• Pripps Vichy

Nostalgitråd: Vad saknar ni mest från förr?

Själv saknar jag de där gamla bandspelarna där man kunde spela in sig själv på kassettband eller gömma den någonstans för att spela in andra i smyg. Rena detektivredskapet även om ljudkvaliteten blev sådär.. har fortfarande en sådan gammal bandspelare med inbyggd mic i min ägo.

Saknar även Commodore 64. Datorn som fick mig att ta de första stapplande stegen i basic-programmering. Basic var ett enkelt programmeringsspråk som var lätt att lära sig och som man kunde experimentera med på alla upptänkliga sätt. Synd att det inte finns liknande, enkla programmeringsspråk idag.

Fanns även en del spel med originell programide som jag saknar motsvarigheter till idag. T.ex. "Eliza", en AI-psykolog som ställde frågor om ens mentala tillstånd och man fick en del vrickade svar beroende på vad man skrev. Eller "School-daze". Ett spel där man var en stökig elev i en skola och kunde gå omkring och skjuta slangbella på andra elever och lärare, samt skulle infinna sig till lektioner och fick tillsägelser av lärare när man inte gjorde vad man skulle.

Saknar även att man kunde köpa begagnade stereo-delar och sätta ihop efter eget tycke. Som t.ex. en förstärkare från Technics, som kunde kopplas ihop via DIN-kontakt med ex. ett kassettdäck från Marantz, en radiodel från Philips och en CD-spelare från Sony, med högtalare från Kenwood (det sistnämnda ett exklusivt stereomärke på den tiden).

Saknar även de där sliskiga läskedryckerna Gulp, Flämt och Stön och allt vad de hette från 80-talet. Gillade speciellt Gulp, med smak av skumbanan.

Låt nostalgin flöda! Vad saknar ni?

• Svar på tråden Nostalgitråd: Vad saknar ni mest från förr?
  • kaleidoskop88

Åh jag saknar de gamla Date parfymerna... Speciellt den som hette Date school. Önskar jag köpt på mig ett helt lager

Saknar att sitta i vanlig hederlig telefon med tjejkompisar efter kl 18 på kvällarna... Man uppskattade samtalen på ett helt annat sätt när man inte var tillgänglig dygnet runt.

Och Clock hamburgare! I frigolitförpackning

• K Kalle
    Miss Behave skrev 2017-02-08 15:00:22 följande:

Saknar kinderäggen med innehåll som var mer klurigt att bygga ihop (ex bilar som man drog bakåt och sen åkte de framåt, mini spel-leksaker.

Sällskapsspels-spelande. Nu är det mest dator, ipad, mobiltelefoner.

Se filmer eller serier när de inte var dussinvara.

Stämningen på krogen med drinkar som hade lyspinnar och paraplyer.

Politiska läget, kort andrum, Reagan och Gorbatjov skakar hand, kalla kriget är över, världen jublar. Muren rivs i tyskland. Inga eu-direktiv.

Inte samma kropps/utseende hysteri och fixering. Smal är storlek 38-40. Inte size 0..

Fast storlekarna har faktiskt blivit större. En 38:a idag är större än en 38:a för 20 år sedan. Håller med resten dock.
  • K Kalle

Jag saknar shotsen med Galliano, grädde och kaffe. Jag vet inte vad de hette, men goda var de.

• Gaskarl
    K Kalle skrev 2017-02-09 08:34:34 följande:

Jag saknar shotsen med Galliano, grädde och kaffe. Jag vet inte vad de hette, men goda var de.

Hot shots
  • K Kalle
    Rödtjärnens Anna skrev 2017-02-08 14:26:41 följande:
    Visst hade de bättre läsk i Norrland? Är uppväxt i Stockholm men hade släkt i Norrland och där fanns det alltid andra läsk än hemma. Min mamma (som är 40-talist uppvuxen i Sollentuna med släkt i Norrland) berättar att det var lika sant då hon var ung, exempelvid fanns bara Troccadero i Norrland.

Nu bor jag i Norrland sen många år tillbaka. Vi har fortfarande Rio här uppe. Vasa-bryggeriet från Sundsvall har tagit upp många gamla smaker.
    Drack Troccadero som barn. Bodde i Skåne.
  • K Kalle
    Duckan skrev 2017-02-08 15:14:20 följande:

Men dra åt.. Rödtjärnens Anna! Så Rio lever fortfarande? Måste undersöka saken i min håla i tornedalen i sommar. Där har jag turen att Finland ligger 15 min och de har Jaffa blodapelsin.
    Trocadero var en annan favorit jag hade, men den går att hitta i Stockholm ibland. Försöker då prångla på dottern den, men det går sådär.

Jorå. Vasabryggerier har Rio. De har ju som affärsidé att sälja nostalgiläsk:

www.vasabryggeri.se/produkter.php

De har också Vira Blåtira som jag minns från när jag var barn.
  • K Kalle
    Gaskarl skrev 2017-02-09 08:36:06 följande:
    Hot shots
    Måste köpa en flaska Galliano och börja göra såna igen
  • K Kalle

Jag minns att jag såg extra långa filmer vid två tillfällen som barn och att det då var paus i mitten av filmen. Det hade jag faktiskt önskat nu också. Det blir plågsamt att sitta och kolla en film som är nästan tre timmar lång utan att kunna gå på toa (särskilt om man käkar popcorn och dricker läsk).

• Gizmo
    Stårschan skrev 2017-02-08 13:56:16 följande:
    Jane Hellen fanns åtminstone för något år sedan att köpa på Rusta.
    Japp, men nu har de slutat! 
Svar på tråden Nostalgitråd: Vad saknar ni mest från förr?