• Anonym (melissa)

Tjejer borde undantas värnplikt!

Är det bara jag som reagerat på att man plötsligt inför värnplikten och tvingar in kvinnor i mönstringen också?

Nog för att vi ska vara så jävla jämställda i Sverige men inse, det finns saker som vi kvinnor inte ska behöva göra. Inte för att jag menar att vi ska stå hemma i köket och laga mat, men hur jävla snedtända kommer inte killarna inne på lumpenlägrena att bli när det vimlar av tjejer där? Eller komma som ensam tjej dit. Fatta risken för sexuellt skit, våldtäkt, missgynnande. NEJ TACK!

• Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!
  • Anonym (Inte helt 100)
    Anonym (Håller med) skrev 2017-03-09 10:33:59 följande:

Jag håller inte med dig. Anser att du nog har fel. :) Feminism är ett otyg som förstört mycket. Som sagt, jag säger inte att kvinnor skall tvingas avstå från att lära sig döda om det är det de vill.... men att kvinnor inte ska tvingas göra det. :)

Men som andra redan nämnt, om kvinnor vill ha samma rättigheter men ska slippa undan skyldigheter så måste det ju lösas på annat sätt gällande rättigheterna.

Säg såhär då, kvinnor slipper värnplikt, män slipper hushållsarbete, då slipper båda könen en skyldighet och det blir mer gömställe!!

Kan inte fatta hur du och några andra inte kan tycka att värnplikten ska vara ett måste för bägge skönen. Det är snarare konstigt att det inte var så förut.

Och dess utom, det spelar nog ingen roll om Sverige har ett folk som kan använda vapen, Sverige lär väl ändå ge sig om Ryssland kommer, allvarligt, ett lär ta Ryssland 2 dar att inta Stockholm. Sverige har väl många andra länder som vänner men se bara när Ryssland flög med stridsflygplan över Gotland, Sverige gjorde inte ett skit, antagligen för att Sverige inte har en chans att vinna så varför ens försöka.
  • Twin peaks

Men det förstår ni väl att kvinnor inte kan göra lumpen? Deras smink kommer ju bli förstört av att kräla i leran.

• Walter888
    Anonym (Håller med) skrev 2017-03-12 09:13:54 följande:
    Och alla i Israel tycker inte att alla ska kallas till militärtjänst. Många anser att kvinnor ska slippa, även vissa troende män vill avstå från det. Personligen anser jag att alla män ska kallas, men den som absolut inte vill pga tron ska slippa. Inga kvinnor ska kallas men den som verkligen vill ska få.
    Varför så könsuppdelat? Är du inte för jämställdhet?

Bästa vore kanske i så fall att ge minst 30k i månaden för tjänstgöring. Så kommer det locka till sig folk från alla läger. Money talks.
  • Anonym (musse)
    Anonym (Håller med) skrev 2017-03-12 09:13:54 följande:

Och alla i Israel tycker inte att alla ska kallas till militärtjänst. Många anser att kvinnor ska slippa, även vissa troende män vill avstå från det. Personligen anser jag att alla män ska kallas, men den som absolut inte vill pga tron ska slippa. Inga kvinnor ska kallas men den som verkligen vill ska få.

Öh... så vi ska alltså stoltsera med ett jämnställt samhälle och samtidigt ska kvinnor som inte vill lumpa slippa det?

Känner många killar som inte ville göra lumpen pga vapenvägran och fick sitta i kurran för den inställningen. Under samma årsperiod fanns det mängder av tjejer som kunde ha fått rycka in men det fanns inte på tapeten för regeringen.

Så nu när vi börjar gå mot jämställdhet, då tycker du att bara vissa tjejer ska behöva ut?

Känns lite som Ung och Bortskämd, bara de som inte målar naglarna och köper Gucchi tröjor ska behöva ut och försvara landet.

Hur funkar det med alla som bär niqab och andra huvuddukar och dylikt? Ska de tvingas in i värnplikt eller är det undantaget bara för att annars är regeringen rasister?
  • Anonym (musse)
    Twin peaks skrev 2017-03-14 09:35:40 följande:

Men det förstår ni väl att kvinnor inte kan göra lumpen? Deras smink kommer ju bli förstört av att kräla i leran.

Heh... lol!
  • sextiotalist
    Twin peaks skrev 2017-03-14 09:35:40 följande:

Filmtips "Tjejen som gjorde lumpen"
    Tips 2, alla kvinnor sminkar sig inte
    Tips 3, titta på löpartävlingen Tjurruset eller Toughest
  • sextiotalist
    Anonym (musse) skrev 2017-03-14 09:54:11 följande:
    Öh... så vi ska alltså stoltsera med ett jämnställt samhälle och samtidigt ska kvinnor som inte vill lumpa slippa det?

Känner många killar som inte ville göra lumpen pga vapenvägran och fick sitta i kurran för den inställningen. Under samma årsperiod fanns det mängder av tjejer som kunde ha fått rycka in men det fanns inte på tapeten för regeringen.

Så nu när vi börjar gå mot jämställdhet, då tycker du att bara vissa tjejer ska behöva ut?

Känns lite som Ung och Bortskämd, bara de som inte målar naglarna och köper Gucchi tröjor ska behöva ut och försvara landet.

Hur funkar det med alla som bär niqab och andra huvuddukar och dylikt? Ska de tvingas in i värnplikt eller är det undantaget bara för att annars är regeringen rasister?
    Eftersom det finns idag kvinnliga arméer, där kvinnorna bär hijab och dylikt. Det fungerar utmärkt, de slåss mot IS.
  • Anonym (musse)
    sextiotalist skrev 2017-03-14 10:29:51 följande:

Eftersom det finns idag kvinnliga arméer, där kvinnorna bär hijab och dylikt. Det fungerar utmärkt, de slåss mot IS.

Problem solved! High five!
  • Twin peaks
    sextiotalist skrev 2017-03-14 10:28:15 följande:

Filmtips "Tjejen som gjorde lumpen"

Tips 2, alla kvinnor sminkar sig inte

Tips 3, titta på löpartävlingen Tjurruset eller Toughest

Jag var ironisk:)
  • sextiotalist
    Twin peaks skrev 2017-03-14 14:10:12 följande:
    Jag var ironisk:)
    Missade det {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!