Anonym (Undrar) skrev 2017-03-12 13:54:15 följande:
Förstår din liknelse men det är inte alls samma sak.
Det är två helt olika saker .
Går nästan inte att jämföra enligt mig .
För mig personligen som kvinna skulle det komma världens sexigaste man och jag var i ett förhållande så hade jag inte ens blivit sugen på att vara med honom. Jag skulle tänka på min man där hemma han som kanske pussade mig lite extra i morse innan han åkte till jobbet efter vi druckit kaffe tillsammans han som brukar anstränga sig för att jag ska må bra och ha det bra . Det skulle inte ens finnas i min fantasi att vara med en annan man . Men därimot min man då om det var ombytta roller , hade han kanske tagit chansen? Skulle han tänka på dom där pussarna han fick eller det lilla extra jag gör för att han ska må bra. Eller hade han tänkt med kuken? Jag menar inte att vara dömande eller trångsynt. Utan det här är verkligen mina tankar och funderingar. Vågar man vara i en relation eller har man det bättre själv och slippa tänka på att man en dag kommer bli bedragen : )
Nej, det är en ganska bra liknelse, alltså att ha möjligheten men avstå. Att istället göra det rätta. Du tror dig om att aldrig kunna bli attraherad av någon annan när du är i ett bra förhållande. Kanske är det så, kanske tror du bara det. Men om du inte är attraherad, då är det ingen prestation av dig att avstå. Du visar inte karaktär eller att du är trogen oavsett, du vill ju inte! OM du faktiskt blir attraherad, då kanske du åker dit direkt. Vi har läst om många såna fall här på FL, kvinnor som säger sig vara ihop med den bästa mannen i världen men plötsligt är de otrogna med t ex en kollega.
De flesta män och många kvinnor kan bli attraherade av någon annan, men avstår att gå vidare för att vi har en älskad partner och en bra relation. Sak samma om vi får en invit, vi avstår. Så attraktionen eller inviterna eller fantasierna är inte problemet, det är förmågan eller oförmågan att ha karaktär och göra det förnuftiga och rätta, inte ge efter för sin spontanitet eller ögonblicklig behovsuppfyllelse.