• XAHHA92

För oss som försöker bli gravida med första

Lillatjejen1992 skrev 2017-09-22 14:06:20 följande:

Jag har blivit tvungen att ryta ifrån när folk börjar fråga. Argast blev jag när en släkting kläckte ur sig "inte för att vara taskig men det kan vara så att ni inte passar ihop". Då blev jag arg för den om något kändes mer som ett påhopp mot min sambo xP

Tack :) vi ska påbörja behandling om 3v så vi hoppas det ska fungera.

Jag hatar också den meningen ?det är kanske ni två tillsammans som gör att ni inte kan få barn?.

Visst finns det par där man inte hittar någon anledning till att man inte blir gravid (vi kan ju vara de). Men att få en sån kommentar trycker ner en totalt. Som om vi skulle byta partner bara för vi inte kan få barn. Nej.....
    Försöker med första sen maj -16
  • XAHHA92

Jag har nu gjort ett namnbyte (förra HannaPanna92) här på familjeliv då tydligen många i min närhet har börjat använda den här sidan. Vill helst inte att någon ska kunna misstänka att det är just jag. Löjligt jag vet....

• XAHHA92

[quote=78037739][quote-nick]Lillafisfia skrev 2017-09-22 16:36:40 följande:[/quote-nick][/quote]

Känner igen bilden från gruppen på fb :)

Jag som valde att sluta följa där (så vet du vem jag är).

Enligt mig så ser testet positivt ut, dock väääldigt svagt! Jag hopps så för din skull att det ökar <3

• XAHHA92
    Lillafisfia skrev 2017-09-22 22:48:27 följande:

Känner igen bilden från gruppen på fb :)

Jag som valde att sluta följa där (så vet du vem jag är).

Enligt mig så ser testet positivt ut, dock väääldigt svagt! Jag hopps så för din skull att det ökar <3

Ah! Då vet jag! Ja... att man aldrig bara kan få raka svar och svart på vitt.... får testa igen![/quote]

Har du tagit något mer test? Får hoppas att du är en låghormonare den här gången så det är därför det är svagt! Du har bim idag va?
  • XAHHA92
    Lindalängtar skrev 2017-09-28 07:12:23 följande:

Tror minsann att jag fick ett plus på Stickan nu imorse första testet, bim idag. Vilken känslostorm! Enorm tacksamhet att det verkar ha tagit sig på första försöket! Det syns väl två, tycker det är tydligt!

Uppenbart väldigt positivt. Grattis!
  • XAHHA92

Vilka graviditetstest anser ni vara bäst om man nu vill testa innan bim?

Har bim 22/10 så tänkte testa i nästa vecka, har dock inga höga förväntningar..

Försöker med första sen maj -16 (Försök 18, BIM 22/10)
  • XAHHA92
    Mikaelhbg123 skrev 2017-10-11 09:50:30 följande:

Hur gick det på utredning om man får fråga ?:) några tips från dem? :))

Det var mer ett inskrivningsmöte vill jag nog kalla det. Barnmorskan berättade bara vad som kommer ske & sen fick vi remisser till att lämna blodprov och min sambo spermaprov. Nästa läkarbesök blir i december pga lång kö..... Då skulle jag även få göra ett ultraljud och kanske en spolning.
  • XAHHA92
    nonamenofame skrev 2017-10-11 13:03:47 följande:

Jag hoppar in här! Vi har inte försökt lika länge som många andra här, men ni verkar veta lite mer än vad jag gör.

Tog ut en hormonspiral (efter fem år) den 31/9 och fick mens 26-28/10. Innan spiralen hade jag alltid väldigt regelbunden mens i ca tre dagar, cykel på 28 dagar.

Jag försöker nu hitta min ägglossning (samtidigt som vi har sex ofta) för att lättare kunna plussa. Bifogar en bild från min mensapp (Flo). 

Enligt appen, baserat på en 28 dagars cykel, så skulle jag haft ägglossning i måndags (9/10). Jag började med ägglossningstest i fredags och har testat varje dag sedan dess. Alla testen har varit negativa. Varje gång jag lägger in ett negativt ÄL-test i appen så flyttar den fram förutsägelsen till dagen efter.Är det någon av er som har erfarenhet av att ha tagit ut en hormonspiral för att försöka bli gravid? Är min cykel inte "igång" än efter spiralen?

Jag använder också den appen, men för att den ska stämma så var jag tvungen att använda den i ca 3 månader innan det blev regelbundet även i appen. Så titta inte för mycket på den i början utan lägg bara in när du får din mens under 3 månader & sen börja leta efter din äl :)
  • XAHHA92
    MandiJanis skrev 2017-10-11 14:10:46 följande:

Hej!

Vi blev gravida på vårt första försök förra månaden, blev självklart helt otroligt glad.. men de höll bara i lite mer än en vecka då jag började blöda och det blev ett missfall i v5+2.. blev självklart jätte ledsen och besviken. Men förstod att det bara var att rycka upp sig och försöka igen. 

Denna månaden verkar de dock inte blivit något även om jag först trodde de.. fick nog min mens idag 2 dagar tidigt. 

Jag har bivit galen och handlar alla kosttillskott man kan köpa för att bli gravid i princip. Så dumt.. förmodligen behöver jag det ju inte eftersom vi uppenbarligen kan bli gravida.. 

Hoppas man slipper vänta allt för länge på lyckan.

Just nu känner man sig mest nere och knäpp i huvudet som inte bara kan tadet som det kommer utan måste snöa in sig så djupt på att bli gravid.

Jag är 24 och han 28 så det är inte brottom... men så fort jag bestämde mig blev jag helt besatt. Borde kanske försöka släppa det. Det värsta är att det inte bara går att ta det som de kommer för oss då min sambo väldigt sällan vill ha sex... så för att bli gravida har jag fått ha koll på ägglossning så har vi haft sex då och inte mer på hela månaden.

Vore kul att följas åt här, känner att jag behöver se att verkligheten ser ut såhär för dom flesta.. och att det kommer en bebis tillslut.... :')

Först och främst vill jag bara säga att jag beklagar missfallet! :( Jag rekommenderar faktiskt dig att försöka släppa alla tankar om graviditet och sluta använda alla tillskott... För ett friskt par är det normalt att det kan ta upp mot ett år innan en graviditet blir till.

Anledningen till att jag rekommenderar dig att sluta ta alla tillskott är att det stressar bara upp dig mer, jag har testat i princip allt under sååå många månader och ändå har vi inte blivit gravida. Nu har jag släppt både äl test och all tillskott (förutom ren folsyra) & det känns så mycket bättre i huvudet redan.

Jag önskar dig all lycka till, du kommer nog snart bli gravid igen ska du se. :)
  • XAHHA92
    MandiJanis skrev 2017-10-11 15:22:10 följande:

Tack för ditt kloka svar.. jag förstår att du har helt rätt.. :)..Så svårt att släppa det, känns som man bara lurar sig själv om man försöker släppa det , då man ändå kommer hoppas i smyg. men jag ska helt klart försöka. kanske låta bli att försöka en månad och passa på att gå ut och festa med vänner eller något, leva normalt helt enkelt. 

Hoppas verkligen att ni snart blir gravida, kanske hjälper det som du säger att släppa taget och inse att man inte kan påverka utan man får helt enkelt leva och ta det som det kommer. 

Däremot går jag på zonterapi ibland..och hon har tydligen hjälpt många par att bli gravida då hon kan påverka äggstockarna på något vis.. lite intressant.. inte vart där sen jag började försöka dock. Gör väldigt gott för kropp och själ om inte annat :)

Allt hade vart lättare känns det som om jag och min sambo haft ett mer aktivt sexliv.. svårt att pricka in ägglossning om man bara har spontant sex 2 gånger i månaden... Då hade man ju kunnat låta det ha sin egen gång tänker jag.. slänga bort den där appen och bara en dag upptäcka att man inte haft mens på länge hade ju vart mycket härligare än att hålla på och gå och vänta på den där jädra BIM dagen.. 

Hur är eran plan? Har ni mycket sex kring ägglossning eller kör ni på lite hela tiden?

Ja hoppas hoppas! Hoppas för er också.. att det blir snart :D

Jag har ju tappat hoppet ganska rejält då det inte tagit sig någon gång sen maj 2016. Vi har precis påbörjat en utredning men det är en väldigt lång process. Innan hade vi sex nästan varje dag under den fertila veckan men nu följer vi barnmorskans råd att skippa äl test, sluta ta massa piller m.m och ha sex två gånger i veckan då det ska räcka för att få till en graviditet (om allt fungerar som det ska). Dock får jag en känsla av att vi har något större problem, antingen min sambos spermier eller stop i mina äggledare. Det värsta för mig är ovissheten, att inte veta om vi kan få barn eller ej.
Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första