• Glammig

Hjälp mig! C-uppsats

Hej hej alla

Jo nu har ju stunden kommit då min C-uppsats ska skrivas. Den skulle egentligen vara gjort i november/december men jag gjorde inte då för jag kom aldrig igång... Jag skriver ensam och vet knappt hur jag gör, hur man börjar osv. Har ett kompendium från min avdelning om hur man skriver uppsats, tips och råd.

Har lite ångest att jag inte bara gjorde det nu i höstas när de flesta andra i klassen gjorde det. Men chansen finns nu så jag ska ta mig ett ordentligt tag i kragen och fan i mej göra den nu under våren med start typ NU.
    Läser en 30 HP kurs parallellt, 2 föreläsningsdagar per vecka vilket innebär egen läsning hemma... De är ett ämne som jag är intresserad av och tycker är kul så jag tror och hoppas att jag kan klara ut de studierna samtidigt om jag börjar med uppsats.

Okej... så nu till min fråga.

Hur FAN gör man en C-uppsats? Jag kommer liksom inte loss. Jag inbillar mig att just JAG inte kan eller förstår detta och att jag aldrig kommer klara det. Samtidigt säger jag högt att jag ska fixa detta och det vill jag verkligen, jag vill ha min examen så jag kan sluta plugga nu. Mina tre års studier ska alltså vara klara i sommar om jag lyckas med allt.

Uppsatsen måste vara inom media och kommunikation. Jag har en årgång tjejtidningar från 1973 som jag valt ut att studera. Jag har bestämt med handledare att en jämförelse inte är att ens fundera över; vårt och dyrt att hitta en liknande tidning idag samt svårt och dyrt att ens få tag i en hel årsupplaga.

Nu ska jag skriva en sida att lämna in ikväll, bara med mina funderingar sammanställda så att handledare och jag har något att prata om så att det inte blir som i vintras då handledarmöten snarare blev att hon pratade med luft. Hon är ju proffset och jag som aldrig tidigare skrivit C-uppsats förstår typ ingenting (har dåligt arbetsminne och svårt att ta till information och svårt att koncentrera mig). Jag sa detta till henne idag när jag tog upp kontakten efter att vi inte hörts sedan december och hon har typ trott jag har i alla fall kommit en liten bit under julen, men nej.
    Så henens krav för att fortsätta handleda mig var att jag idag/inatt skrev en sida med som sagt funderingar, alla frågor, vinklar osv som jag skulle vilja att själva uppsatsen handlar om.

Så är typ;

Det lär ju bli en beskrivande granskning. Jag ska skriva ner vad jag utifrån tidningarna, tycker är spännande och intressant att ta reda på. Ex genus, kön, kändisjournalistik osv. Sånt som finns i den tidningen.

Det är tidningen Hennes. Den innehåller allt från sex, recept, hur man "fångar drömkillen", abort och mkt p-piller.
    Näsan alla omslag har texten p-piller, abort och just hur man fångar drömkillen osv och det tycker jag är spännande för jag trodde inte det var så på 70-talet i tidningar, även om jag vet att kvinnan på den tiden då började ta mer plats samt att det på 70-talet var början på en friare tid.  

Jag behöver alltså hjälp för hur jag ska tänka och vilken vinkel jag ska ha. Vad är min tes? Och ad är det ett fall utav?
    Tycker ni jag ska studera omslagen och göra en beskrivande analys eller studera hela tidningen? Har 43 nummer.
    Eller någon annan vinkel?
    Det får ju nog bli en beskrivande analys då.

Jag vill göra det enkelt så att jag hinner bli klar innan sommaren. Jag förstår att det är ett enormt arbeta, framför allt att vara ensam. Men jag ska klara detta. Jag vill lycka och jag vill bli stolt att jag äntligen är klar med studierna och att jag faktisk klarade en uppsats!

Jag tror att jag gör det svårare n vad det är och att jag inte ens knappt läst det kompendiet om hur man gör. He he he. Jag inbillar mig det värsta och då blir jag lat, rädd och tror inte jag kommer förstå eller klara av.

• Svar på tråden Hjälp mig! C-uppsats
  • viola321

När man arbetar med mediematerial är det dessutom intressant att ställa sig frågan om vilken mottagaren är - läsaren/publiken eller som i ditt fall - den som ser en bild. Vem är den tänkta betraktaren (tonårsflickor?) och vad säger omslagsbilden och -texten om dessa? Vilka intressen, ideal, tabun uttrycks på omslagen och vad säger det om tonårsflickor 1973? Vad ämnar man göra med omslagets bild och text (locka, lugna, inspirera, provocera, utbilda et c) och hur är omslaget specifikt kopplat till mediets genre (i det här fallet ungdomstidning)? Kort och gott: HUR märks det på omslaget vem som är den tänkta mottagaren/konsumenten?

Där går det dessutom att göra en jämförelse med nutida material, om man vill. Hur ser omslagen på tjejtidningar ut idag? Skillnader och likheter - och vad kan dessa bero på?

• Carambolan

Jag tänkte bara flika in att om du ändå VILL göra en jämförande studie så behöver det inte alls vara svårt och dyrt. Det är bara att gå till ett bibliotek med tidningsavdelning, de brukar prenumererar på alla möjliga magasin och sparar säkert åtminstone det senaste årets nummer.

• K Kalle
    Carambolan skrev 2017-02-07 02:20:55 följande:

Jag tänkte bara flika in att om du ändå VILL göra en jämförande studie så behöver det inte alls vara svårt och dyrt. Det är bara att gå till ett bibliotek med tidningsavdelning, de brukar prenumererar på alla möjliga magasin och sparar säkert åtminstone det senaste årets nummer.

Precis min tanke. Förstår inte varför TS inte kollat upp detta.
  • HippHipp
    K Kalle skrev 2017-02-07 08:06:54 följande:

Precis min tanke. Förstår inte varför TS inte kollat upp detta.

Jag håller med- det kommer göra arbetet lättare, både att hitta på en tes samt dra slutsatser. Du kommer troligen tjäna både tid och betyg på en jämförande studie.
  • snedtak
    äldreochklokare skrev 2017-02-06 22:20:39 följande:
    Men, du måste ju ha skrivit B-uppsatser innan om du nu är på C-nivå. Man gör likadant bara mer och djupare om det går. 
    Titta på tidigare kursates uppsatser. 
    Det måste man inte alls ha gjort, läser man ett kandidatprogram ger C-uppsatsen en kandidatexamen men man skriver vanligen ingen B-uppsats som ger en tvåårig högskoleexamen (tar någon ens sådana längre?). Vanligen har man väl skrivit ett par rapporter/PM eller liknande i tidigare kurser, men det är ju inget krav.
  • Carambolan
    snedtak skrev 2017-02-07 20:17:57 följande:

Det måste man inte alls ha gjort, läser man ett kandidatprogram ger C-uppsatsen en kandidatexamen men man skriver vanligen ingen B-uppsats som ger en tvåårig högskoleexamen (tar någon ens sådana längre?). Vanligen har man väl skrivit ett par rapporter/PM eller liknande i tidigare kurser, men det är ju inget krav.

Lite olika tradition i olika ämnen också. Jag skrev både a- och b-uppsats, trots att det inte fanns någon som helst möjlighet till tvåårig examen.
  • Det kommer bli bra

Nu har du ju säkert redan haft kontakt med din handledare, men här kommer ytterligare tips: Kontakta ditt universitets/högskolas språkverkstad (studieverksatd eller vilket namn det nu går under). Boka tid och gå dit! Där är de verkligen experter på att handleda och kan ge dig tid. En "vanlig" handledare har ju oftast fått max 15 h (ofta mindre) till alla kontakt med studenten som innefattar läsning, kommentarer av manus, träffar, grupphandledning, etc. Där ryker de 15 ganska snabbt på så där 3 träffar, några mejl och sedan läsning och kommentarer...

Läs kompendiet, sök också gamla uppsatser, be att få låna exempel från din institution. (eller på tex uppsatser.se) Titta på hur frågeställningar är formulerade, titta på strukturen. Modellera din efter en bra förlaga. 

Angående ditt ä'mne måste det vara något som du intresserar dig för. Om du inte tycker det är kul med dessa tidskrifter från 1973, välj ett annat ämne. Kanske något som passar den kurs du läser nu, eller där du kan hitta teoretiskt perspektiv i en kurs du läst eller den du läser nu. 

Bestäm deadlines när olika delar ska vara skrivna. Schemalägg skrivande och sedan bara kör igång. 

Om det finns text kan du också få hjälp att komma vidare. 

• Glammig
    Det kommer bli bra skrev 2017-02-08 08:57:15 följande:

Nu har du ju säkert redan haft kontakt med din handledare, men här kommer ytterligare tips: Kontakta ditt universitets/högskolas språkverkstad (studieverksatd eller vilket namn det nu går under). Boka tid och gå dit! Där är de verkligen experter på att handleda och kan ge dig tid. En "vanlig" handledare har ju oftast fått max 15 h (ofta mindre) till alla kontakt med studenten som innefattar läsning, kommentarer av manus, träffar, grupphandledning, etc. Där ryker de 15 ganska snabbt på så där 3 träffar, några mejl och sedan läsning och kommentarer...

Läs kompendiet, sök också gamla uppsatser, be att få låna exempel från din institution. (eller på tex uppsatser.se) Titta på hur frågeställningar är formulerade, titta på strukturen. Modellera din efter en bra förlaga. 

Angående ditt ä'mne måste det vara något som du intresserar dig för. Om du inte tycker det är kul med dessa tidskrifter från 1973, välj ett annat ämne. Kanske något som passar den kurs du läser nu, eller där du kan hitta teoretiskt perspektiv i en kurs du läst eller den du läser nu. 

Bestäm deadlines när olika delar ska vara skrivna. Schemalägg skrivande och sedan bara kör igång. 

Om det finns text kan du också få hjälp att komma vidare. 

Hej!
    tack för pepp Undrar bara vad du menar med din sista mening... Att det finns hjälp att få med text?
  • Bibbidi

Bibliotek brukar ha tidningar från flera månader bakåt!! Även typiska tjejtidningar. En spontan tanke bara ifall du ville jämföra.

Svar på tråden Hjälp mig! C-uppsats