• Anonym (Mamma)

"Koppel" på barn?

Vår minsting är 1,5 år och råhatar vagnen. Hon kämpar för kung och fosterland för att ta sig ur den, men vi vågar heller inte låta henne gå helt själv heller, för hon är snabb och har inga skrupler när det kommer till att gömma sig.

Igår kom pappan hem med ett "koppel". Det är inte en sån där sele, utan det är bara ett band som man kan knäppa runt antingen bröstkorgen eller handleden på barnet.

Nu är vi oense här.

Är det verkligen okej att gå ut med det och vem är det som har sista ordet?

• Svar på tråden "Koppel" på barn?
  • Meriall

Jag hade det på min son om vi var ute i en folkmassa för han sprang lätt bort, var jättebra :)

• Anonym (Mamma)

Och ja, självklart kan man "hålla handen" och dyl, men det är inte alltid så enkelt när man har två barn till att hålla koll på och leta efter varor osv. Tanken var endast när man ska handla och om det är mycket folk.

Heller inte jättelätt att gå smidigt och hålla nån så kort i handen. Försökt, många gånger, blir oftast att hon får skrika i vagnen till slut istället.

• Anonym (Mamma)
    Meriall skrev 2017-03-12 12:20:46 följande:

Jag hade det på min son om vi var ute i en folkmassa för han sprang lätt bort, var jättebra :)

Du kände dig inte uttittad?
  • Anonym (T)

Nja jag hade nog föredragit en sån där sele annars men vad är alternativet? Att aldrig gå nånstans, gå nånstans och det grinas hela tiden för att hon sitter i vagnen, gå nånstans och hon sitter och försvinner eller i värsta fall blir påkörd eller använda "koppel" lätt att jag då använt kollat eller tagit vagnen och låtit henne skrika... Förr eller senare ger dom sig..Kanske skaffa en sån här ratt till sittvagnen

Sista ordet har den som har ansvaret för barnet när ni är iväg... Tar du fullt ansvar skippa kopplet men då är risken din, vill du att han har ansvaret får han använda kopplet...

• Queennr1

Om barnet på ett tryggt sätt kan få lite mer spelrum än hon får när hon sitter fastspänd i vagnen så varför inte ? Är det viktigare vad folk kan tänkas tycka än vad som är bäst för barnet?

• John22

Det är givetvis helt okej så länge man konstant håller i andra änden. Vad är alternativet? Att ungen får springa fritt eller att binda fast henne i vagnen?

• Meriall
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-12 12:24:21 följande:

Du kände dig inte uttittad?

Neej. Visst finns folk som tycker det är förkastligt och att likställa barn med djur men så är det ju inte. Den jämförelsen finns i deras huvuden, inte i mitt eller mitt barns. Han tyckte kopplet var ok men ville inte hålla handen.

Det var typ 8 år sedan, jag tycker det blivit vanligare sedan dess. Har sett det ute ett par ggr på andra barn och tycker inte någon tittar. Vissa kom tom fram till mig och sade att det var smart och frågade var jag hittat det när jag var ute. När jag sett att det skrivits om det på fl tidigare har nästan alla varit positiva.
  • Avenia

Jag tänker såhär: vad hade jag tyckt eller känt som barn i den situationen?

Jag tycker det är ok om man inte använder selen för att dra i.

• Anonym (***)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-12 12:17:29 följande:

Vår minsting är 1,5 år och råhatar vagnen. Hon kämpar för kung och fosterland för att ta sig ur den, men vi vågar heller inte låta henne gå helt själv heller, för hon är snabb och har inga skrupler när det kommer till att gömma sig.

Igår kom pappan hem med ett "koppel". Det är inte en sån där sele, utan det är bara ett band som man kan knäppa runt antingen bröstkorgen eller handleden på barnet.

Nu är vi oense här.

Är det verkligen okej att gå ut med det och vem är det som har sista ordet?

Vad menar du med vem som har sista ordet?

Ni behöver inte tycka samma om detta, vill han använda det när han är ute med barnet så kan han göra det, och du gör som du vill. Varför krångla till det?
  • elyse

Angående att bli uttittad så reagerar jag betydligt starkare på barn som faktiskt springer iväg och ingen vuxen finns i närheten.

Svar på tråden "Koppel" på barn?