• HippHipp

    Får era barn sminka sig?

    Hej!

    Jag tycker det är svårt att veta hur jsg ska förhålla mig till ungdomar och smink. Tidigare har jag och min man sagt att det är 15-årsgräns hos oss.

    Vi har en 11-åring och en 12-åring och när hon går på 'party' eller tjejmiddagar hos någon kompis så är de andra tjejerna sminkade. Är det party så ses de tydligen ibland innan och har en mysig tjejstund och gör sig i ordning ihop. Klär sig och sminkar. Tränar på varandra. Vår äldsta vill så gärna också...Funderar på att tillåta henne just vid sådana här tillfällen. Allt förutom mascara, det tycker jag ser alldeles för vuxet ut.

    Jag tycker själv smink är jätteroligt, jag sminkar mig i princip varje dag.

    Hur gör ni andra föräldrar därute?

  • Svar på tråden Får era barn sminka sig?
  • MammAmma

    Min 13-åring får sminka sig lite grann, ja. Brukar oftast bli nån diskret ögonskugga och puder (hon har för långa och täta ögonfransar för att det ska se klokt ut med mascara). Vill hon ha nåt extra kör hon med 'suddig' kajal längs övre fransraden. Jag är helt okej med den mängd smink hon använder, det är mycket diskret och ser bra ut.

  • Monchichier

    Våra barn får hela barnbidraget och står för alla kostnader utom typ mat och tandborste. Vad de sen väljer att lägga sina pengar på lägger vi oss inte i egentligen, det är deras pengar.

    Ena har sminkat sig mycket till och från i perioder (också klippt av håret och färgat det i alla möjliga färger). Andra är väldigt sportig av sig och är inte alls så intresserad av smink, hon är mer intresserad av fotbollar och basketbollar just nu.

    Vi säger dock ifrån om det är så att kudden blir full av smink osv. Är man inte stor nog att man inte kan tvätta bort sminket ordentligt är man heller inte stor nog att använda smink. Det har väl varit vår enda invändning egentligen.

  • blomman 2

    Vår dotter har lekt med smink sedan 6-årsåldern,de som man kan köpa från leksaksaffärer. När hon blev 7 år fick hon riktig palett med ögonskugga som är bättre än de kletiga som smetar av på allt. Nu är hon äldre,9 år,och hon får "sminka" sig till fest och kalas,läppglans och ögonskugga. Ibland lite lite mascara...Det är aldrig överdrivet och jag tycker inte att det är en big deal...Ser det mer som lite maskerad...Hon har kompisar som gör likadant. Hon har frågat mig när hon får sminka sig på riktigt och jag har sagt högstadiet. Hon är också väldigt sportig så vi får se tiden an hur det kommer att bli framöver. Hon tjatar aldrig när det gäller smink och vet när det är ok.

  • John22

    Är det vid enstaka tillfällen tycker jag ni absolut ska tillåta det. Tråkigt att de ska hållas utanför gemenskapen bara för någon principiell grej som egentligen inte spelar någon roll.

  • Mrs Green

    Min snart-12-åring är inte intresserad av smink ännu, men det kommer väl när som helst (när hon byter skola i höst när hon börjar 6:an) och jag tänker att jag kommer säga då att det är ok till fest men att hon får vänta lite med att sminka sig till vardags. Jag tror att jag själv började med lite smink i skolan när jag gick i 7:an. 

  • aztec

    Tror det blir svårt att hålla sminket borta sen när högstadiet väl drar igång ordentligt.

    Förklara också att man inte ska dela på smink, framförallt mascara..

  • HippHipp
    aztec skrev 2017-02-11 20:12:36 följande:

    Tror det blir svårt att hålla sminket borta sen när högstadiet väl drar igång ordentligt.

    Förklara också att man inte ska dela på smink, framförallt mascara..


    Ja jösses, den aspekten har jag inte ens tänkt på än!
  • Vinterankan

    15 år låter som extremt sent att tillåta smink, vad ligger till grund för den gränsen? När jag växte upp så började ett fåtal sminka sig i femman men det var ovanligt, i sexan fanns det alltid några som var sminkade och i sjuan ansågs man konstig om man inte hade i alla fall lite mascara.

  • HippHipp
    Vinterankan skrev 2017-02-12 08:02:05 följande:

    15 år låter som extremt sent att tillåta smink, vad ligger till grund för den gränsen? När jag växte upp så började ett fåtal sminka sig i femman men det var ovanligt, i sexan fanns det alltid några som var sminkade och i sjuan ansågs man konstig om man inte hade i alla fall lite mascara.


    Det var något vi bestämde när barnen var jättesmå. Det kändes då helt fel att ett 12-åring barn skulle sminka sig som en vuxen nästan. Nu har vi dock tänkt om.
    U
  • Seven Costanza

    Jag har ingen dotter men har arbetat på flera olika högstadieskolor och ca tre fjärdedelar av alla tjejer på de skolor jag varit på sminkar sig redan när de börjar i åk 7. Att inte få lov att sminka sig förrän vid 15, dvs i åk 9, upplever jag som ovanligt. Jag ser femmorna och sexorna i matsalen och en del av dem har också börjat sminka sig lite grann. Själv sminkade jag mig dagligen från åk 7 med åtminstone mascara, kajal uppe samt concealer, och det var inget ovanligt på 90-talet.

Svar på tråden Får era barn sminka sig?