• Anonym (melissa)

Tjejer borde undantas värnplikt!

Är det bara jag som reagerat på att man plötsligt inför värnplikten och tvingar in kvinnor i mönstringen också?

Nog för att vi ska vara så jävla jämställda i Sverige men inse, det finns saker som vi kvinnor inte ska behöva göra. Inte för att jag menar att vi ska stå hemma i köket och laga mat, men hur jävla snedtända kommer inte killarna inne på lumpenlägrena att bli när det vimlar av tjejer där? Eller komma som ensam tjej dit. Fatta risken för sexuellt skit, våldtäkt, missgynnande. NEJ TACK!

• Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!
  • Anonym (Al)
    Anonym (melissa) skrev 2017-03-06 23:30:05 följande:

Vem är det som FÖDER barn här i världen?

Mao radas upp i en barack för inseminering med bra gener under deras tjänstgöring.
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Inte anti) skrev 2017-03-07 09:01:24 följande:
    Och utan försvar så drabbas man ännu hårdare....
    Precis!
  • Digestive
    Anonym (melissa) skrev 2017-03-06 18:59:10 följande:

Är det bara jag som reagerat på att man plötsligt inför värnplikten och tvingar in kvinnor i mönstringen också?

Nog för att vi ska vara så jävla jämställda i Sverige men inse, det finns saker som vi kvinnor inte ska behöva göra. Inte för att jag menar att vi ska stå hemma i köket och laga mat, men hur jävla snedtända kommer inte killarna inne på lumpenlägrena att bli när det vimlar av tjejer där? Eller komma som ensam tjej dit. Fatta risken för sexuellt skit, våldtäkt, missgynnande. NEJ TACK!

Tycker snarare att försvaret är en utmärkt plats för att generellt fostra människor in i ett sunt förhållande med det motsatta könet.

Vad man har för medel att använda inom försvaret och för att tillrättavisa människors attityder, liknar inte riktigt skolans exempelvis.
  • Digestive

Är det någonstans som människor - med en dålig attityd jämtemot det motsatta könet - kan lära sig en fostrande läxa, så är det inom försvaret.

• Anonym (Hmmm...)
    Anonym (melissa) skrev 2017-03-07 09:46:36 följande:

Ta pengar från asylpolitiken, borde räcka långt till ett bättre försvar. Det borde ju om inte annat vara ett steg till försvar i vilket fall för nu släpper vi in allt som säger sig komma från krig eller påstår sig vara under 18.

Men så bra att vi har så många minderåriga här nu som kan mönstra. Fast när man påtala för dessa som sedan visar sig vara äldre ön de utger sig för så påpekar de väl tydligt att de är över 18 för att slippa försvara landet...

Skulle dock gärna se hur man löser grej med slöja för jag hoppas för allt i världen att ingen undantas om regeringen prompt ska ha in båda kön... För att inte tala om riskerna att samla religiösa som hatar andra grupper och religion... Kanske starta internt krig?

Vi behöver inte ta pengar från asylsystemet. Det dignar av pengar får vi ju höra varje dag. Vi har aldrig haft så bra ekonomi som vi har nu (inte ens på 60-talet?).
  • Abegayle70
    Anonym (melissa) skrev 2017-03-06 23:32:07 följande:
    Israel är Trumpvänner! Därför suger de som fan! Ingen jävla jämställdhetskrig här tack!
    Israel har haft kvinnlig värnplikt långt innan trump, din kommentar är irrelevant.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • kvarnfot

Varför då?
    I ett jämställt samhälle är det bägge som hjälper till med skitgörat!

• UniformYankie

Jag tror att där är många som har brist på information om försvaret och hemvärnet och alltså inte vet vad man hittar på där, hur värnplikten är, vad FM står för, disciplin, regler, osv. Sanningen är den att det är riktigt riktigt roligt. Att det är så snedvriden syn på kvinnliga soldater är ju något som vi kan förändra om fler kvinnor går med. 
    Det är bra träning. Man får riktigt, riktigt bra vänner. Sjukt underbara äventyr som man aldrig glömmer. Utmaningar, som man aldrig trodde att man skulle klara, ens skulle drömma om att få uppleva. Närhet som man inte hittar på andra ställen, att sova i delade rum (dvs både herrar och damer sover i samma logement i våningssängar) är inget jag någonsin upplevt som ett problem, samma gäller duschrum, etc. 
    Att det finns de som är dumma i huvudet kommer man aldrig undan, sådana finns på gatan och här på familjeliv också. Men tro mig, befälen har koll. Några våldtäkter ska inte ske, och skulle några försök till det eller sexuella trakasserier förekomma så gäller det att vara öppen mot befälen med detta. 

Jag tycker det är fel att säga att "Tjejer borde undantas värnplikt". Det finns många tjejer som vill, ska de då uteslutas pga sådana som du tycker si och så? Tycker du inte själv att det låter fel? 
    Vill inte du så finns det säkert någon undanflykt för dig, var slapp i armarna på styrketestet, bete dig psycho på psykprovet, svag i benen på cykeltestet eller vapenvägra. Tråkigt att du har den inställning du har, men det ska inte gå ut över alla andra. 

För övrigt kan jag tycka att det är bra att tjejer ska vara med, dels för att vi behöver lite ordning och reda, dels för att tjejer kan mer än man utgår från, dels för att vi alla delar på landet och därmed ska vara med och kämpa tillsammans om vi nu vill ha demokrati och frihet, och dels för att alla faktiskt inte vill ha barn, stå i köket och serva mannen, leka städerska, etc. En del vill ut och röra på sig och uppleva äventyr och häftiga upplevelser. 

Det är en rolig sak att göra. Bra för samhället, landet, hälsan, psyket. Män och kvinnor får lära sig att leva ihop. Skitbra ju. Tråkigt att alla ska vara så jäkla negativa till detta. 

• nevermind
    Tecum skrev 2017-03-06 19:40:16 följande:

Enda fördelen med det idiotiska förslaget om värnplikt är att det gäller tjejer också. Varför ska de ha en gräddfil? De ska väl också få äran att tjäna fosterlandet genom att bli kanonmat...

• Konservativ

Kvinnor bör icke få tillträde till den militära banan utom möjligtvis i vårdande eller matlagande befattningar. Den manliga kamratligheten och hurtiga kårandan sjulle annars alldeles försvinna. Pojkarna ska inte distraheras av kvinnofägran när de deltar i landets försvar.

Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!