• Anonym (melissa)

Tjejer borde undantas värnplikt!

Är det bara jag som reagerat på att man plötsligt inför värnplikten och tvingar in kvinnor i mönstringen också?

Nog för att vi ska vara så jävla jämställda i Sverige men inse, det finns saker som vi kvinnor inte ska behöva göra. Inte för att jag menar att vi ska stå hemma i köket och laga mat, men hur jävla snedtända kommer inte killarna inne på lumpenlägrena att bli när det vimlar av tjejer där? Eller komma som ensam tjej dit. Fatta risken för sexuellt skit, våldtäkt, missgynnande. NEJ TACK!

• Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!
  • Anonym (Försvarsvän)
    Anonym (tycker) skrev 2017-03-10 00:01:19 följande:

Nej, en barnmorska har jag aldrig råkat ut för, kommer inte att göra det heller.

Jag betackar mig för att hålla en svettig, grov manshand, inte så fräscht eller behagligt precis, så det kan jag gott undvara.

Kvinnor brukar lida precis lika mycket av handsvett som män gör tycker jag. Tycker snarare att man oftare möts av handsvett när man skakar hand med en kvinna än med en man. Men det kanske bara är ja
  • sextiotalist
    Anonym (tycker) skrev 2017-03-10 00:01:19 följande:

Nej, en barnmorska har jag aldrig råkat ut för, kommer inte att göra det heller.

Jag betackar mig för att hålla en svettig, grov manshand, inte så fräscht eller behagligt precis, så det kan jag gott undvara.

Precis som jag misstänkte, att du var en man och trivs med att ha kvinnor runt dig som pysslar om dig. Och jag som kvinna trivs ypperligt med att ha män.

När min bror arbetade inom vården så var han omåttligt populär bland de gamla tanterna.

Dvs om det är kvinnor eller män som passar bäst är en.subjektiv åsikt.
  • Anonym (E)
    Anonym (Försvarsvän) skrev 2017-03-09 19:16:35 följande:
    Ska man INTE döda fienden? Skjuta i benet?

Så är inte jag utbildad av Försvarsmakten..

Skjut tills motståndaren inte utgör ett hot längre! Om det så går åt en eller tjugo Patron 5 spelar inte så stor roll.. Se till att träffa "centrala nervsystemet" (huvud/hjärta/ryggrad) typ.. Skjut tills motståndaren inte längre rör sig. Vid tveksamheter, skjut först - fråga sen!
    Man oskadliggör fienden, att oskadliggöra kan väl vara en tolkningsfråga, så det är väl upp till var och en hur man tolkar ordet. Själv tolkar jag det inte som att döda fienden, utan helt enkelt sätta ur stridbart skick. Tänker quota soldatreglerna här, fastän du kanske redan vet dem. 

2: Vålla inte onödigt lidande eller större skada än vad som krävs för att lösa en uppgift. 
    3: En fiende som gett upp motståndet eller inte är stridsduglig får inte       bekämpas. 

Har dock fått höra samma som du när det gäller tveksamheter, skjut först fråga sen. 

• Anonym (E)
    Tecum skrev 2017-03-09 21:53:13 följande:
    "Skjuta i benet"!!! Det var fan det dummaste jag läst i tråden och det vill inte säga lite... Du har förläst dig på serietidningar där Fantomen skjuter pistolen ut handen på skurkarna utan att skada honom
    Både polis och militär får lära sig att oskadliggöra fienden så snabbt och effektivt som möjligt och då skjuter man på det som är lättast att träffa, alltså bålen. Den som under en övning siktar på benen får en utskällning, denne riskerar både sitt och kollegornas liv.

Anonym(E) visar vilken otroligt naiv syn som svenskar har på försvar och krig, man tror att det är som ett dataspel där de goda vinner och ingen dör på riktigt då de snälla befälen lärt rekryterna hur man bäddar sängar och håller ordning och stridsfordonen går på miljövänligt bränsle och om man bara är stolt över att göra sin plikt så går allting bra och fienden vågar inte korsa gränsen...

Ja herregud, lägg genast ner förslaget om värnplikt och låg den som kan och vill ta jobb i försvaret istället!
    Eftersom du själv uppenbarligen kan en hel del om serietidningar så kan du få lov att berätta för mig om det för nej, jag har faktiskt aldrig varit speciellt förtjust i sådana. Berättar vad jag fått höra från instruktörer.  Har jag fel angående oskadliggöra genom skott i benet så är jag glad att nu veta det. 

Jag vet inte hur jag ska tolka meningen "... visar vilken otroligt naiv syn som svenskar har på försvar och krig", för jag har fått uppfattningen om att de flesta svenskar snarare har en hemskt negativ syn på det som, som sagt, är till för att försvara.
    Att lägga ner förslaget om värnplikt är väl inte en bra lösning?
    Man behöver disciplin i samhället, och sjukvården man får lära sig är något som är bra att veta i det civila också. Kamratskap och mycket träning också. Det är ju det där med skyldigheter och rättigheter, för att få ett bra samhälle så måste båda vara inkluderade.
    Det är väl inte bara de få som är intresserade och insatta som ska stå för försvaret av landet medan dom andra bara räknar med att "nej men det löser sig, jag behöver inte röra en enda jävla fena för alla andra hjälper mig men jag behöver inte hjälpa tillbaks eller göra ett jävla skit för jag bara får allt jag vill och räknar glatt både frihet att säga vad jag vill och demokrati." 

Istället för att för att göra narr av mig på olika sätt så kan du väl diskutera på ett moget vis utan att utgå från att jag är en jubelidiot som spelar *datorspel och läser serietidningar. 
  • Anonym (N)
    MissNastrax skrev 2017-03-09 22:55:48 följande:

Kan du bifoga statistiken då?

Vad tyckte du om mitt svar då?
  • Anonym (tycker)
    sextiotalist skrev 2017-03-10 06:31:07 följande:
    Precis som jag misstänkte, att du var en man och trivs med att ha kvinnor runt dig som pysslar om dig. Och jag som kvinna trivs ypperligt med att ha män.

När min bror arbetade inom vården så var han omåttligt populär bland de gamla tanterna.

Dvs om det är kvinnor eller män som passar bäst är en.subjektiv åsikt.
    Du kan inte bortse ifrån att kvinnor har större social och verbal förmåga och är mer empatiska.  De är vana att stötta och peppa varandra samt i förekommande fall att ta hand om barn, gamla föräldrar eller andra närstående som är sjuka eller handikappade. De är överlägset bäst på detta. Därför är de också lämpade att inneha yrken som innebär mycket kontakt med människor, till glädje för patienter av bägge könen.

Män är till sin natur risktagande, passar därför utmärkt som polis, militär m.fl. riksyrken. En patient är dock tacksam för att om möjligt slippa onödiga risker.
  • fluu

Känner flera tjejer som gjort lumpen och två tjejer som gjort karriär i det militära. De upplever inga ökade risker för att de är tjejer. Lagandan har blivit god och alla har varit en del i gänget, det är viktigt för säkerheten.

Jag tycker att värnplikten ska gälla oavsett kön.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (N)
    MissNastrax skrev 2017-03-09 22:55:48 följande:

Kan du bifoga statistiken då?

Visste att du skulle försvinna efter mina svar :) hoppas du lärt dig något iaf och inte är så otrevlig nästa gång innan du vet om du har fel eller ej
  • Twin peaks

Alla borde undantas värnplikt, det borde vara helt frivilligt om man vill göra lumpen eller inte.

• sextiotalist
    Anonym (tycker) skrev 2017-03-10 17:49:10 följande:

Du kan inte bortse ifrån att kvinnor har större social och verbal förmåga och är mer empatiska.  De är vana att stötta och peppa varandra samt i förekommande fall att ta hand om barn, gamla föräldrar eller andra närstående som är sjuka eller handikappade. De är överlägset bäst på detta. Därför är de också lämpade att inneha yrken som innebär mycket kontakt med människor, till glädje för patienter av bägge könen.

Män är till sin natur risktagande, passar därför utmärkt som polis, militär m.fl. riksyrken. En patient är dock tacksam för att om möjligt slippa onödiga risker.

Tack och lov lever jag inte i en tid då jag slipper få egenskaper utifrån mitt kön. Jag kan lugnt påstå att den stora majoriteten av mina kvinnliga vänner inte stämmer in på den bilden du målar upp och de flesta arbetar inte inom de traditionella kvinnoyrkena.
Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!