• phantom

NIPT

Vi fick göra ett NIPT igår, lite oväntat och oroligt. Nu är det 16 långa dagars väntan på resultatet.
    Är det någon här som gjort NIPT? Hur ser resultaten ut, lätta att läsa eller är det massa siffror bara? Hur blev det sedan, hur lång tid tog resultatet för er? Fick ni göra FVP efteråt?

Ps. Jag frågar er som gjort NIPT om erfarenheter. Jag är inte intresserad av folks åsikter om varför man ska/inte ska göra vissa tester etc.

• Svar på tråden NIPT
  • Anotherone

Du måste ju avgöra själv hur mycket du vill kunna få reda på. Vill du ha ut allt som är möjligt att testa "när du ändå håller på", ta det utökade testet hos Vasamamma istället. Om det nu är så att Ultragyn bara erbjuder grundtestet.

Jag gjorde på Vasamamma men den varianten utan utökade analyser, det räckte bra för mig. Men det måste man bestämma själv.

• Nykär15
    Mimipig skrev 2017-06-13 22:39:05 följande:

Jag bokade tid på Ultragyn idag, och innan vi la på frågade jag hur mkt info jag kommer få av provet och då svarade bm att de bara kollar trisomi och 13,18 och 21 samt könskromosomer. Jag trodde att man skulle få en möjlighet till info om en väldig massa fler möjliga avvikelser. Detta erbjuds tydligen på Vasamamma för 7500kr. Tankar om detta?

Ja i standard ingår inte den djupare analysen. Vi valde att göra den fullständiga och betalade 6900 kr för det i Göteborg. 

Vi ville göra alla eftersom vi inte har några gemensamma barn och har haft både mf och MA och vet ju inte om det beror på några gener från oss som ställer till det. Deletationerna som de tittar på är ju inget som påverkas av vår ålder så som 13, 18 och 21 kan göra. Det handlar ju om ens egen uppsättning. Att jag inte hade nåt i mina gener kan jag ju ändå vara ganska säker på med tanke på två friska barn sen innan, men han har ju inga innan och då ville vi ha fullständig analys för att känna oss trygga. 

• Mimipig
    Nykär15 skrev 2017-06-14 07:52:49 följande:

Ja i standard ingår inte den djupare analysen. Vi valde att göra den fullständiga och betalade 6900 kr för det i Göteborg. 

Vi ville göra alla eftersom vi inte har några gemensamma barn och har haft både mf och MA och vet ju inte om det beror på några gener från oss som ställer till det. Deletationerna som de tittar på är ju inget som påverkas av vår ålder så som 13, 18 och 21 kan göra. Det handlar ju om ens egen uppsättning. Att jag inte hade nåt i mina gener kan jag ju ändå vara ganska säker på med tanke på två friska barn sen innan, men han har ju inga innan och då ville vi ha fullständig analys för att känna oss trygga. 

Ja, jag tänker att det är väl lika bra att ta reda på så mkt som möjligt, när det nu är möjligt...?
  • Leejnaerl
    Mimipig skrev 2017-06-13 22:14:17 följande:

Så hemskt tråkigt! Tillåt dig själv att inte klandra ditt samvete. Det är inget barn ännu. Men jag förstår dig och sorgen. Jag bokade tid idag för nipt den 3/7. Vill bara vrida fram tiden.

Vi båda är 26 år. Är så nervös. Det visade sig vara trisomi 21 så på måndag kommer själva "förlossningen" ske. Tänk om man ångrar sig. :(
  • Leejnaerl
    3hjärtan skrev 2017-06-11 09:32:45 följande:

Lider med er. Gick igenom samma sak. Var inte alls roligt men har aldrig ångrat beslutet. Hur gammal är ni?

Vi är 26 år. Är så sjukt nervös för på måndag då aborten sker. Tänk om man ångrar sig efteråt? :( är livrädd för det.
  • 3hjärtan
    Leejnaerl skrev 2017-06-16 10:20:17 följande:

Vi är 26 år. Är så sjukt nervös för på måndag då aborten sker. Tänk om man ångrar sig efteråt? :( är livrädd för det.

Lider med er. Men tror ändå det blir bättre att få försöka igen med chans till ett friskt barn ( så tänker jag iaf)

Kändes som vi gjorde det bästa för oss själva och för bebisen då man ej vet vilka problem det blir då de allra flesta föds med hjärtfel, ögonfel mm

Men känn efter vad ni helst vill.

Jag ångrar inte vårt val. Det blev bäst för oss
  • Mimipig
    Leejnaerl skrev 2017-06-16 10:18:49 följande:

Vi båda är 26 år. Är så nervös. Det visade sig vara trisomi 21 så på måndag kommer själva "förlossningen" ske. Tänk om man ångrar sig. :(

Jag förstår att det måste kännas hemskt jobbigt. Det finns inget universellt rätt eller fel, men jag hade gjort som du.
  • xavante
    mammigamia skrev 2017-06-04 10:31:14 följande:

Blekinge landsting

Testade du att logga in via karolinska/foster? Jag tillhör också Blekinge landsting men hoppas kunna se svaret via inlogg, även om mvc inte sagt nåt om möjligheten..
  • hoppfullsnart40
    xavante skrev 2017-08-22 10:54:01 följande:

Testade du att logga in via karolinska/foster? Jag tillhör också Blekinge landsting men hoppas kunna se svaret via inlogg, även om mvc inte sagt nåt om möjligheten..

Min BM sa heller ingenting om att man kan se resultatet på nätet (fick brev hem ) men jag googlade själv och loggade in med bankid. Men vågade inte trycka på könsknappen :)
  • Mimipig
    3hjärtan skrev 2017-06-16 10:59:44 följande:

Lider med er. Men tror ändå det blir bättre att få försöka igen med chans till ett friskt barn ( så tänker jag iaf)

Kändes som vi gjorde det bästa för oss själva och för bebisen då man ej vet vilka problem det blir då de allra flesta föds med hjärtfel, ögonfel mm

Men känn efter vad ni helst vill.

Jag ångrar inte vårt val. Det blev bäst för oss

Jag tänkte bara uppdatera och berätta hur det gick för oss. Nipt visade tyvärr på trisomi21, vilket bekräftades av mkp. Det slutade med abort i v15. Det var fruktansvärt, men en otrolig lättnad infann sig när det var över. Nu väntar jag på ÄL så vi kan börja om på nytt.
Svar på tråden NIPT