• Sylta34

Ska min 10-åring få en egen mobiltelefon?

Jag har en son som snart fyller 10år. Han önskar sig en egen mobil. Med mobiltelefon menar jag smartphone.

Jag och min man tycker att han är för liten för att hantera en egen mobil. Jag trivs inte alls med dagens utveckling gällande sociala medier och allt skit som finns på nätet.

Tyvärr så har alla hans kompisar en mobil och min son börjar känna sig utanför.

Vad säger ni? Ska han få en mobil eller kan vi vänta?

• Svar på tråden Ska min 10-åring få en egen mobiltelefon?
  • Nyfikna72

Värt att poängtera är att man tex på telia kan ha familjeabb och dela på surfen, ett abb går då på 149kr per månad. Sen det där med att spärra vissa saker tror jag inte alls på. Vi har fyra ungar med mobiler och har aldrig märkt att de håller på med nåt de inte borde. Vad ska de då göra tex?

• Sylta34
    Froken Lokens skrev 2017-02-20 15:34:15 följande:
    Varför ser du inte till att ha en öppen diskussion med ditt barn om vad som är ok och inte ok på nätet? Att ni tillsammans kan titta på hans sökhistorik och annat han gör på mobilen. Så har vi det och det fungerar bra för oss.
    Jo, men vi pratar om allt. Sen är det tyvärr så att min son har lite låg självkänsla och jag är rädd att han lätt påverkas av andra som håller på med sådant de inte borde. Är då rädd att min son inte kan stå emot.
  • Sylta34
    Nyfikna72 skrev 2017-02-20 15:36:05 följande:

Värt att poängtera är att man tex på telia kan ha familjeabb och dela på surfen, ett abb går då på 149kr per månad. Sen det där med att spärra vissa saker tror jag inte alls på. Vi har fyra ungar med mobiler och har aldrig märkt att de håller på med nåt de inte borde. Vad ska de då göra tex?

Det låter bra.
    Ja, alltså jag tänker på våldsgrejer, porr, kolla på gamers som spelar GTA osv.
  • Meus Veritas

Ja klart han ska ha en mobil men det måste ju inte vara den nyaste smartphonen. Han kan ju få en lite äldre på prov så ni ser att han kan hantera den på korrekt vis. Vi skaffade abonnemang några månader innan sonen fyllde tio, han har en iPhone 5 s och minsta abonnemanget hos Hallon. Inte så mycket surf i det men vi skaffade det för lite trygghet. Vi kan nå honom o han kan nå oss. Har även ett barn Apple id åt honom så jag måste från min mobil godkänna alla appar han vill ta hem. Det bästa är väl att sätta sig ner med barnet och diskutera vilka regler som gäller och vilka hinder ni ser och sedan komma fram till bästa lösningen.

• Queennr1

Ja. Mobiltelefon för 10 åringar är idag lika självklart som att de har skor. Ingen som helst ide att försöka motstå den utvecklingen. En tioåring utan telefon är ungefär lika udda som ett barn utan tv skulle varit år 1999.

• Sylta34

Okej, jag tackar för tips!
    Jag förstår att jag måste omvärdera mina egna åsikter. Men hur lätt har ni haft att sätta upp regler för hur mycket tid de får lägga på mobilen då???

Jag vägrar ha en unge som bara lever sitt liv genom mobilen.

• Nyfikna72
    Sylta34 skrev 2017-02-20 15:40:09 följande:
    Det låter bra. Ja, alltså jag tänker på våldsgrejer, porr, kolla på gamers som spelar GTA osv.

Det är nog en vanlig missuppfattning att alla barn som har internet tittar på sånt.......övervägande tittar nog på det som intresserar dem och vill de titta på förbjudna saker så lär de nog hitta andra vägar ändå där inte päronen ser. Jag tycker man ska lita på sina barn och upplysa dem om saker och ting. Finns mer bra än dåligt på både google och youtube och försöka spärra och förhindra blir ju bara snårigt och motverkar nog mer sitt syfte.
  • Froken Lokens
    Sylta34 skrev 2017-02-20 16:29:22 följande:

Okej, jag tackar för tips!

Jag förstår att jag måste omvärdera mina egna åsikter. Men hur lätt har ni haft att sätta upp regler för hur mycket tid de får lägga på mobilen då???

Jag vägrar ha en unge som bara lever sitt liv genom mobilen.

Hur mycket tid spenderar du framför mobil, dator och tv?
  • cosinus

Mina har fått när de fyllt 10. Sonen har bara 0,5 GB surf så ska han klara Pokémon hela månaden vet han att det inte går göra något annat på telefonen om han inte är på wi-fi.

Du kan ju låta bli att ge honom Apple/Google-Id och därmed kommer han aldrig kunna ladda ner appar utan din tillåtelse. Personligen föredrar jag dock att se vad de laddar ner och ta diskussionen utifrån det och ev ta bort.

Dottern fyller snart 13 och har ännu inga sociala medier. Det får hon när hon fyller. Dock blir det mer och mer surr via FaceTime med kompisar på kvällar. Men det är först nu på slutet hon börjat med det, tidigare använde hon telefonen rätt sparsamt

• Alexi

Jag och min dotter har iphone båda två och då kopplat ihop våra konton vilket innebär att jag måste godkänna alla nedladdningar. Så det är ju ett sätt att ha koll.

Svar på tråden Ska min 10-åring få en egen mobiltelefon?