• Anonym (melissa)

Tjejer borde undantas värnplikt!

Är det bara jag som reagerat på att man plötsligt inför värnplikten och tvingar in kvinnor i mönstringen också?

Nog för att vi ska vara så jävla jämställda i Sverige men inse, det finns saker som vi kvinnor inte ska behöva göra. Inte för att jag menar att vi ska stå hemma i köket och laga mat, men hur jävla snedtända kommer inte killarna inne på lumpenlägrena att bli när det vimlar av tjejer där? Eller komma som ensam tjej dit. Fatta risken för sexuellt skit, våldtäkt, missgynnande. NEJ TACK!

• Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!
  • Abegayle70
    Konservativ skrev 2017-03-07 18:12:38 följande:
    Nej. Det handlar om att behålla några zoner för männen. Män är också mer anpassade till krigets ädla konst.
    Krig är ingen ädel konst, det är ett ibland nödvändigt ont.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • MissNastrax

Så alla dessa kvinnor som redan innan tagit värvningen tillsammans med männen är idag vrak som blivit utsatta för gruppvåldtäkt under hela deras spenderade tid på övningar och på regementet?

Jag tycker kvinnor ska ta värvningen, ska män så ska över kvinnor. Varför ska man få frisedel för sitt kön?

• Anonym (Michaela)

Jag antar att det blir ett relativt litet antal som får göra lumpen så då kan alla mönstra för ett större urval.

I händelse av krig måste några sköta industri, transporter, vård, skola, jordbruk osv så alla kan inte dra ut i krig men alla kan vara en del av totalförsvaret. Ingen under 40 verkar vara krigsplacerad eller i alla fall inte veta var.

• Alessia

Jag är en stark anhängare av värnplikt i någon form för båda könen. Värnplikt behöver inte betyda att alla gör vapentjänst och utbildas för att delta i stridande förband. I ett krisläge behövs mekaniker, sjukvårdare, transportörer dvs köra tunga fordon, livsmedelsexperter - organisatörer av allehanda slag. Dessutom är det mycket lämpligt att ALLA 19-20-åringar får lära sig att organisera och att lyda order och inte minst: att under längre tid, t ex ett halvår och uppåt beroende på uppdrag,  få bo tillsammans och försöka samsas i en sovsal med 12- 14 sängplatser och ett skåp per person.

• Spagettimonstret
    Abegayle70 skrev 2017-03-06 19:46:07 följande:

Du borde läsa lite om hur det fungerar i Israel där bäde män o kvinnor har värnplikt. Varför skulle det inte fungera här?

Sist jag hörde blandade de inte män och kvinnor, utan hade helmanliga och helkvinnliga förband.
  • Tecum
    Alessia skrev 2017-03-07 22:12:22 följande:
    Jag är en stark anhängare av värnplikt i någon form för båda könen. Värnplikt behöver inte betyda att alla gör vapentjänst och utbildas för att delta i stridande förband. I ett krisläge behövs mekaniker, sjukvårdare, transportörer dvs köra tunga fordon, livsmedelsexperter - organisatörer av allehanda slag. Dessutom är det mycket lämpligt att ALLA 19-20-åringar får lära sig att organisera och att lyda order och inte minst: att under längre tid, t ex ett halvår och uppåt beroende på uppdrag,  få bo tillsammans och försöka samsas i en sovsal med 12- 14 sängplatser och ett skåp per person.
    Ska skattepengar användas till att uppfostra unga vuxna? För det är i praktiken det du och andra föreslår, det viktiga är visst att ungdomar lär sig hyfs och ordning? Jag anser att skola och föräldrar ska sköta det, inte att skattebetalarna står för deras tillkortakommande.
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (melissa) skrev 2017-03-06 18:59:10 följande:
    Är det bara jag som reagerat på att man plötsligt inför värnplikten och tvingar in kvinnor i mönstringen också?

Nog för att vi ska vara så jävla jämställda i Sverige men inse, det finns saker som vi kvinnor inte ska behöva göra. Inte för att jag menar att vi ska stå hemma i köket och laga mat, men hur jävla snedtända kommer inte killarna inne på lumpenlägrena att bli när det vimlar av tjejer där? Eller komma som ensam tjej dit. Fatta risken för sexuellt skit, våldtäkt, missgynnande. NEJ TACK!
    Militärtjänst för båda könen fungerar i massor av länder så varför skulle det inte fungera i Sverige?
    Det kan rimligtvis inte vara så att majoriteten av killar kring 18 år våldtar kvinnor så fort de måste sova på logement där det finns människor av båda könen, de få killar som har detta avvikande beteende lär ju sättas på plats av de normalfungerande.
  • Digestive
    Tecum skrev 2017-03-07 22:21:21 följande:
    Ska skattepengar användas till att uppfostra unga vuxna? För det är i praktiken det du och andra föreslår, det viktiga är visst att ungdomar lär sig hyfs och ordning? Jag anser att skola och föräldrar ska sköta det, inte att skattebetalarna står för deras tillkortakommande.
    Jag tror att du missförstår en hel del.

1.) Skattepengarna som värnplikten utgör i sig blir varken mer eller mindre för att befälen ser till att det är "ordning på torpet".

2.) Skolan finansieras också med skattepengar.

3.) Jag kan inte tala för andra men jag personligen bemötte trådstarten med påpekandet att det finns en fostrande poäng - att om det är någonstans som människor kan fostras till en sund relation till det motsatta könet så är det inom försvaret - och bemötte inte ämnet stort och brett.
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (melissa) skrev 2017-03-07 09:46:36 följande:
    Ta pengar från asylpolitiken, borde räcka långt till ett bättre försvar. Det borde ju om inte annat vara ett steg till försvar i vilket fall för nu släpper vi in allt som säger sig komma från krig eller påstår sig vara under 18.

Men så bra att vi har så många minderåriga här nu som kan mönstra. Fast när man påtala för dessa som sedan visar sig vara äldre ön de utger sig för så påpekar de väl tydligt att de är över 18 för att slippa försvara landet...

Skulle dock gärna se hur man löser grej med slöja för jag hoppas för allt i världen att ingen undantas om regeringen prompt ska ha in båda kön... För att inte tala om riskerna att samla religiösa som hatar andra grupper och religion... Kanske starta internt krig?
    Du är väl medveten om att man inte får mönstra om man inte har svenskt medborgarskap så det lär ju knappast vara några flyktingar som få göra lumpen, dessutom så kommer aldrig någon som lider av sviter från krig, har ADHD, har Np-diagnoser eller psykisk ohälsa bli uttagna eftersom mönstring är precis som det låter en lämplighetsbedömning.
  • Abegayle70
    Spagettimonstret skrev 2017-03-07 22:20:49 följande:
    Sist jag hörde blandade de inte män och kvinnor, utan hade helmanliga och helkvinnliga förband.
    T.ex. Caracalbataljonen består av både män och kvinnor som tjänstgör tillsammans.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!