Nostalgitråd: Vad saknar ni mest från förr?
Själv saknar jag de där gamla bandspelarna där man kunde spela in sig själv på kassettband eller gömma den någonstans för att spela in andra i smyg. Rena detektivredskapet även om ljudkvaliteten blev sådär.. har fortfarande en sådan gammal bandspelare med inbyggd mic i min ägo.
Saknar även Commodore 64. Datorn som fick mig att ta de första stapplande stegen i basic-programmering. Basic var ett enkelt programmeringsspråk som var lätt att lära sig och som man kunde experimentera med på alla upptänkliga sätt. Synd att det inte finns liknande, enkla programmeringsspråk idag.
Fanns även en del spel med originell programide som jag saknar motsvarigheter till idag. T.ex. "Eliza", en AI-psykolog som ställde frågor om ens mentala tillstånd och man fick en del vrickade svar beroende på vad man skrev. Eller "School-daze". Ett spel där man var en stökig elev i en skola och kunde gå omkring och skjuta slangbella på andra elever och lärare, samt skulle infinna sig till lektioner och fick tillsägelser av lärare när man inte gjorde vad man skulle.
Saknar även att man kunde köpa begagnade stereo-delar och sätta ihop efter eget tycke. Som t.ex. en förstärkare från Technics, som kunde kopplas ihop via DIN-kontakt med ex. ett kassettdäck från Marantz, en radiodel från Philips och en CD-spelare från Sony, med högtalare från Kenwood (det sistnämnda ett exklusivt stereomärke på den tiden).
Saknar även de där sliskiga läskedryckerna Gulp, Flämt och Stön och allt vad de hette från 80-talet. Gillade speciellt Gulp, med smak av skumbanan.
Låt nostalgin flöda! Vad saknar ni?