskare skriver för forskare" och då brukar det stå på engelska.

Annars finns 
    scholar.google.se/
    swepub.kb.se/
    libris.kb.se/

• Bibbidi

Om du går ut på ett Universitets hemsida så borde du kunna gå in på "ämnesguider" också och där  hitta lite tips om hur/var du kan söka för att hitta tex artiklar inom just ditt område. Så är det i alla fall på mitt Universitet.

Vad läser du för något?

• Glammig
    Bibbidi skrev 2017-02-11 22:31:52 följande:

Hej ts! Många universitet har artikelsök som en sökfuntkion om du går ut på deras hemsida och väljer "bibliotek" och letar där.  Istället för att söka efter böcker så väljer du fliken där det står "tidskrifter". Tror det är där det brukar finnas. Många brukar ha tex One Search där som ett alternativ (man söker på engelska). Många artiklar brukar stå på engelska eftersom "forskare skriver för forskare" och då brukar det stå på engelska.

Annars finns 
    scholar.google.se/
    swepub.kb.se/
    libris.kb.se/

Hej hej!

Tack!
    Ja, vårt bibliotek har så klart sina program. Vi har bland annat Retriver som vi nog mest använder som dom köpt att använda liksom. Bra tips du hade på länkar.
    Jag tycker det blir störigt oh lite jobbigt att söka och läsa alla rapporter på engelska. Man kan ju vanlig språkengelska men just rapport-språk på engelska blir ju lite jobbigare. Men men... Nu är det min tid att skriva uppsatsen så måste bara få det gjort och det är tyvärr mest på engelska. Haha hatar detta alltså, jäkla uppsats!!!!!!!!!
  • Bibbidi

Haha jag vet! Sitter och ska göra samma sak nu. Jag tror jag ska ha en länk någonstans med bra "akademiska ord" på svenska-engelska som jag kunde använda till mitt artikelsökande. Men jag vet inte om det är ord som är användbara för dig eftersom vi kanske inte har samma område.... Men jag kan leta upp den om du vill, kanske finns något ord du kan använda. 

Dina lärare har inte visat dig någon liknande länk? Tex "här är bra ord ni kan söka på"?

• Glammig
    Bibbidi skrev 2017-02-11 22:46:35 följande:

Haha jag vet! Sitter och ska göra samma sak nu. Jag tror jag ska ha en länk någonstans med bra "akademiska ord" på svenska-engelska som jag kunde använda till mitt artikelsökande. Men jag vet inte om det är ord som är användbara för dig eftersom vi kanske inte har samma område.... Men jag kan leta upp den om du vill, kanske finns något ord du kan använda. 

Dina lärare har inte visat dig någon liknande länk? Tex "här är bra ord ni kan söka på"?

Hej nej jag kommer inte ihåg om läraren visat det på föreläsningarna. Kursen var ju typ i september/oktober så jag minns så klart inte. :( Men men känns som man ska lära sig allt på egen hand typ. Vi har ju gått genom C-metod men jag kan inte mkt. Tycker detta är så svårt alltså.
    Ja tack, du får gärna maila mig det oavsett. Kanske kommer till användning ändå! :)
  • viola321
    Glammig skrev 2017-02-11 22:19:06 följande:
    Hej ni som skrivit nu igen! :D
    Så glad att ni tar er tid o hjälpa o guida mig..

Pratade nyss med en bekant som är lärare och som själv har skrivit för många år sedan, och som gärna ville hjälpa mig över telefon..

Vi diskuterade lite olika alternativ och hon nämnde bland annat tvärvetenskaplig studie.
    Att jag tar 2-3 tidningar Hennes från 1973 och gör en analys på den och en helt annan analys på en nutida tidning. (Då kan jag ju kanske ta Hennes från 2009 beroende på om det ingår i en tvärstudie, att det kan vara samma tidning.) Tänkte ta VeckoRevyn eller Cosmopolitan typ som verkar mest lik.

Ex att jag gör olika sektioner för det innehåll som finns, tex, heminredning, stickning, skönhet och sex. Och i den nutida tidningen kanske det fortf är heminredning men mycket träning och sex, eller skönhet eller ngt.
    Frågor som; är det fortfarande att man ska göra sig vacker för mannen eller för sin egen skull eller hur är värderingarna?

Sen att jag tar med någon studie som någon annan gjort i ämnet, ex en jämförelseanallys. Hon nämnde någon belgisk forskare, Ferdinand, som forskat om sådant,

Det jag tycker är svårt det är ju hur man hittar gamla artiklar. På onsdagar har dom i bibblan språkverkstad och dit måste jag fan gå för att få hjälp med exakt vilka ord jag ska söka efter och hur. Jag ä rädd att inte hitta artiklar men det är klart det måste finnas forskning på tjejtidningar idag och förr.

Jag tror att detta verkar vara den lättaste studien. Vad tror ni?
    Ni har så många tips och alla är lika spännande och jag skulle vilja göra alla. Men jag måste vara realistisk och ta det som går fortast och som är genomförbar för mig eftersom jag tycker det verkar lite svårt. Plus att jag är ensam skrivande o pluggar heltid fortfarande, kan det inte vara för stort.

Jag har skrivit massor av uppsatser på både c- och masternivå och känner rent spontant att du nog måste avgränsa dig ännu mer. Det kan vara en bra idé att dela upp innehållet i sektioner, men jag skulle snarare satsa på att behandla typ två "teman" ordentligt än gå igenom fem översiktligt. En c-uppsats är trots allt inte så många sidor och du ska ju hinna säga någonting av värde också. Du verkar ju vara lite inriktad på genus, varför inte ta två teman som är lätta att knyta an till genusteori (till exempel sex - som du ju har varit inne på - samt skönhet)? Eller heminredning plus stickning - två hobbyer som är tämligen kopplade till den kvinnliga sfären. Det finns dessutom massor av intressant genusteoretisk forskning som du skulle kunna använda, inte minst konstvetenskaplig genusteoretisk forskning om du tänker titta om omslagsbilden eller annat bildmaterial. Där finns det hur mycket som helst att hämta. Genusteori används ofta inom etnologisk och litteraturvetenskaplig forskning också, där kan du få hjälp med hur du kan närma dig en genusteoretisk textanalys! Så summa summarum: du kan definitivt vara hjälpt av en tvärvetenskaplig studie. Och för guds skull, begränsa dig. Det är ett vanligt misstag att man tar sig an alldeles för många frågeställningar eller ett för stort material i början och om man inte lyckas begränsa sig leder det till att ens undersökning blir ytlig och spretig! Det gäller på alla nivåer, om du tittar på doktorsavhandlingar så ser du att till och med de har valt ett litet, avgränsat och nischat område att undersöka.

• Glammig
    viola321 skrev 2017-02-12 01:43:00 följande:

Jag har skrivit massor av uppsatser på både c- och masternivå och känner rent spontant att du nog måste avgränsa dig ännu mer. Det kan vara en bra idé att dela upp innehållet i sektioner, men jag skulle snarare satsa på att behandla typ två "teman" ordentligt än gå igenom fem översiktligt. En c-uppsats är trots allt inte så många sidor och du ska ju hinna säga någonting av värde också. Du verkar ju vara lite inriktad på genus, varför inte ta två teman som är lätta att knyta an till genusteori (till exempel sex - som du ju har varit inne på - samt skönhet)? Eller heminredning plus stickning - två hobbyer som är tämligen kopplade till den kvinnliga sfären. Det finns dessutom massor av intressant genusteoretisk forskning som du skulle kunna använda, inte minst konstvetenskaplig genusteoretisk forskning om du tänker titta om omslagsbilden eller annat bildmaterial. Där finns det hur mycket som helst att hämta. Genusteori används ofta inom etnologisk och litteraturvetenskaplig forskning också, där kan du få hjälp med hur du kan närma dig en genusteoretisk textanalys! Så summa summarum: du kan definitivt vara hjälpt av en tvärvetenskaplig studie. Och för guds skull, begränsa dig. Det är ett vanligt misstag att man tar sig an alldeles för många frågeställningar eller ett för stort material i början och om man inte lyckas begränsa sig leder det till att ens undersökning blir ytlig och spretig! Det gäller på alla nivåer, om du tittar på doktorsavhandlingar så ser du att till och med de har valt ett litet, avgränsat och nischat område att undersöka.

Hej
    Tack för mkt bra tips.
    Dock blir det en beskrivande studie.
    Har du några andra tips på det eftersom det du skriv ovan gällde för tvärvetenskaplig...?

Ska nog bara utgå från de tidningar från -73 jag har. Väljer kanske 3-5 st. Kommer inte blanda in några nya tidningar eftersom det är en beskrivande studie. Min handledare har sagt i december och även senaste mötet att det är det bästa för mig att göra.

Vad har du för tips eller vad säger du?

Tack...
Svar på tråden Hjälp mig! C-uppsats