• Pripps Vichy

Nostalgitråd: Vad saknar ni mest från förr?

Själv saknar jag de där gamla bandspelarna där man kunde spela in sig själv på kassettband eller gömma den någonstans för att spela in andra i smyg. Rena detektivredskapet även om ljudkvaliteten blev sådär.. har fortfarande en sådan gammal bandspelare med inbyggd mic i min ägo.

Saknar även Commodore 64. Datorn som fick mig att ta de första stapplande stegen i basic-programmering. Basic var ett enkelt programmeringsspråk som var lätt att lära sig och som man kunde experimentera med på alla upptänkliga sätt. Synd att det inte finns liknande, enkla programmeringsspråk idag.

Fanns även en del spel med originell programide som jag saknar motsvarigheter till idag. T.ex. "Eliza", en AI-psykolog som ställde frågor om ens mentala tillstånd och man fick en del vrickade svar beroende på vad man skrev. Eller "School-daze". Ett spel där man var en stökig elev i en skola och kunde gå omkring och skjuta slangbella på andra elever och lärare, samt skulle infinna sig till lektioner och fick tillsägelser av lärare när man inte gjorde vad man skulle.

Saknar även att man kunde köpa begagnade stereo-delar och sätta ihop efter eget tycke. Som t.ex. en förstärkare från Technics, som kunde kopplas ihop via DIN-kontakt med ex. ett kassettdäck från Marantz, en radiodel från Philips och en CD-spelare från Sony, med högtalare från Kenwood (det sistnämnda ett exklusivt stereomärke på den tiden).

Saknar även de där sliskiga läskedryckerna Gulp, Flämt och Stön och allt vad de hette från 80-talet. Gillade speciellt Gulp, med smak av skumbanan.

Låt nostalgin flöda! Vad saknar ni?

• Svar på tråden Nostalgitråd: Vad saknar ni mest från förr?
  • Domesticgoddess
    Klickerträna skrev 2017-02-09 21:52:10 följande:

Jadå, krusbrus har jag sett i malmö

Du minns inte i vilken butik möjligen? Kollade malmborgs på vägen hem idag men där fanns den inte.

Lustigt, har inte tänkt på den på 25-30 år men nu när jag började kan jag inte sluta:) Så sugen!
  • Klickerträna

Nu är jag inte så gammal. Född -90, men jag saknar några grejer från min barndom;

- En sorts små, smala, avlånga klubbor i olika färger med socker utanpå. Såldes i blå påse tror jag. Hittar inte dessa längre.
    - Att man kollade på Disney-dags varje lördag(?) medan föräldrarna glodde på Loket i Bingolotto på bästa sändningstid och hade "gottebord" som man kom ner från rummet och plockade med sig några bitar snacks/godis ifrån mellan Lilla sjöjungfrun och Darkwing Duck. Typ.
    - Svensktoppen på radio. Ja, det finns säkert än men är inte detsamma.
    - Bulls eye's bbq-sås. Säljs inte längre någon stans vad jag vet.
    - Läsk i back, fri blandning. Lite hallonsoda, lite sockerdricka, lite cuba cola och en eller annan pommac så är helgen räddad.
    - sådana barnböcker med kassettband! "Och när du hör den här signalen, då är det dags att vända blad." Åhhhh!

• Klickerträna
    Domesticgoddess skrev 2017-02-09 22:10:03 följande:
    Du minns inte i vilken butik möjligen? Kollade malmborgs på vägen hem idag men där fanns den inte.

Lustigt, har inte tänkt på den på 25-30 år men nu när jag började kan jag inte sluta:) Så sugen!
    Kanske City gross?
    Är inte hundra.
  • Domesticgoddess
    Klickerträna skrev 2017-02-09 22:18:07 följande:

Kanske City gross?

Är inte hundra.

Värt att kolla! Tack för tipset :)
  • K Kalle
    Domesticgoddess skrev 2017-02-09 10:40:24 följande:

Det fanns (i Skåne i vart fall) en läsk med krusbärssmak på 80-talet, någon som minns vad den hette?

Kiviga Kruse, med kiwi och krusbärssmak finns, men du menar kanske inte den? Den tillverkas och säljs av Vasa Bryggeri.
  • Gizmo

Rakt över disc med Clabbe och Tracks med Kaj Kindwall. Toppen bra radioprogram! 

• K Kalle
    Klickerträna skrev 2017-02-09 22:16:20 följande:

Nu är jag inte så gammal. Född -90, men jag saknar några grejer från min barndom;

- En sorts små, smala, avlånga klubbor i olika färger med socker utanpå. Såldes i blå påse tror jag. Hittar inte dessa längre.
    - Att man kollade på Disney-dags varje lördag(?) medan föräldrarna glodde på Loket i Bingolotto på bästa sändningstid och hade "gottebord" som man kom ner från rummet och plockade med sig några bitar snacks/godis ifrån mellan Lilla sjöjungfrun och Darkwing Duck. Typ.
    - Läsk i back, fri blandning. Lite hallonsoda, lite sockerdricka, lite cuba cola och en eller annan pommac så är helgen räddad.
    - sådana barnböcker med kassettband! "Och när du hör den här signalen, då är det dags att vända blad." Åhhhh!

Jaaa. Läsk i back med lite olika sorter!

Jag saknar också den där mintglassen som var som Nogger fast mint istället. Den fanns nog bara en säsong. Den vill jag ha tillbaka.
  • Stårschan
    Gizmo skrev 2017-02-10 09:18:08 följande:

Rakt över disc med Clabbe och Tracks med Kaj Kindwall. Toppen bra radioprogram! 

Och Metropol på fredagskvällarna!
  • Domesticgoddess
    K Kalle skrev 2017-02-10 09:15:00 följande:

Kiviga Kruse, med kiwi och krusbärssmak finns, men du menar kanske inte den? Den tillverkas och säljs av Vasa Bryggeri.

Tror det var enbart krusbär i den men kivige kruse låter som ett bra alternativ, ska leta. Älskar namnet dessutom!
  • ellho050
    Klickerträna skrev 2017-02-09 22:16:20 följande:

Jag saknar också läsk i back

Jag har faktiskt ett par cds med tillhörande böcker hemma som är av den typen "när du hör den har signalen är det dags att vända blad"
  • Klickerträna
    ellho050 skrev 2017-02-10 12:11:58 följande:
    Jag saknar också läsk i back

Jag har faktiskt ett par cds med tillhörande böcker hemma som är av den typen "när du hör den har signalen är det dags att vända blad"
    Vad skoj! Jag önskar att jag hade kvar mina. Väldigt fiffigt sätt att öva läsning. Minns att jag tyckte jättebra om Pocahontas! Kan höra uppläsarens röst för mig i huvudet än . Det var tider det.
  • Pripps Vichy
    Stårschan skrev 2017-02-10 09:20:48 följande:
    Och Metropol på fredagskvällarna!
    Och Rockbox för hårdrockare på Lördagarskvällarna, om jag inte minns fel :)

• Stårschan

Jag saknar också att se bokrean och skivrean som stora högtider under året.

• Aniiee
    Stårschan skrev 2017-02-10 13:19:01 följande:

Ja! Jag saknar verkligen när bokrean handlade om att sälja ut överblivna ex för att göra plats för nyheter, och inte om ett gigantiskt nytryck-av-skitböcker-jippo. Dessutom samma nytryckta skitböcker varenda år.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Domesticgoddess
    Stårschan skrev 2017-02-10 13:19:01 följande:

Jaaa! Jag och en väninna satt alltid över katalogerna man fick hem och kryssade för de böcker vi ville köpa, räknade på om vi hade tillräckligt med uppsparad månadspeng och prioriterade stenhårt. Går fortfarande, drygt 25 år senare, på bokrean med samma väninna men kvalitén har dalat avsevärt och det är inte samma stora begivenhet som tidigare.
  • Claara

Tablettasken ZigZag saknar jag. Och att öppna en chokladkaka i papper! Saknade även glassen TipTop och Ako-kolorna, glad att de är tillbaka!

Jag saknar att kunna känna mig trygg att promenera utomhus ensam kvällstid. Det vågar jag inte göra idag.

• plutoleffe
    Grande Rock skrev 2017-02-09 22:54:09 följande:

Det jag saknar mest från förr är min kondition...

Så känner jag också
Svar på tråden Nostalgitråd: Vad saknar ni mest från förr?