Inlägg från: Johan75 |Visa alla inlägg
  • Johan75

    Varför knackar vi dörr?

    kt h skrev 2017-03-16 15:26:27 följande:
    Fast Fariseerna fick se övernaturliga fenomen, ändå trodde dom inte.
    Och ibland får man se naturliga fenomen och tolkar det som något gudomligt. 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    kt h skrev 2017-03-16 15:47:40 följande:
    Men då har du två olika ståndpunkter beroende på om det är en radioapparat eller det enklaste livet, i det andra fallet vet du, i det andra fallet vet du inte.

    Ändå kan du inte förklara varför du vet i det ena fallet men inte i det andra, och ändå "vet" du.

    Förvirrande.
    Jag "vet" i den bemärkelse vi någnsin kan "veta" något. Förstår inte varför det är förvirrande. Jag konstaterar att vi kan bevittna hur människor bygger radioapparater. Vi har aldrig bevittnat en radioapparat uppstå på annat sätt. Självklart tar man för givet att den är gjord av människor. Klart att den kan vara ditlagd av aliens, men det är inget någon kommer förutsätta eller ens misstänka. 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    kt h skrev 2017-03-16 18:10:11 följande:
    Det är förvirrande för att du först sade att radioapparater kan uppstå i naturen:
    Nej, det har jag aldrig sagt. Jag har sagt att den inte är för komplicerad för att uppstå i naturen. Den uppstår inte i naturen av andra orsaker som jag nämnt. Hur många gånger ska jag behöva förklara detta?

    Problemet är att du hela tiden kommer tillbaka till det komplicerade. Att det är just koplicerade saker som måste ha en intelligent skapare. Det måste inte vara så i ett snudd på oändligt universum med kanske snudd på oändligt många möjligheter. 
    kt h skrev 2017-03-16 18:10:11 följande:
    Men du tog tydligen tillbaka det påståendet av outgrundlig anledning.
    Jag har inte tagit tillbaka något påstående. Det är du som inte fattar.
    kt h skrev 2017-03-16 18:10:11 följande:
    Att människor bygger radioapparater bevisar inte att radioapparaterna i skogen är tillverkade av människor, men det är trolig. Att påstå något annat anses som idiotiskt.

    Men frågan är alltså hur du kan bevisa att radioapparaterna i skogen uppkommit genom naturliga processer. För det är ju det du påstår när du säger att en så komplicerad struktur som den enklaste livet har uppstått genom naturliga processer.

    Varför skiljer du den komplicerade strukturen "det enklaste livet" med den komplicerade strukturen "radioapparat"?

    Vad är ditt argument för att det enklaste livet har uppstått genom naturliga processer, medan radioapparaten helt omöjligt har kunnat uppstå genom naturliga processer?

    Nu börjar jag misstänka att du är trög på riktigt, eller då driver du med mig. Svara mig nu - har jag inte varit klar med att "jag inte vet" hur livet uppstod? 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    kt h skrev 2017-03-17 08:36:24 följande:
    Men det är ju samma sak: "kan uppstå i naturen" och "inte för komplicerad för att uppstå i naturen".
    Nej, det är inte samma sak. Plastpåsar uppstår inte heller i naturen, men det beror knappast på att de är för komplicerade. Jag kan nästan förstå att vissa kommer till denna slutsats då de är så vana med att tänka - ingen förklaring = Gud har gjort det. 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Konservativ skrev 2017-03-17 08:45:10 följande:
    Se där! Precis vad jag menade. Ärligt talat, om någon kom ner till dig från himlen och började göra mirakler vad skulle du tro?
    1. Det är Gud.
    2. Du har fått ett psykotiskt anfall.

    Utifrån din ateistiska tro bör du svara nummer två.
    Utifrån min ateism (ateism är ingen tro på det viset du vill påskina) så bör jag inte tänka någonting alls. Visst skulle jag troligen ha med i min beräkning att det kanske var något fel i mitt huvud, men allt beror nog på vad denna gud skulle säga, göra och visa. Skulle exempelvis en gud komma ner och visa sig för fler än mig samtidigt så påverkar det ju definitivt min slutsats. Ateism är i grund och botten enligt mig ett meningslöst ord. Det betyder bara avsaknad av gudstro. Det tillskriver inte människan några andra tankar, och ej heller är det något som inte kan förändras. Finns väl massor av exempel på ateister som blivit troende?

    Med det sagt så finns det tusentals och åter tusentals personer som sett indiska gurus utföra mirakel i vår tid. De lever alltså idag (nutida ögonvittnen) och har i stora massor tillsammans sett saker som de vidhåller är gudomliga, men varken du (misstänker jag) eller jag tror att det förhåller sig på det viset. 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Konservativ skrev 2017-03-17 09:27:05 följande:
    Och du har fel om mig, jag tror på mirakler. Som katolik tror jag ju att Gud skapar allt i varje ögonblick. En skapelse som pågår fortfarande alltså. Mirakel är då egentligen inte mer märkligt än det vanliga mönstret. När Gud skapar mirakel är det bara att Han frångår det vanliga sättet. 
    Men tror du på dessa mirakel? Vi pratar ju om personer som hänvisar till Shiva och närmast kan betecknas som Hinduer. 
    Konservativ skrev 2017-03-17 09:27:05 följande:
    Ateismen är tron att det inte finns någon Gud. Att jag skriver tro beror på (förutom att jag är en retsticka) att ateismen inte är mer belagt än något annat. Sen visar du med ditt exempel med guruna att inte ens om tusentals människor sett något så är du beredd att tro på det. Din ateism kommer först, därefter empiri. 
    Nej, jag håller inte med dig tror jag. Först och främst så kan jag inte säga vad som skulle hända då det aldrig hänt. Vad skulle du göra ifall Muhammed visade sig för dig och förklarade att Islam är den enda sanna religionen? 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    kt h skrev 2017-03-17 09:19:46 följande:
    Nu börjar jag misstänka att du är trög på riktigt, eller så driver du med mig, du svarade inte på varför dom två meningarna betyder olika saker.

    Dom här två påståendena betyder samma sak enligt mig:

    1) radioapparater kan uppstå i naturen
    2) radioapparater är inte för komplicerad för att uppstå i naturen
    Min eventuella tröghet ligger ju i att jag misslyckas med att förklara något för dig som jag hoppades att du skulle kunna förstå på egen hand. 

    Nej - dessa meningar säger inte samma sak. Jag tar det en gång till. Radioapparater kan inte uppstå i naturen (detta tror både du och jag). Det beror inte på att de är för komplicerade utan på att naturen inte beter sig på det viset. Jag ser inte omöjligheten att komplicerade saker kan uppstå utan intelligens. 
    kt h skrev 2017-03-17 09:19:46 följande:
    Och jo, plastpåsar är för komplicerade i strukturen för att naturen ska kunna sätta ihop dom. Plastpåsar är nog mer komplicerade än spjutspetsar. Det är mer troligt att stenar har krockat med en flintabit så att det ser ut som ett hamrande från en människa. Om plastpåsen ska kunna uppstå, så krävs mer avancerad hopsättning och miljö. En plastklump kan naturen säkert fixa till, men en tunn plastvägg som går runt ihop till en påse måste vara i princip omöjligt för naturen att fixa.
    Gör naturen det då? Tillverkar plastklumpar? När exakt blir det "för komplicerat" enligt dig föra att naturen ska kunna tillverka något? Exakt när behövs en intelligens? 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Konservativ skrev 2017-03-17 10:38:23 följande:
    Jag utesluter inte att Gud vill göra mirakler för personer som är hinduer. Sen när det gäller enskilda fall så är det alltid svårt att veta. Jag utesluter inte heller att det finns bedrägerier inklusive självbedrägerier.
    OM Muhammed skulle visa sig för mig så skulle jag kanske ifrågasätta min katolicism. Men i grunden är Allah och Gud densamme. Det finns bara en allsmäktig Gud. (Per definition.)
    Enligt dig ja. Inte enligt de som identifierar sig som hinduer. 

    Som du skriver - om Gud visade sig för mig så skulle jag kanske omvärdera min världssyn. 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    kt h skrev 2017-03-17 10:55:20 följande:
    Jag vet inte om naturen kan tillverka plast, men jag kan tänka mig det genom att värme från jorden, upphettat vatten eller magma träffar en oljekälla.

    Men att det skulle bildas plastpåsar är för mig en omöjlighet.
    Men är det verkligen hur komplicerat något är du pratar om här? Det handlar väl snarare om utformning? Då är vi lite inne på det jag pratar om. Naturen beter sig på ett visst sätt. Komplicerade processer som vädersystem fixar den själv, men relativt okomplicerade saker som legobitar fixar den inte. 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Konservativ skrev 2017-03-17 11:09:27 följande:
    Vilka hinduer tror att det finns fler än en allsmäktig Gud?
    Bra fråga faktiskt. De många gudarna är ju ofta en manifestation av Brahman. Samtidigt visar de på olika karaktärer. Men visst jag kan ta att man ser även Hinduismen som en monoteistisk religion.
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    kt h skrev 2017-03-17 11:24:37 följande:
    Är det där problemet ligger?

    Jo jag pratar om komplexitet, inte kaotisk komplexitet som väder, utan ordnad komplexitet som legobitar.

    Jag tog det för givet att du förstod att det är komplexiteten i den enklaste livet där cellen är som en fungerande stad som vi pratar om, en komplex och ordnad struktur.
    Komplexitet enligt Wikipedia:

    Komplexitet som ett filosofiskt begrepp anger nivån på oöverskådlighet i ett sammanhang. Ett sammanhang som består av stort antal beståndsdelar, speciellt då dessa har olika egenskaper, och då delarnas egenskaper är inbördesberoende, upplevs som komplextSammanhang som innehåller slumpmässiga eller illa utforskade egenskaper blir ofta komplexa.

    Om du ska ta för givet att folk förstår vad du pratar om så bör du kanske använda dig av begrepp som passar. Tror få människor beskriver en plastpåse som komplex. 

    Här är en annan tolkning av begreppet komplex:
    Komplexa system kännetecknas av att de består av många delar där kännedom om deras egenskaper inte räcker till för att förklara det hela systemets egenskaper, något man kallar emergens.
    Låter det som en legobit?
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    kt h skrev 2017-03-17 11:31:07 följande:
    Jag pratar om detta:

    "Under vilka förhållanden komplexa polymerer spontant uppstått ur abiotiskt genererade monomerer förblir en kvistig fråga."

    sv.wikipedia.org/wiki/Livets_uppkomst
    Ja, du återkommer till detta. Ska jag dra det igen? Ska jag verkligen behöva det? Men visst - JAG VET INTE HUR LIVET UPPSTOD!"

    För övrigt så handlade inlägget om plastpåsar, inte livets uppkomst. 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    kt h skrev 2017-03-17 11:36:58 följande:
    Förstår du begreppet "komplexa molekyler"?
    Kanske inte helt och hållet. Förklara gärna.
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    kt h skrev 2017-03-17 11:46:10 följande:
    Du förstår alltså inte vad Wikipedia artikeln talar om? Läs den först så kanske du förstår vad jag menar med komplexa strukturer som det enklaste livet:

    sv.wikipedia.org/wiki/Livets_uppkomst

    Eller den här artikeln:

    www.svt.se/nyheter/vetenskap/livet-uppkom-pa-...

    Där det står:

    "En av de mest utmanande frågorna om livets ursprung är hur vi går från de enkla byggstenarna till den komplicerade strukturen vi vet är grundläggande för levande system."
    Frågan är var vi är på väg i diskussionen och varför? Vad i det du länkar till motsäger eller påverkar min ståndpunkt? Och för säkerhets skull så tar vi den igen - jag vet inte hur livet uppstod. 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    kt h skrev 2017-03-17 11:46:10 följande:
    Du förstår alltså inte vad Wikipedia artikeln talar om? Läs den först så kanske du förstår vad jag menar med komplexa strukturer som det enklaste livet:

    sv.wikipedia.org/wiki/Livets_uppkomst

    Eller den här artikeln:

    www.svt.se/nyheter/vetenskap/livet-uppkom-pa-...

    Där det står:

    "En av de mest utmanande frågorna om livets ursprung är hur vi går från de enkla byggstenarna till den komplicerade strukturen vi vet är grundläggande för levande system."
    Och hur jämställbara är dessa "komplicerade strukturer vi vet är grundläggande för levande system" med plastpåsar?
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    kt h skrev 2017-03-17 11:59:20 följande:
    Det enda jag hakar upp mig på är detta:
    Johan75 skrev 2017-03-13 15:03:38 följande:
    Nej, den (radioapparaten)är inte för komplicerat byggd för att naturen skulle ha byggt den. 
    Vad menar du med detta?
    I grund och botten det som står där. Men i kontexten vi diskuterade blir poängen denna:

    Med den kunskap jag har så ser jag inte att komplexitet eller "komplicerade system" är mer beroende av en intelligens än annat. 

    Sen är jag osäker på ifall vi i vår lekmannadiskussion menar samma sak med "komplicerat" och "komplext". I fallet med livets uppkomst verkar det handla om molekylernas sammansättning mesans det i fallet med plastpåsen snarare verkar handla om den slutgiltiga formen på påsen. 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    kt h skrev 2017-03-17 12:14:49 följande:
    Det handlar både om polymerernas sammansättning och den slutgiltiga formen.
    Tja, slutgiltig form skulle inte jag kategorisera som komplicerat eller komplext. Saknas det i naturen processer för att forma just den formen så antar nog de allra flesta att det inte är naturligt, men inte för att det är för "komplicerat". 
    kt h skrev 2017-03-17 12:14:49 följande:
    Polymerer är för övrigt molekyler, så även plastpåsen har komplicerade molekyler.
    Fast det finns ju naturliga polymerer tydligen:
    Andra naturliga polymerer är cellulosakautschuk (ej vulkaniserat rågummi), nukleinsyror och proteiner. 

    Från organiskt material förvisso, och då kan du hävda att det krävs intelligens för att skapa organiskt material, men jag delar ju inte den tanken. 

    Förklara gärna vad som gör polymerer just komplicerade. 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    kt h skrev 2017-03-17 13:06:51 följande:
    Du får fundera på hur en sådan naturlig process skulle se ut för att tillverka en plastpåse, och du kanske inser att det är omöjligt eftersom det krävs en alltför komplicerad process för att naturen ska kunna skapa den.
    Varför är den processen för komplicerad? Den verkar inte finnas, men jag ser inte varför det måste bero på att den är för komplicerad. 

    Sen argument som - "du får fundera...", "du får läsa på...", är bara småaktiga. 
    kt h skrev 2017-03-17 13:06:51 följande:
    Nej gummiträdet är inte intelligent, men den som skapat gummiträdet är intelligent.
    Säger du ja, och det är ju i slutändan ditt enda argument. Skapade han beståndsdelarna, embryot till liv eller hela gummiträdet som det ser ut idag? 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    kt h skrev 2017-03-17 13:26:59 följande:
    Som jag sade, läs på om hur polymerer skapas, det är inte småaktigt att hänvisa till att du behöver mer kunskap för att kunna förstå varför polymerer är komplexa och hur komplicerad processen är för att skapa polymerer, för att inte tala om hur komplicerad processen är för att skapa en plastpåse.

    Tydligen så vet du inte att polymerer är komplexa strukturer, så du får läsa på, som jag citerade:

    "Under vilka förhållanden komplexa polymerer spontant uppstått ur abiotiskt genererade monomerer förblir en kvistig fråga."
    Var går gränsen till komplexa strukturer? När blir det "för komplext"? Finns det icke komplexa strukturer som naturen inte kan tillverka? Finns det komplexa strukturer som kan uppstå naturligt?

    För mig är komplexiteten oviktig. Det är du som påstår att något kan bli för komplext för att kunna skapas naturligt. 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    kt h skrev 2017-03-17 20:26:17 följande:
    Förklara du varför arkeologer betraktar viss flintasten som gjord av människohand, och andra flintastenar som producerade av naturen.

    Du blir förnärmad när jag hänvisar till kunskaper om polymerer, om du nu är så bildad så borde du kunna förklara varför spjutspetsar anses av arkeologer som tillverkade av människor istället av naturen.

    Du kan slänga in i diskussionen om att komplexitet inte är viktigt, vad du vill, men vad är då viktigt?
    Jag antar att Arkeologer ser till var man hittar stenen, formen på stenen och ifall det finns andra mänskliga lämningar i närheten. Skulle de hitta en spjutspets helt för sig själv så skulle de kanske inte vara så snabba på att konstatera att det är en spjutstpets, framförallt om den hittades på ett ställe där man inte förväntar sig att hitta spjutspetsar. Sen använder man troligen andra spjutspetser man hittat för att se om det finns likheter. Om man kan se hur andra stenar använts för att forma den. Man provar att själv göra spjutspetsar på det sätt som dåtidens människor skulle kunna ha gjort det, och sen jämför man. Man problematiserar, ställer upp hypoteser som bekräftas eller som konstateras felaktiga. 

    Jag blir inte förnärmad av att du hänvisar till saker. Jag tycker bara att det ofta är så att man drar till med "läs på och kom tillbaka sen"-argument när man själv inte har så mycket att komma med. 

    Det viktiga, om det kommer till hur liv uppstod, anser jag är att man är ärlig med vad man vet och vad man inte vet. Är man inte ärlig och påstår att saker och ting förhåller sig på ett visst sätt trotts att man inte vet så kommer men inte söka efter nya fakta. Din inställning (det är så här) leder inte till ökad kunskap. 

    Tyvärr är det ju så med kunskap. Kyrkan och religiösa samfund har förlorat varenda slag de haft med vetenskapen. Väldigt mycket av ny kunskap har kommit fram trotts att religionen ofta har motarbetat den initialt. Ingen ny kunskap har kommit från religionen och kyrkan där vetenskapen haft motsatt åsikt. Vetenskapen har alltid en "jag vet inte" del inbyggd i sig, även om den ibland är liten. Kyrkan kör med "så här är det" och får i ämne efter ämne erkänna att de hade fel. Åtminstone om vi pratar naturvetenskap. 
    Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Varför knackar vi dörr?