Jag tror att där är många som har brist på information om försvaret och hemvärnet och alltså inte vet vad man hittar på där, hur värnplikten är, vad FM står för, disciplin, regler, osv. Sanningen är den att det är riktigt riktigt roligt. Att det är så snedvriden syn på kvinnliga soldater är ju något som vi kan förändra om fler kvinnor går med.
Det är bra träning. Man får riktigt, riktigt bra vänner. Sjukt underbara äventyr som man aldrig glömmer. Utmaningar, som man aldrig trodde att man skulle klara, ens skulle drömma om att få uppleva. Närhet som man inte hittar på andra ställen, att sova i delade rum (dvs både herrar och damer sover i samma logement i våningssängar) är inget jag någonsin upplevt som ett problem, samma gäller duschrum, etc.
Att det finns de som är dumma i huvudet kommer man aldrig undan, sådana finns på gatan och här på familjeliv också. Men tro mig, befälen har koll. Några våldtäkter ska inte ske, och skulle några försök till det eller sexuella trakasserier förekomma så gäller det att vara öppen mot befälen med detta.
Jag tycker det är fel att säga att "Tjejer borde undantas värnplikt". Det finns många tjejer som vill, ska de då uteslutas pga sådana som du tycker si och så? Tycker du inte själv att det låter fel?
Vill inte du så finns det säkert någon undanflykt för dig, var slapp i armarna på styrketestet, bete dig psycho på psykprovet, svag i benen på cykeltestet eller vapenvägra. Tråkigt att du har den inställning du har, men det ska inte gå ut över alla andra.
För övrigt kan jag tycka att det är bra att tjejer ska vara med, dels för att vi behöver lite ordning och reda, dels för att tjejer kan mer än man utgår från, dels för att vi alla delar på landet och därmed ska vara med och kämpa tillsammans om vi nu vill ha demokrati och frihet, och dels för att alla faktiskt inte vill ha barn, stå i köket och serva mannen, leka städerska, etc. En del vill ut och röra på sig och uppleva äventyr och häftiga upplevelser.
Det är en rolig sak att göra. Bra för samhället, landet, hälsan, psyket. Män och kvinnor får lära sig att leva ihop. Skitbra ju. Tråkigt att alla ska vara så jäkla negativa till detta.