• Anonym (Mamma)

"Koppel" på barn?

Vår minsting är 1,5 år och råhatar vagnen. Hon kämpar för kung och fosterland för att ta sig ur den, men vi vågar heller inte låta henne gå helt själv heller, för hon är snabb och har inga skrupler när det kommer till att gömma sig.

Igår kom pappan hem med ett "koppel". Det är inte en sån där sele, utan det är bara ett band som man kan knäppa runt antingen bröstkorgen eller handleden på barnet.

Nu är vi oense här.

Är det verkligen okej att gå ut med det och vem är det som har sista ordet?

• Svar på tråden "Koppel" på barn?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (***) skrev 2017-03-12 12:36:49 följande:

Vad menar du med vem som har sista ordet?

Ni behöver inte tycka samma om detta, vill han använda det när han är ute med barnet så kan han göra det, och du gör som du vill. Varför krångla till det?

Men om den ena anser att det är förnedrande för barnet tex, så är det ju inte ok även om det är den andra som är ute?
  • CStoner

Jag tycker det är helt ok eftersom det är nödvändigt.

Dock har vi valt ett lite diskretare alternativ. En ryggsäck i form av en apa med svans. Svansen är kopplet. Ungarna tycker det är skitcoolt, men de har heller ingen aning om varför vi tvingar på den ene en ryggsäck hela tiden.

• Anonym (Ok)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-12 12:38:34 följande:

Men om den ena anser att det är förnedrande för barnet tex, så är det ju inte ok även om det är den andra som är ute?

En ettåring känner sig knappast förnedrad. Är det förnedring även med säkerhetsbälte, hjälm, sele i vagnen osv? Det är ju en säkerhetsgrej med koppel. Barnet kan möjligtvis bli ilsket om det måste sitta fast men känner knappast att det behandlas som en hund.
  • Anonym (***)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-12 12:38:34 följande:
    Varför skulle det vara förnedrande mot barnet?
  • Anonym (***)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-12 12:24:21 följande:
    Du kände dig inte uttittad?
    Heller inte jättelätt att gå smidigt och hålla nån så kort i handen. Försökt, många gånger, blir oftast att hon får skrika i vagnen till slut istället.

Känner du dig inte uttittad då?
  • Meriall

Som jag skrev, "förnedringen" finns i vissa vuxnas huvud pga att de så starkt sammanknippar koppel och djur. Barnet tänker givetvis inte så och skulle det göra det så tycker det förmodligen det är roligt att leka hund. Barnet blir inte förnedrat speciellt inte en ettåring...

Det skulle vara det att ha en normalintelligent vuxen i koppel men en sådan skulle tycka att det var det att bli matad med flaska, bytt på etc också. Det är inte förnedrande att bli omhändertagen som barn. Man kan jämföra med bilbälte eller säkerhetslina när man klättrar. Helt ok på så små barn.

• Anonym (Wildrat)

En sån liten behöver en sele annars kommer ni göra illa hen. "Koppel" funkar bäst på större barn som inte snubblar hela tiden och som inte plötsligt springer ifrån er.
    Sele med gårem är underbart, en riktig livräddare (ibland rent bokstavligt). Jag hade inte klarat livet med två vilda pojkar utan en sån.

• Anonym (Minna)

Kan ni inte köpa en ryggsäck med "koppel" till istället. Tex har Skip hop eller Little Life. Finns även andra märken. Jag har haft det till mina barn. Mkt praktiskt men inte något folk reagerar lika starkt på som bara ett koppelband. Vi har essutom rest mkt pga föräldrar som bir i annat land och tex flygplatser eller tågstationer har ryggan varit oväderlig och praktisk också till annat.

• Anonym (Konstigt)

Förr var det vanligt med barn som gick i sele. Vagn skippades tidigt.

Jag tillhör det som glott, men det är bara för att jag trodde inte det fanns att köpa längre.

Jag köpte faktiskt ett sådant till barnbarnet. Han ville inte sitta i vagnen och jag bor där det är väldigt mycket trafik, mycket bilar och bussar. Det är i alla fall viktigare att mitt lilla barnbarn lever, än vad andra tycker.

Svar på tråden "Koppel" på barn?