• Pripps Vichy

Nostalgitråd: Vad saknar ni mest från förr?

Själv saknar jag de där gamla bandspelarna där man kunde spela in sig själv på kassettband eller gömma den någonstans för att spela in andra i smyg. Rena detektivredskapet även om ljudkvaliteten blev sådär.. har fortfarande en sådan gammal bandspelare med inbyggd mic i min ägo.

Saknar även Commodore 64. Datorn som fick mig att ta de första stapplande stegen i basic-programmering. Basic var ett enkelt programmeringsspråk som var lätt att lära sig och som man kunde experimentera med på alla upptänkliga sätt. Synd att det inte finns liknande, enkla programmeringsspråk idag.

Fanns även en del spel med originell programide som jag saknar motsvarigheter till idag. T.ex. "Eliza", en AI-psykolog som ställde frågor om ens mentala tillstånd och man fick en del vrickade svar beroende på vad man skrev. Eller "School-daze". Ett spel där man var en stökig elev i en skola och kunde gå omkring och skjuta slangbella på andra elever och lärare, samt skulle infinna sig till lektioner och fick tillsägelser av lärare när man inte gjorde vad man skulle.

Saknar även att man kunde köpa begagnade stereo-delar och sätta ihop efter eget tycke. Som t.ex. en förstärkare från Technics, som kunde kopplas ihop via DIN-kontakt med ex. ett kassettdäck från Marantz, en radiodel från Philips och en CD-spelare från Sony, med högtalare från Kenwood (det sistnämnda ett exklusivt stereomärke på den tiden).

Saknar även de där sliskiga läskedryckerna Gulp, Flämt och Stön och allt vad de hette från 80-talet. Gillade speciellt Gulp, med smak av skumbanan.

Låt nostalgin flöda! Vad saknar ni?

• Svar på tråden Nostalgitråd: Vad saknar ni mest från förr?
  • Aniiee
    Pripps Vichy skrev 2017-02-08 10:43:19 följande:
    Du menar rullbandspelare? En sådan hade farsan. Det var också en praktisk grej då man kunde klippa och klistra i bandet och på så sätt göra en egen mix..

Hur gammal är du? Tänkte eftersom du inte visste vad en sådan bandspelare hette.
    Ja, en sån jag. 

Jag är väl ungefär 30 år ynger än de var moderna...... dvs född mitt i 80-talet.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Duckan

Rödtjärnens Anna, ja Tenor-asken! Min mamma hade alltid såna och jag åt upp dem när jag kom åt.
    Jag saknar läsken Rio med smak av blodapelsin. Vet faktiskt inte om den fanns i Stockholm där jag bor, men den var vanlig uppe i norr där släkten bor.

• sextiotalist

Jag saknar hallon-igloo. Ett lakrits-tuggummi som.hette Riff.

Den härliga "det finns inga bekymmer"-känslan under 80-talet (ja, musiken också), men det beror nog mer att man var ung.

• Duckan

sextiotalist, musiken från 80-talet är odödlig för mig! Spelar mest gammalt hemma (förutom Kent som jag avgudar) som är typiskt 80-tal. Älskart.

• Stårschan

Jag saknar:

-Att få riktiga brev i brevlådan var och varannan dag.
    -Att kunna vara lite mer spontan och bara hoppa på ett tåg eller en buss och kunna betala cash där och då istället för att ha allt bokat i förväg.
    -Drakeld (Lakritsgodis med halvseg fyllning)
    -Puckstång
    -Kor med horn som gick ute och betade.
    -Rökning på krogen
    -Den avslappnade inställningen till nakenhet
    -Att folk inte var så satans egocentriska och lättkränkta.

• Stårschan
    Gizmo skrev 2017-02-08 08:43:04 följande:

Jane Hellen schampoo & balsam
    Wienetta citron
    Salomon ryggsäck

Jane Hellen fanns åtminstone för något år sedan att köpa på Rusta.
  • sextiotalist
    Stårschan skrev 2017-02-08 13:54:37 följande:

Jag saknar:

-Att få riktiga brev i brevlådan var och varannan dag.
    -Att kunna vara lite mer spontan och bara hoppa på ett tåg eller en buss och kunna betala cash där och då istället för att ha allt bokat i förväg.
    -Drakeld (Lakritsgodis med halvseg fyllning)
    -Puckstång
    -Kor med horn som gick ute och betade.
    -Rökning på krogen
    -Den avslappnade inställningen till nakenhet
    -Att folk inte var så satans egocentriska och lättkränkta.

Nu får man nästan bara räkningar den vägen. Kor med horn som betar finns fortfarande, jag ser det varje sommar.
    Jag undrar fortfarande om det var så annorlunda med nakenhet förr, förutom att man solade toppless. Det är faktiskt inget som jag kommer ihåg alls, Inte i badhus eller på offentliga stränder.
  • Stårschan
    sextiotalist skrev 2017-02-08 14:01:42 följande:
    Nu får man nästan bara räkningar den vägen. Kor med horn som betar finns fortfarande, jag ser det varje sommar.
    Jag undrar fortfarande om det var så annorlunda med nakenhet förr, förutom att man solade toppless. Det är faktiskt inget som jag kommer ihåg alls, Inte i badhus eller på offentliga stränder.
    Då bor vi nog i olika delar av landet. Nästan 100% av de kor jag ser på somrarna saknar horn. Jag hajar verkligen till när jag ser horn idag.

Vad gäller nakenheten så har jag barndomsminnen av att hela familjer med vänner bastade tillsammans, och alla var nakna och det var inget mer med det. Likaså kunde man spela in barnfilmer och låta Madicken och Birk och Ronja och alla rövare skutta omkring i bara mässingen utan att det var något sexuellt med det.
  • Rödtjärnens Anna
    Duckan skrev 2017-02-08 13:04:31 följande:

Rödtjärnens Anna, ja Tenor-asken! Min mamma hade alltid såna och jag åt upp dem när jag kom åt.

Jag saknar läsken Rio med smak av blodapelsin. Vet faktiskt inte om den fanns i Stockholm där jag bor, men den var vanlig uppe i norr där släkten bor.

Visst hade de bättre läsk i Norrland? Är uppväxt i Stockholm men hade släkt i Norrland och där fanns det alltid andra läsk än hemma. Min mamma (som är 40-talist uppvuxen i Sollentuna med släkt i Norrland) berättar att det var lika sant då hon var ung, exempelvid fanns bara Troccadero i Norrland.

Nu bor jag i Norrland sen många år tillbaka. Vi har fortfarande Rio här uppe. Vasa-bryggeriet från Sundsvall har tagit upp många gamla smaker.
Svar på tråden Nostalgitråd: Vad saknar ni mest från förr?