• Anonym (EV)

    Rätt att kräva ett möte

    Visst har väl jag som ensam vårdnadshavare rätt att kräva ett möte (på Fr) innan ett eventuellt nytt umgänge tas upp? I detta fallet handlar det om en förälder som hållit sig borta och varit okontaktbar i 1,5 års tid men som nu helt plötsligt dyker upp och tror sig kunna träffa sitt barn utan att tala om vart han hållit hus??

    Barnet verkar ha intresse av att träffa föräldern men jag känner att en förklaring vore på sin plats då det inte är första gången som föräldern "försvinner". Har jag rätt eller fel att begära det här? Jag har ju bara mitt barns bästa i åtanke och vill slippa samla ihop spillrorna ytterligare en gång.

  • Svar på tråden Rätt att kräva ett möte
  • Kjell2
    Anonym (EV) skrev 2017-03-15 10:02:58 följande:

    Visst har väl jag som ensam vårdnadshavare rätt att kräva ett möte (på Fr) innan ett eventuellt nytt umgänge tas upp? I detta fallet handlar det om en förälder som hållit sig borta och varit okontaktbar i 1,5 års tid men som nu helt plötsligt dyker upp och tror sig kunna träffa sitt barn utan att tala om vart han hållit hus??

    Barnet verkar ha intresse av att träffa föräldern men jag känner att en förklaring vore på sin plats då det inte är första gången som föräldern "försvinner". Har jag rätt eller fel att begära det här? Jag har ju bara mitt barns bästa i åtanke och vill slippa samla ihop spillrorna ytterligare en gång.


    Visst kan du kräva ett möte men inget tvång för den andra föräldern att dyka upp. Går det så långt som till en vårdnadstvist i tingsrätten brukar det inte vara till fördel att bojkotta FR-möten.

    Så meddela att det inte blir ett umgänge innan ni diskutterat schema odyl på familjerätten
  • Anonym (öh)

    Föräldern är inte skyldig att delta i samtal på Familjerätten eller samarbeta om han inte vill. Hen har umgängesrätt ändå, så länge det inte finns någon dom om något annat. 

  • Anonym (jaha)

    Men varför ska han tala om vart han har varit??

    Han har inte varit där, det är det enda som betyder nåt och om han kommer finnas kvar i framtiden.

  • Anonym (EV)

    Jag har försökt att få kontakt med honom under nästan ett års tid men aldrig att han svarat eller ringt tillbaka och jag vill bara försöka försäkra mig om att han inte försvinner direkt igen efter att han träffat barnet. Träffas vi så kan vi upprätta ett kortare schema till att börja med och håller han sen inte det utan gör sig okontaktbar under lång tid så behöver inte jag känna någon skuld utan då är det upp till honom att ansöka om umgänge och det finns en god anledning till att neka om det skulle behövas. Mitt (vårt) barn har det jättebra som det är nu med en kanonbra bonuspappa och (halv)syskon och behöver inte dras upp ur idyllen om inte bio-pappan menar allvar. Negativitet och "dåliga" människor klarar vi oss utan.

  • Anonym (EV)

    Tanken med att kalla till möte är ju även för att se hur pass angelägen han faktiskt är eller om han bara tagit kontakt nu för att han tror sig ha någon slags rätt till umgänge.

  • Anonym (Art)
    Anonym (EV) skrev 2017-03-15 11:04:23 följande:

    Tanken med att kalla till möte är ju även för att se hur pass angelägen han faktiskt är eller om han bara tagit kontakt nu för att han tror sig ha någon slags rätt till umgänge.


    Han har rätt till umgänge.
  • Lena

    Du har ingen rätt till en förklaring men ni behöver ett möte för att återupprätta umgänget

  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Art) skrev 2017-03-17 12:07:02 följande:
    Han har rätt till umgänge.
    Nej.

    Barnet har rätt till umgänge.

    Och då ska det fan vara med en förälder som är engagerad.

    Eller du tycker att det är okej att svika sitt barn?
  • Anonym (EV)

    Kan tilläggas att han inte på 1,5 år frågat hur barnet mått. Det enda jag fick var en ursäkt för att han inte svarat när jag ringt en miljon gånger med svaret att han mått dåligt. Hur då dåligt liksom, hur tror han inte att barnet mått när han inte hört av sig på hela denna tiden och struntat i två födelsedagar och två styck julafton???!

  • Anonym (EV)

    Jag skickade ett meddelande till honom igår om att jag ville att vi skulle boka in ett möte på Familjerätten. Jag fick ett svar 12 h senare där han frågade vilken helg som passade att ha umgänge och inget annat.

Svar på tråden Rätt att kräva ett möte