• Glammig

Hjälp mig! C-uppsats

Hej hej alla

Jo nu har ju stunden kommit då min C-uppsats ska skrivas. Den skulle egentligen vara gjort i november/december men jag gjorde inte då för jag kom aldrig igång... Jag skriver ensam och vet knappt hur jag gör, hur man börjar osv. Har ett kompendium från min avdelning om hur man skriver uppsats, tips och råd.

Har lite ångest att jag inte bara gjorde det nu i höstas när de flesta andra i klassen gjorde det. Men chansen finns nu så jag ska ta mig ett ordentligt tag i kragen och fan i mej göra den nu under våren med start typ NU.
    Läser en 30 HP kurs parallellt, 2 föreläsningsdagar per vecka vilket innebär egen läsning hemma... De är ett ämne som jag är intresserad av och tycker är kul så jag tror och hoppas att jag kan klara ut de studierna samtidigt om jag börjar med uppsats.

Okej... så nu till min fråga.

Hur FAN gör man en C-uppsats? Jag kommer liksom inte loss. Jag inbillar mig att just JAG inte kan eller förstår detta och att jag aldrig kommer klara det. Samtidigt säger jag högt att jag ska fixa detta och det vill jag verkligen, jag vill ha min examen så jag kan sluta plugga nu. Mina tre års studier ska alltså vara klara i sommar om jag lyckas med allt.

Uppsatsen måste vara inom media och kommunikation. Jag har en årgång tjejtidningar från 1973 som jag valt ut att studera. Jag har bestämt med handledare att en jämförelse inte är att ens fundera över; vårt och dyrt att hitta en liknande tidning idag samt svårt och dyrt att ens få tag i en hel årsupplaga.

Nu ska jag skriva en sida att lämna in ikväll, bara med mina funderingar sammanställda så att handledare och jag har något att prata om så att det inte blir som i vintras då handledarmöten snarare blev att hon pratade med luft. Hon är ju proffset och jag som aldrig tidigare skrivit C-uppsats förstår typ ingenting (har dåligt arbetsminne och svårt att ta till information och svårt att koncentrera mig). Jag sa detta till henne idag när jag tog upp kontakten efter att vi inte hörts sedan december och hon har typ trott jag har i alla fall kommit en liten bit under julen, men nej.
    Så henens krav för att fortsätta handleda mig var att jag idag/inatt skrev en sida med som sagt funderingar, alla frågor, vinklar osv som jag skulle vilja att själva uppsatsen handlar om.

Så är typ;

Det lär ju bli en beskrivande granskning. Jag ska skriva ner vad jag utifrån tidningarna, tycker är spännande och intressant att ta reda på. Ex genus, kön, kändisjournalistik osv. Sånt som finns i den tidningen.

Det är tidningen Hennes. Den innehåller allt från sex, recept, hur man "fångar drömkillen", abort och mkt p-piller.
    Näsan alla omslag har texten p-piller, abort och just hur man fångar drömkillen osv och det tycker jag är spännande för jag trodde inte det var så på 70-talet i tidningar, även om jag vet att kvinnan på den tiden då började ta mer plats samt att det på 70-talet var början på en friare tid.  

Jag behöver alltså hjälp för hur jag ska tänka och vilken vinkel jag ska ha. Vad är min tes? Och ad är det ett fall utav?
    Tycker ni jag ska studera omslagen och göra en beskrivande analys eller studera hela tidningen? Har 43 nummer.
    Eller någon annan vinkel?
    Det får ju nog bli en beskrivande analys då.

Jag vill göra det enkelt så att jag hinner bli klar innan sommaren. Jag förstår att det är ett enormt arbeta, framför allt att vara ensam. Men jag ska klara detta. Jag vill lycka och jag vill bli stolt att jag äntligen är klar med studierna och att jag faktisk klarade en uppsats!

Jag tror att jag gör det svårare n vad det är och att jag inte ens knappt läst det kompendiet om hur man gör. He he he. Jag inbillar mig det värsta och då blir jag lat, rädd och tror inte jag kommer förstå eller klara av.

• Svar på tråden Hjälp mig! C-uppsats
  • Glammig
    Det kommer bli bra skrev 2017-03-11 12:48:20 följande:
    Du hinner. En beskrivande studie är helt okej på C-nivå. Men du måste ändå ha ett teoretiskt perspektiv, alltså teoretiskt laddade begrepp (som du förklarar i ditt teori-avsnitt) genom vilka du tematiserat din beskrivning och som du sedan använder i diskussionen. 

Men börja nu - skjut inte upp mer, för då blir du inte klar. Bestäm att du skriver minst 1 timme per dag och någon dag skriver du mer. 

Hur långt har du hunnit skriva nu? har du frågeställningarna klara? 
    Hej
    tack..
    Har inte börjat alls, det är väl det som är paniken! Har dock tidningarna här samt typ två böcker av kvinnliga forskare som skrivit om genus med kvinnor i media typ. Måste öppna dem o läsa.
    Sedan börja med inledning och frågeställningar och allt som ska med. Sen måste jag hitta teori och metod för hur jag ska göra.

Ångrar nu att jag inte lärde mig så mycket i höstas på metodkursen. Fan.
  • Det kommer bli bra
    Glammig skrev 2017-03-11 13:43:27 följande:
    Hej
    tack..
    Har inte börjat alls, det är väl det som är paniken! Har dock tidningarna här samt typ två böcker av kvinnliga forskare som skrivit om genus med kvinnor i media typ. Måste öppna dem o läsa.
    Sedan börja med inledning och frågeställningar och allt som ska med. Sen måste jag hitta teori och metod för hur jag ska göra.

Ångrar nu att jag inte lärde mig så mycket i höstas på metodkursen. Fan.
    Då är tipset att börja NU på en gång! Hade du bestämt frågeställningar och syfte? För det är ju ingången.
    Sedan kan du börja med punkter till inledningen, samt bestämma teori och analysmetod. Har du en övergripande teoribok? Om inte, skaffa en. Ni hade säkert en på teori- och metodkursen. Är det någon av teorierna där du gillade eller kan något om som du nu kan återanvända?

Men ja, du måste börja jobba. Läsa och skriva, annars går det inte! Det är DU som ska göra jobbet. Men tänk på att det kommer vara värt det när du kan ta ut din examen sen.
  • Glammig
    Det kommer bli bra skrev 2017-03-11 13:54:45 följande:
    Då är tipset att börja NU på en gång! Hade du bestämt frågeställningar och syfte? För det är ju ingången.
    Sedan kan du börja med punkter till inledningen, samt bestämma teori och analysmetod. Har du en övergripande teoribok? Om inte, skaffa en. Ni hade säkert en på teori- och metodkursen. Är det någon av teorierna där du gillade eller kan något om som du nu kan återanvända?

Men ja, du måste börja jobba. Läsa och skriva, annars går det inte! Det är DU som ska göra jobbet. Men tänk på att det kommer vara värt det när du kan ta ut din examen sen.
    Tack för bra pepp.
    Jag har lite böcker kvar från forskning ja. Några stycken. Ska kolla på dom. Bla Metodpraktikan och Journalistikforskning osv.
  • K Kalle
    Glammig skrev 2017-03-11 12:29:25 följande:
    Okej tack för pepp.
    Läser ju sista 30 poängen denna terminen men examen är i juni o det är ju bara ca 2,5 månad bort. Oh my God!!!
    Vill verkligen klara det och göra men VARJE dag skjuter jag upp det o har gjort så sedan november. Jag har fan ingen karaktär. Jag blir ju absolut inte klar så länge jag skjuter upp. Och jag vill ha min examen i juni.
    På en termin ska man hinna skriva en uppsats. Det är ju heltidsstudier.
  • K Kalle
    Glammig skrev 2017-03-11 13:43:27 följande:
    Hej
    tack..
    Har inte börjat alls,
    Vad har du gjort istället?
  • Glammig
    K Kalle skrev 2017-03-13 08:07:05 följande:
    På en termin ska man hinna skriva en uppsats. Det är ju heltidsstudier.
    Gjort allt annat än det i alla fall.
    En termin är det ju inte direkt, men åtminstonne 10 veckor är det skrivande.

• Bibbidi
    viola321 skrev 2017-03-04 14:38:02 följande:

Det kan ju fortfarande vara en tvärvetenskaplig studie, även om den är beskrivande?

Men bra att du har ditt material klart för dig och en empirisk ingång. Jag gissar att du och din handledare har diskuterat vilket teoretiskt ramverk du ska använda? Det är ju annars nästa steg.

Vad menas med teoretiskt ramverk?
  • viola321
    Bibbidi skrev 2017-03-13 22:49:20 följande:
    Vad menas med teoretiskt ramverk?
    Teoretiska utgångspunkter och perspektiv.
  • Glammig
    viola321 skrev 2017-03-13 23:05:16 följande:
    Teoretiska utgångspunkter och perspektiv.
    Aha visste inte... jag heller...
  • K Kalle
    Glammig skrev 2017-03-13 22:41:37 följande:
    Gjort allt annat än det i alla fall.
    En termin är det ju inte direkt, men åtminstonne 10 veckor är det skrivande.
    Du har alltså ångest för att du inte gjort det du ska. Är det inte en termin om man inkluderar teori och metodkurs?
  • Det kommer bli bra
    Glammig skrev 2017-03-13 23:17:06 följande:
    Aha visste inte... jag heller...
    I detta ingår också de begrepp som du använder i analysen. 
  • Glammig
    K Kalle skrev 2017-03-14 08:41:09 följande:
    Du har alltså ångest för att du inte gjort det du ska. Är det inte en termin om man inkluderar teori och metodkurs?
    Jo det blir nog en termin kanske. Fast en termin är ju 4,5 månad o man skriver i ca 8-10 veckor o en vanlig kurs är ju 7,5 hp.. hmm kanske var metodkursen 15 hp.. Aja.

Ja, det är därför jag har ångest japp. :(
    Har du gjort C-uppsats? Hur var det? Oroar jag mig i onödan?
Svar på tråden Hjälp mig! C-uppsats