• Glammig

Hjälp mig! C-uppsats

Hej hej alla

Jo nu har ju stunden kommit då min C-uppsats ska skrivas. Den skulle egentligen vara gjort i november/december men jag gjorde inte då för jag kom aldrig igång... Jag skriver ensam och vet knappt hur jag gör, hur man börjar osv. Har ett kompendium från min avdelning om hur man skriver uppsats, tips och råd.

Har lite ångest att jag inte bara gjorde det nu i höstas när de flesta andra i klassen gjorde det. Men chansen finns nu så jag ska ta mig ett ordentligt tag i kragen och fan i mej göra den nu under våren med start typ NU.
    Läser en 30 HP kurs parallellt, 2 föreläsningsdagar per vecka vilket innebär egen läsning hemma... De är ett ämne som jag är intresserad av och tycker är kul så jag tror och hoppas att jag kan klara ut de studierna samtidigt om jag börjar med uppsats.

Okej... så nu till min fråga.

Hur FAN gör man en C-uppsats? Jag kommer liksom inte loss. Jag inbillar mig att just JAG inte kan eller förstår detta och att jag aldrig kommer klara det. Samtidigt säger jag högt att jag ska fixa detta och det vill jag verkligen, jag vill ha min examen så jag kan sluta plugga nu. Mina tre års studier ska alltså vara klara i sommar om jag lyckas med allt.

Uppsatsen måste vara inom media och kommunikation. Jag har en årgång tjejtidningar från 1973 som jag valt ut att studera. Jag har bestämt med handledare att en jämförelse inte är att ens fundera över; vårt och dyrt att hitta en liknande tidning idag samt svårt och dyrt att ens få tag i en hel årsupplaga.

Nu ska jag skriva en sida att lämna in ikväll, bara med mina funderingar sammanställda så att handledare och jag har något att prata om så att det inte blir som i vintras då handledarmöten snarare blev att hon pratade med luft. Hon är ju proffset och jag som aldrig tidigare skrivit C-uppsats förstår typ ingenting (har dåligt arbetsminne och svårt att ta till information och svårt att koncentrera mig). Jag sa detta till henne idag när jag tog upp kontakten efter att vi inte hörts sedan december och hon har typ trott jag har i alla fall kommit en liten bit under julen, men nej.
    Så henens krav för att fortsätta handleda mig var att jag idag/inatt skrev en sida med som sagt funderingar, alla frågor, vinklar osv som jag skulle vilja att själva uppsatsen handlar om.

Så är typ;

Det lär ju bli en beskrivande granskning. Jag ska skriva ner vad jag utifrån tidningarna, tycker är spännande och intressant att ta reda på. Ex genus, kön, kändisjournalistik osv. Sånt som finns i den tidningen.

Det är tidningen Hennes. Den innehåller allt från sex, recept, hur man "fångar drömkillen", abort och mkt p-piller.
    Näsan alla omslag har texten p-piller, abort och just hur man fångar drömkillen osv och det tycker jag är spännande för jag trodde inte det var så på 70-talet i tidningar, även om jag vet att kvinnan på den tiden då började ta mer plats samt att det på 70-talet var början på en friare tid.  

Jag behöver alltså hjälp för hur jag ska tänka och vilken vinkel jag ska ha. Vad är min tes? Och ad är det ett fall utav?
    Tycker ni jag ska studera omslagen och göra en beskrivande analys eller studera hela tidningen? Har 43 nummer.
    Eller någon annan vinkel?
    Det får ju nog bli en beskrivande analys då.

Jag vill göra det enkelt så att jag hinner bli klar innan sommaren. Jag förstår att det är ett enormt arbeta, framför allt att vara ensam. Men jag ska klara detta. Jag vill lycka och jag vill bli stolt att jag äntligen är klar med studierna och att jag faktisk klarade en uppsats!

Jag tror att jag gör det svårare n vad det är och att jag inte ens knappt läst det kompendiet om hur man gör. He he he. Jag inbillar mig det värsta och då blir jag lat, rädd och tror inte jag kommer förstå eller klara av.

• Svar på tråden Hjälp mig! C-uppsats
  • Glammig

Hej alla!
    Stort tack för alla svar, det gör mig peppad på att jag kan göra detta!

Jo, jag skrev i andra året en B-uppsats. Dock var vi tre personer i grupperna, så det blev ju mindre att göra och man delade upp arbetet. Kanske var lite slarvig då och inte to till mig all info krig vad som exakt skall göras eftersom jag inte gjorde allt.

Det svårare tycker jag också verkar vara att hitta olika teorier. Det finns ju de man lär sig på seminarier, men det måste ju finnas hundratals olika teorier.
    När jag väl bestämt mig för vad jag ska göra, först då kan jag söka på ord i Retriver och bibliotekets tjänster för att hitta vetenskapliga artiklar/rapporter.

Varför jag inte tänkt göra en jämförande analys är för att min handledare tyckte att det inte fanns en liknande tidning idag som innehåller ungefär samma sak till samma målgrupp som Hennes. Jag som är 90-talist todde Veckorevyn men tjI... Dessutom gör ju handledaren, som är forskare, forskningar stup i kvarten typ, så jag antog hon visste bäst. Det hela är satt så att jag tidsmässigt ska hinna börja nu och vara klar så snart som möjligt, men räknar med minst 2,5 månad.
    Det var även handledaren som sa att det var för dyrt och svår att då köpa/låna tidningar, mest då för det inte idag finns ngn direkt liknande tidning. Dessutom har mitt bibliotek i höstas sålt av alla gamla tidningar. När jag ibland vill låna en damtidning, brukar typ alla numren vara utlånade av Tara, DV osv..

Tror inte jag glömt besvara ngn fråga nu. Men era tips på frågor är jättebra, tack!
    Bra tips att även göra frågor om reklamen. För det har jag tänkt på när jag såg reklamen, den är så rolig men också knäpp! Det syns tydligt att det förväntas av kvinnan att hon ska vara fin och fixad hela tiden.

Kommer säkert skriva fler funderingar så hoppas ngn vill ta sig tid ;)

• Glammig
    viola321 skrev 2017-02-07 00:33:21 följande:

När man arbetar med mediematerial är det dessutom intressant att ställa sig frågan om vilken mottagaren är - läsaren/publiken eller som i ditt fall - den som ser en bild. Vem är den tänkta betraktaren (tonårsflickor?) och vad säger omslagsbilden och -texten om dessa? Vilka intressen, ideal, tabun uttrycks på omslagen och vad säger det om tonårsflickor 1973? Vad ämnar man göra med omslagets bild och text (locka, lugna, inspirera, provocera, utbilda et c) och hur är omslaget specifikt kopplat till mediets genre (i det här fallet ungdomstidning)? Kort och gott: HUR märks det på omslaget vem som är den tänkta mottagaren/konsumenten?

Där går det dessutom att göra en jämförelse med nutida material, om man vill. Hur ser omslagen på tjejtidningar ut idag? Skillnader och likheter - och vad kan dessa bero på?

Hej
    Bra skrivet. Tack!

Ska fundera på dina frågeställningar och ha dem i bakhuvudet inför mitt möte med handledaren nästa vecka.
    Har haft möten med henne som jag nog skrev i stora texten, men nu nsta vecka blir det alltså starten å jag själv har något att komma med och inte bara hon som "pratar med luft" och at det är hon som kommer med förslag. För mig krävdes det typ två första korta möten med handledaen där jag frågade vad egentligen man gjorde och hur detta gick till. Ibland när man känner sig lite dum är det lätt att man, eller jag då, ställer lite frågor men sen inte fråga mer för man känner sig sååå dum och istället nickar och typ inbillar sig själv at man förstår.
    Till detta mötet ska jag verkligen anteckna ALLT eller till och med spela in om så behövs.

Tror dock att tidningen Hennes när den kom ut riktades till äldre tonåringar, typ 16 kanske hon var som jag fått låna tidningarna av...

Men antar du menar målgruppen för de som ska va intresserade av att läsa min rapport? Hmm.... jag tor nog feminister, forskare, folk med intresse av media/reklam, genusperspektiv, kvinnans roll i samhället osv. Är jag på rätt spår eller ute o cyklar? Hjälp mig gärna.....

• Carambolan

När det gäller teorier TS: du får inte bonuspoäng för att du väljer en teori som ingen i klassen har hört talas om. Gör det enkelt för dig och utgå från en teori som ni haft på seminarierna :) Skittråkigt kanske, men då kan du istället lägga krutet på att hitta relaterad forskning som ger en spets som passar just det ämnesområde du valt. Att formulera syfte och frågeställningar är mycket enklare när du vet vilket teoretiskt ramverk du har att förhålla dig till.

• viola321
    Glammig skrev 2017-02-08 20:29:27 följande:
    Hej
    Bra skrivet. Tack!

Ska fundera på dina frågeställningar och ha dem i bakhuvudet inför mitt möte med handledaren nästa vecka.
    Har haft möten med henne som jag nog skrev i stora texten, men nu nsta vecka blir det alltså starten å jag själv har något att komma med och inte bara hon som "pratar med luft" och at det är hon som kommer med förslag. För mig krävdes det typ två första korta möten med handledaen där jag frågade vad egentligen man gjorde och hur detta gick till. Ibland när man känner sig lite dum är det lätt att man, eller jag då, ställer lite frågor men sen inte fråga mer för man känner sig sååå dum och istället nickar och typ inbillar sig själv at man förstår.
    Till detta mötet ska jag verkligen anteckna ALLT eller till och med spela in om så behövs.

Tror dock att tidningen Hennes när den kom ut riktades till äldre tonåringar, typ 16 kanske hon var som jag fått låna tidningarna av...

Men antar du menar målgruppen för de som ska va intresserade av att läsa min rapport? Hmm.... jag tor nog feminister, forskare, folk med intresse av media/reklam, genusperspektiv, kvinnans roll i samhället osv. Är jag på rätt spår eller ute o cyklar? Hjälp mig gärna.....

Nej, jag menade målgruppen för tidningen. Alltså vem riktade sig tidningen (i ditt fall Hennes, 1973) till. Det är ju inte alltid det står direkt uttalat på eller i tidningen, och då kan det ju vara intressant för dig att diskutera detta. Om du ser på omslaget så drar du kanske snabbt slutsatsen att den typiska läsaren är en tonårstjej, hur kommer det sig att du gör det (till exempel?) Och vilken bild av tonårstjejer målas upp genom omslagsbilden och -texten? O s v.
  • Glammig
    viola321 skrev 2017-02-08 22:25:23 följande:
    Nej, jag menade målgruppen för tidningen. Alltså vem riktade sig tidningen (i ditt fall Hennes, 1973) till. Det är ju inte alltid det står direkt uttalat på eller i tidningen, och då kan det ju vara intressant för dig att diskutera detta. Om du ser på omslaget så drar du kanske snabbt slutsatsen att den typiska läsaren är en tonårstjej, hur kommer det sig att du gör det (till exempel?) Och vilken bild av tonårstjejer målas upp genom omslagsbilden och -texten? O s v.
    Jaha ja! Jag ska höra med den som äger tidningarna. Om det är som hon säger, att hon var ca 16 eller ngt när hon läste den, kanske även 14?, så reagerar jag på att det står så mkt om abort, p-piller och behovet att skaffa kille.

Ska även ta upp det med att det inte står något om homosexualitet trots att den svenska fria sexualiteten kom på 60-talet, men inte ens på 70-talet kan dom inte ens skriva om hur man som tjej hittar sin drömtjej osv.

Dessutom kom den fria aborten 1 februari 1975, men varför skriver man redan 1973 om aborten? När tidningen gavs ut var man fortfarande tvungen att söka tillstånd att göra abort.....
  • Anonym ekonom

Läs 5-8 C-uppsatser och finn den röda tråden. Det kommer ta lite tid att nöta igenom och förstå innehållet, men det är en life saver. Var ödjmuk mot dig själv i valet av frågeställning. Det finns ingen prestige i att välja en för svår frågeställning om du inte kan utföra undersökningarna. Mitt bästa råd är att du bollar frågeställningar med din handläggare och säkerställer att arbetet är genomförbart. Hitta ett ställe att skriva uppsatsen fri från distraktion. Jag föredrog att sitta i en tom föreläsningssal eller helt isolerat rum. Tvinga dig att skriva första meningen och så ska du se att din inre autopilot kommer igång. Lycka till!

• Det kommer bli bra
    Glammig skrev 2017-02-08 20:15:38 följande:
    Hej!
    tack för pepp Undrar bara vad du menar med din sista mening... Att det finns hjälp att få med text?
    Jag menar om du har något skrivet av dig - hur lite som helst eller hur osammanhängande som helt. Då blir det lättare för din handledare och för personalen på studieverkstaden (om du går dit) att hjälpa dig vidare.

Ett bra tips är att du när du bestämt dig för syfte och frågeställning börjar skriva på de delar som går, tex teoretiskt perspektiv, eller metod. Analysen tar ju lite tid, men det kommer kännas skönt för dig också att se att du har fått ihop lite text.

Lycka till!

Jag är helt säker på att du fixar detta, bara du bestämmer dig och tar tag i det. :)
  • Det kommer bli bra
    Glammig skrev 2017-02-08 22:30:47 följande:
    Jaha ja! Jag ska höra med den som äger tidningarna. Om det är som hon säger, att hon var ca 16 eller ngt när hon läste den, kanske även 14?, så reagerar jag på att det står så mkt om abort, p-piller och behovet att skaffa kille.

Ska även ta upp det med att det inte står något om homosexualitet trots att den svenska fria sexualiteten kom på 60-talet, men inte ens på 70-talet kan dom inte ens skriva om hur man som tjej hittar sin drömtjej osv.

Dessutom kom den fria aborten 1 februari 1975, men varför skriver man redan 1973 om aborten? När tidningen gavs ut var man fortfarande tvungen att söka tillstånd att göra abort.....
    Jag googlade på tidningen "hennes" och bara denna lilla info på wikipedia var intressant:
    sv.wikipedia.org/wiki/Hennes

Det mest intressanta är ju att hennes alltså återuppstått, och senast lades ner 2009. Alltså skulle du kunna försöka hitta nummer från 2009 för att göra en jämförelse. Du kan mejla förlaget och fråga om du kan få exemplar, eller om de har ett arkiv du kan besöka. (om det är möjligt för dig att resa dit så klart)

Kanske kan du också mejla förlaget och fråga om vilken målgruppen var för tidningen 1973. (Hemmets journals förlag och senare Egmont förlag).

Det låter också som du har en vinkel, dvs du är intresserad av hur sex och samlevnad och/eller sexualitet skildras i tidskriften. Eller hur genus konstrueras i tidskriften hennes. Ett exempel på syfte skulle då kunna vara:
    Syftet är att undersöka hur sexualitet framställs i tidskriften Hennes årgång 1973. Jag undersöker också hur genus konstrueras genom skildringarna av sex och samlevnad. Och sen hittar du på bra frågor till det.

Då passar ju genusteoretiskt perspektiv och diskursanalys t.ex..

Du har ju också en början på bakgrund du kan skriva utifrån detta om den "sexuella revolutionen" på 1960-talet, p-piller införande, och att fri abort kom 1975. Du har alltså jättemycket du redan nu kan skriva ner till nästa handlednings tillfälle om du kör på detta spår! :)

• snedtak
    Glammig skrev 2017-02-08 22:30:47 följande:

Det känns lite som att du "försöker "gå ett steg för långt" redan nu, eller vad man ska säga. Du behöver ju inte veta nu vilken målgruppen för tidningen är, men om du är intresserad av att diskutera det bör du tydliga formulera en frågeställning. (OBS, jag jobbar inte med just media så mina exempelfrågor är nog inte så proffsigt formulerade).

"Hur har målgruppen för tidningen Hennes 1973 förändrats jämfört med en tjejtidning idag?"

"Vilka huvudteman behandlar tidningen och hur kan dessa kopplas till målgruppen?" Då kan man undersöka i vilken utsträckning artiklarna handlar om abort och preventivmedel och sätta det i samband med tonårstjejernas roll i samhället och den sexuella revolutionen typ.

Kom ihåg att en viktig del i att hitta en bra frågeställning är att göra bra avgränsningar. Är området för stort och för öppet är det mycket svårare att hinna med eller finna några vettiga slutsatser inom ramen för en uppsats.

Svar på tråden Hjälp mig! C-uppsats