• Anonym (Ledsen)

    Vill prata svenska utan brytning!!

    Jag är en så kallad "andra-generationens" invandrare. Mina föräldrar flyttade från Jordanien till Sverige när jag var 2 år gammal och har bott i en medelstor stad i Sverige i ca 35 år.

    Jag har ett toppenbra jobb pga flera års studier på högskola. Hög inkomst, stort socialt nätverk mm.

    Mina vänner är nästan uteslutande "svenskar" och så även min sambo.

    Jag pratar perfekt svenska, som en "inföding" *skojhumör* och jag är helt införstådd med svenska seder, mentaliteten, jargongen, ordspråken, interna skämt mm.

    Som "yngre" hade jag ett telefonförsäljningjobb under studietiden. Med en dam (som ofta ringde kundtjänst) fick jag veta att "jag pratar så skånskt - och man kan inte tro att du är född i utlandet". Detta tyckte jag lät så mysigt.

    Men sedan, genom åren (i andra sammanhang) har jag bara hört det motsatta. "Du bryter lite men man hör inte på vilket språk", "du pratar absolut inte skånska", "nja du pratar inte ren svenska" mm.

    Detta, för mig är jobbigt! Jag pratar i princip bättre svenska än en svenskfödd (svensk) har ett stort ordförråd, använder många metaforer och begrepp som många svenskar, speciellt yngre, inte använder mm.

    Vad kan jag göra? Vill så gärna fila ner "brytningen".

    Ta bort den helt. Har ändå levt i Sverige i 35 år! Kunde ju inte ens tala ner jag flyttade hit.

    Vad är era tips?

  • Svar på tråden Vill prata svenska utan brytning!!
  • Anonym (Kanelbullen)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-01-10 17:06:51 följande:
    Jo ganska ledsen är jag av det, ibland inte varje dag. Min kompis i skolan (svensk tjej) men föräldrar från Småland fick mig att adaptera Å .. så sen dess har jag sagt å:et mer långdraget än vad skånskan tillåter. Så om jag säger -jag sitter på stolen- så blir det -jag sitter pååååå stolen-

    Betoningen på å ! Vet inte hur det har kunnat fastna sen jag var ett barn på 8-9 år.
    Det låter tråkigt tror du inte att du skulle kunna uppskatta det?
    reagerar människor i Skåneland  över detta? Din pojkvän är från Skåne?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Wc) skrev 2020-01-13 14:46:57 följande:

    Bryter du på ett annat språk? Trodde Det handlade om att du vill prata rikssvenska utan skånsk/småländsk dialekt?


    Dialekt hade jag inte haft något emot. Men det är den pyttelilla utländska detaljen som går att höra i mitt tal som stör mig. Ingen kan sätta fingret på var jag -bryter- , om jag ens bryter men något lustigt är det. Kan vara någon dialekt som jag anammat, som kan uppfattas som utländskt. Frågade en kurskamrat, hon sa att hade jag pratat med dig i telefon så hade jag inte vetat om du är svensk eller utländsk men öga mot öga så kopplar jag ditt tal till ditt ursprung.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Kanelbullen) skrev 2020-01-13 14:55:28 följande:

    Det låter tråkigt tror du inte att du skulle kunna uppskatta det?

    reagerar människor i Skåneland  över detta? Din pojkvän är från Skåne?


    Nej ingen reagerar eller bryr sig ens. Bara jag. Det har blivit ej grej i mitt huvud. Så pass att jag börjat överdriva defekterna :) Märkligt.
  • Anonym (Wc)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-01-13 15:48:04 följande:

    Dialekt hade jag inte haft något emot. Men det är den pyttelilla utländska detaljen som går att höra i mitt tal som stör mig. Ingen kan sätta fingret på var jag -bryter- , om jag ens bryter men något lustigt är det. Kan vara någon dialekt som jag anammat, som kan uppfattas som utländskt. Frågade en kurskamrat, hon sa att hade jag pratat med dig i telefon så hade jag inte vetat om du är svensk eller utländsk men öga mot öga så kopplar jag ditt tal till ditt ursprung.


    Försök att inte tänka på det. Har du snackat med pojkvännen din om det här?
  • Anonym (Wc)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-01-13 14:38:18 följande:

    Nej, han är ju etnisk svensk så han pratar -ren- svenska. Skånska.


    Pratar han rikssvenska?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Wc) skrev 2020-01-13 17:09:24 följande:

    Pratar han rikssvenska?


    Nej men ren svenska / skånska. Han är ju svensk så lätt för honom :)
  • Anonym (Wc)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-01-13 18:32:26 följande:

    Nej men ren svenska / skånska. Han är ju svensk så lätt för honom :)


    Tycker du om din pojkväns skånska
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Wc) skrev 2020-01-14 04:10:15 följande:

    Tycker du om din pojkväns skånska


    Ja men vi i Skåne tänker inte på vår dialekt (jag tänker inte på hans dialekt men vet ju att det är skånska). Detta hör väl andra utanför Skåne :)
  • Anonym (smulan)

    Det är svårt typ omöjligt att ändra på sin brytning och sin dialekt som vuxen. Det sitter som berget. Man träffar ibland på stockholmare/skåningar/gotlänningar som bott hela sina vuxna liv i någon annan landsdel och som fortfarande har kvar sin dialekt.

    Det enda jag kommer tänka på är att skaffa en privat logoped/språkcoach att jobba med. Det finns ju skådisar som kan öva in någon helt annan dialekt/accent för en film så det borde ju kunna funka för vem som helst som har tiden och energin att nöta på det. Hur perfekt det kan bli vet jag inte.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (smulan) skrev 2020-01-14 19:29:19 följande:

    Det är svårt typ omöjligt att ändra på sin brytning och sin dialekt som vuxen. Det sitter som berget. Man träffar ibland på stockholmare/skåningar/gotlänningar som bott hela sina vuxna liv i någon annan landsdel och som fortfarande har kvar sin dialekt.

    Det enda jag kommer tänka på är att skaffa en privat logoped/språkcoach att jobba med. Det finns ju skådisar som kan öva in någon helt annan dialekt/accent för en film så det borde ju kunna funka för vem som helst som har tiden och energin att nöta på det. Hur perfekt det kan bli vet jag inte.


    Kan vara nånting ja.
  • Anonym (Nähee du)
    Hönshjärna skrev 2018-10-13 10:36:02 följande:

    Men visst kan väl föräldrarnas brytning påverka även om man inte går i en skola i en förort med endast andra invandrarbarn? Jag tänker på hur vissa barn i skåne, där jag kommer ifrån, pratade en helt annan dialekt eftersom deras föräldrar var inflyttade från andra delar av Sverige. De hörde ju i princip uteslutande skånska i skolan, men kunde inte säga tungrots-R fastän de var födda i Skåne.

    Sedan uppfattar nog svenskarna "dialekten" från förorten som bristfällig svenska även om den åtföljs av ett stort ordförråd. Antagligen för att det kan bromsa kommunikationen lite- är man inte van vid att höra svenskan uttalas så kanske man behöver tänka efter och fråga om vissa ord. Men hellre stort ordförråd och annorlunda uttal samt melodi än perfekt uttal och litet ordförråd.

    Angående "Tomten" och "tomten" (jultomte resp. hustomten) så blandas nog inte betydelserna ihop, men det låter såklart konstigt om man använder fel uttal även om uttalsskillnaden är nästan försvinnande liten. I Norrland har de inte ens någon uttalsskillnad och kan därmed inte höra den skillnaden som vi gör i resten av Sverige (källa: norrländsk logopedkompis).

    Det jag menade var att det kanske var sådana försvinnande små nyansskillnader som folk hör när TS talar.

    Jag har läst lite mer av vad TS skrev nu och vad hon identifierade när hon spelat in sig själv (R och Å). Det är ju inte helt otroligt att det är något dialektalt som folk helt enkelt förklarar med hennes härkomst. Om jag var hon skulle jag besvara framtida påtalanden om uttal med "jag växte upp i/kommer från staden X, det är dialektalt därifrån."


    Nej, föräldrars brytning spelar ingen roll egentligen. Jag kom hit som 6-åring och bryter inte överhuvudtaget trors att mina föräldrar gör det och trots att vi (fortfarande) talar vårt modersmål hemma. De barn och ungdomar som är födda här eller kom hit som väldigt unga och bott här en längre tid men som bryter väljer själva att göra det. En sociolekt. De markerar sin identitet. I en del kretsar är det coolt att låta som en nyanländ. På min tid var det tvärtom. Då ansågs det som något coolt att inte bryta. Däremot har östgötskan påverkat min dialekt jävligt mycket

    /Östgöten (and proud of it)
  • Anonym (Kanelbullen)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-01-13 15:50:05 följande:
    Nej ingen reagerar eller bryr sig ens. Bara jag. Det har blivit ej grej i mitt huvud. Så pass att jag börjat överdriva defekterna :) Märkligt.
    Har du slutat nu börjat fundera på något annat
Svar på tråden Vill prata svenska utan brytning!!