• Anonym (Mamma)

"Koppel" på barn?

Vår minsting är 1,5 år och råhatar vagnen. Hon kämpar för kung och fosterland för att ta sig ur den, men vi vågar heller inte låta henne gå helt själv heller, för hon är snabb och har inga skrupler när det kommer till att gömma sig.

Igår kom pappan hem med ett "koppel". Det är inte en sån där sele, utan det är bara ett band som man kan knäppa runt antingen bröstkorgen eller handleden på barnet.

Nu är vi oense här.

Är det verkligen okej att gå ut med det och vem är det som har sista ordet?

• Svar på tråden "Koppel" på barn?
  • Anonym (2)

Jag bor i England och ryggsäck med handtag/rem är jättevanligt här. Jag använde det ett tag när barnet inte längre ville sitta i vagnen men inte heller ville hålla handen. Så då hade vi ryggsäcken på och tränade på att hålla handen och kunde även låta barnet gå en meter framför och det funkade jättebra. Efter några månader hade barnet lärt sig när måste hålla i handen. Alternativet hade varit att ha ett vrålande barn i vagnen

• FuckGoggleAskMe

En period ville sonen inte hålla handen, fast koppel var kul (han var och är hundfanatiker). Vi blev väldigt uttittade en gång när vi reste och gick långt från en terminal till en annan. Jag höll reda på son, bagage, handbagage, vagn och biljetter så sonen var kopplad. Han kröp på alla fyra hela vägen, glatt voffsandes. Men han var skitglad som hund och jag var glad att min son inte rymde bland folkhavet, brydde mig inte om allt stirrande. När han hade koppel var han antingen hund (superkul) eller också verkade han tycka att han hade mer frihet då, kunde använda båda händerna och gå dit han ville. Att hålla handen var däremot begränsande och kränkande (precis som bilstolar då). Lite cyniskt kan jag tycka att den av föräldrarna som är mest angelägen om att barnet inte rusar ut i trafiken eller rymmer (=koppelförespråkaren) ska bestämma.

• Anonym (24)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-12 12:17:29 följande:

Vår minsting är 1,5 år och råhatar vagnen. Hon kämpar för kung och fosterland för att ta sig ur den, men vi vågar heller inte låta henne gå helt själv heller, för hon är snabb och har inga skrupler när det kommer till att gömma sig.

Igår kom pappan hem med ett "koppel". Det är inte en sån där sele, utan det är bara ett band som man kan knäppa runt antingen bröstkorgen eller handleden på barnet.

Nu är vi oense här.

Är det verkligen okej att gå ut med det och vem är det som har sista ordet?

Köp en skiphop ryggsäck, ena modellen har ett " koppel " kanske trevligare då kopplet sitter fast i en ryggsäck och kul för barnet att få plocka med sig någon liten sak i ryggsäcken :)
  • Anonym (24)
    Anonym (24) skrev 2017-03-12 14:45:15 följande:

Köp en skiphop ryggsäck, ena modellen har ett " koppel " kanske trevligare då kopplet sitter fast i en ryggsäck och kul för barnet att få plocka med sig någon liten sak i ryggsäcken :)

Sån, jag ska själv köpa en sån då min son börjar gå och springa runt just för då det är mycket folk

• Anonym (2)
    Anonym (24) skrev 2017-03-12 14:47:34 följande:

Sån, jag ska själv köpa en sån då min son börjar gå och springa runt just för då det är mycket folk

Jag vet inte hur gammalt ditt barn är men jag rekommenderar att köpa en ryggsäck som har fästet till remmen ovantill eftersom man annars fäller barnet om man håller emot, och om barnet ramlar och du har fästet upptill kan du dämpa fallet lite.
  • Anonym (A)

Håller med många andra i denna tråden.
    Att det är upp till ansvarig förälder att själv avgöra om han/hon vill använda ett koppel/sele. Vill inte du så strunta i det/ vill pappan så låt honom använda det.

Tycker väskan med koppel är ett väldigt bra alternativ. Blir oftast en kul grej för barnet också. Ha med lite egna saker mm. Och inget man lägger märke till lika mycket som ett sele.

Vi har haft ett sele som även går att använda på bara handleden. Den använde vi utomlands då vår son va rymningsbenägen och vägrade vagn. Men även i Sverige vid några tillfällen.

Vi lekte hund under tiden ( jag va hanns hund) så han tyckte det va jätte kul att hålla koll på mig och styra mig lite. Va väldigt skönt, gick att slappna av.
    Och ja visst folk tittade och vissa skrattade lite. Men vad gör det, han hade kul, han va i säkerhet och ingen mådde dåligt av det.

Ett litet barn blir inte förnedrat av ett sele. Barn behöver gränser och regler och alla barn lär sig på olika sätt. Jag tror inte ni behöver använda sele/koppel länge tills ert barn lärt sig vilka regler hon/han behöver följa för att slippa sitta i vagnen. Ert barn verkar ju väldigt gärna vilja slippa att åka vagn och gå bredvid er.
    Tror hon/han hade uppskattat lite mer frihet av att kunna gå bredvid er ist för vagnen.
    Tror att sele/koppel kommer bli en positiv erfarenhet för er alla.

Å sluta bry er om vad andra tycker och tänker, tittar när ni är ute och går. Att anv sele/koppel på ett barn som gärna springer iväg är att ta ansvar för sitt barn.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Jag har fått för mig att jag skulle använda sele på mina egna barn om jag hade några. Jag ser inga större nackdelar faktiskt. Däremot tycker jag att ett enda rep/band runt bröstkorgen/handen på ett litet barn låter väl farligt, en sele är nog ett bättre alternativ.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Sofie)
    CStoner skrev 2017-03-12 12:43:29 följande:

Jag tycker det är helt ok eftersom det är nödvändigt.

Dock har vi valt ett lite diskretare alternativ. En ryggsäck i form av en apa med svans. Svansen är kopplet. Ungarna tycker det är skitcoolt, men de har heller ingen aning om varför vi tvingar på den ene en ryggsäck hela tiden.

Hahaha
    Störtskönt!
    "Ingen aning om varför vi tvingar på den ene ryggsäck hela tiden"
  • Loriyana

Men vad är detta för trams!? Så att knäppa fast ungen i en barnvagn är OK men inte att låta barnet få springa relativt fritt med en sele? Erkänn, den enda anledningen till att du är emot selen är för att du är orolig över att vad andra ska tycka.

• TigerLilySwe

I Storbritannien redan 2002 såg jag många som hade ungen i koppel. Det satt tex direkt på handleden, vilket såg både lite konstigt och opraktiskt ut men också som en sele fästad på ryggen. Vår egen 1.5åring var kopiöst trött på att åka vagn hela tiden så med facit i hand hade jag gärna haft sele med koppel så att ungen fått springa lite fritt på museum, parken och på gatan. Barn är utsatta för allt möjligt och i England var man oerhört rädd för att bli av med barnen och du såg inga barn som lekte själva ute på kvällarna vid den tidpunkten.

• Anonym (4-barnsfar)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-12 12:38:34 följande:
    Men om den ena anser att det är förnedrande för barnet tex, så är det ju inte ok även om det är den andra som är ute?
    Problemet finns i ditt huvud. Låt pappan använda kopplet när han har ansvar för barnet. Som övriga har skrivit så är del väl mycket mer förnedrande att binda fast ett skrikande barn i en vagn?
  • Anonym (Landet)

Jag kommer absolut använda koppel/lina till vårt barn när han kommer upp i springåldern. Jag kan inte springa själv, har t.o.m svårt att gå fort så det skulle snabbt bli farligt här om han skenade iväg på fri hand. Ser inga problem alls med det.

• EnAnonumius
    Anonym (Konstigt) skrev 2017-03-12 14:06:00 följande:
    Förr var det vanligt med barn som gick i sele. Vagn skippades tidigt.
    Jag tillhör det som glott, men det är bara för att jag trodde inte det fanns att köpa längre.

Jag köpte faktiskt ett sådant till barnbarnet. Han ville inte sitta i vagnen och jag bor där det är väldigt mycket trafik, mycket bilar och bussar. Det är i alla fall viktigare att mitt lilla barnbarn lever, än vad andra tycker.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Litet My

Klart det är okej, ser dessutom så mycket bättre ut än föräldrar som håller barnet i luvan eller trycker ner hysteriska barn i vagnen.

• Anonym (Japp)

Det hade jag behövt till min nu 4 åriga dotter då hon ofta kunde dra iväg.

Svar på tråden "Koppel" på barn?