• phantom

    NIPT

    Vi fick göra ett NIPT igår, lite oväntat och oroligt. Nu är det 16 långa dagars väntan på resultatet.
    Är det någon här som gjort NIPT? Hur ser resultaten ut, lätta att läsa eller är det massa siffror bara? Hur blev det sedan, hur lång tid tog resultatet för er? Fick ni göra FVP efteråt?

    Ps. Jag frågar er som gjort NIPT om erfarenheter. Jag är inte intresserad av folks åsikter om varför man ska/inte ska göra vissa tester etc.

  • Svar på tråden NIPT
  • xavante
    hoppfullsnart40 skrev 2017-08-22 11:02:40 följande:

    Min BM sa heller ingenting om att man kan se resultatet på nätet (fick brev hem ) men jag googlade själv och loggade in med bankid. Men vågade inte trycka på könsknappen :)


    Hur lång tid tog det innan svaret fanns? Visserligen vara gått 8 dar sen jag tog provet och det ska ju skickas till karolinska, men jag hoppas svaret ska komma inom 14 dar iaf..
  • Krusbärskompott
    xavante skrev 2017-08-22 15:16:50 följande:

    Hur lång tid tog det innan svaret fanns? Visserligen vara gått 8 dar sen jag tog provet och det ska ju skickas till karolinska, men jag hoppas svaret ska komma inom 14 dar iaf..


    Jag tog mitt nipt-prov på en onsdag o det skickades till Sthlm. Fanns online torsdagen veckan efter, så bara 8 dagar.

    Såg i en annan tråd här på fl nån som tagit provet på torsdagen veckan innan mig o hon fick svar på tisdagen 2 v senare, så 12 dagar.

    Jag vet inte exakt hur analysen går till och hur ofta de kör den, dvs om de lämnar ut svar alla vardagar eller bara vissa. Men åtminstone tisdagar o torsdagar, så en halvkvalificerad gissning är att ditt kommer på torsdag om inte idag.

    Om provet skickas så säger de ju att det kan ta upp till 16 dgr men jag gissar att de tar i för att ha lite marginal.

    Lycka till, det är en sjukt jobbig väntan.
  • hoppfullsnart40
    xavante skrev 2017-08-22 15:16:50 följande:

    Hur lång tid tog det innan svaret fanns? Visserligen vara gått 8 dar sen jag tog provet och det ska ju skickas till karolinska, men jag hoppas svaret ska komma inom 14 dar iaf..


    Ca 14 dagar tog det nog :)
  • 3hjärtan
    Mimipig skrev 2017-08-22 12:14:27 följande:

    Jag tänkte bara uppdatera och berätta hur det gick för oss. Nipt visade tyvärr på trisomi21, vilket bekräftades av mkp. Det slutade med abort i v15. Det var fruktansvärt, men en otrolig lättnad infann sig när det var över. Nu väntar jag på ÄL så vi kan börja om på nytt.


    Usch vad jobbigt. Hoppas aborten gick bra.

    Önskar er lycka till, till nya försök!
  • phantom
    Mimipig skrev 2017-06-04 22:56:55 följande:
    Tack! Jag hade en mkt dålig upplevelse med kub med sonen, fick väldigt dåliga odds, och dessutom skrek barnmorska och sprang ut när hon såg siffrorna på skärmen, och som om det inte skulle räcka så glömde KS skicka ut svaret på moderkaksprovet, så nej, jag gör inte kub igen. Jag betalar för nipt direkt den här gången. Jag har tom lämnat blod till nipt-forskningen.
    Jag visste inte att man kunde lämna blod specifikt till NIPT forskning. Vart gjorde ni det?
  • Mimipig
    phantom skrev 2017-08-23 00:51:02 följande:

    Jag visste inte att man kunde lämna blod specifikt till NIPT forskning. Vart gjorde ni det?


    Jjag läste det i en tråd här på Fl, ingen aning om det stämmer. Jag bor i Sthlm och fick betala för min nipt.
  • Mimipig
    hoppfullsnart40 skrev 2017-08-22 17:17:58 följande:

    Ca 14 dagar tog det nog :)


    Mitt prov skickades till England. De sa 14 dar, men de ringde efter 10.
  • Mimipig
    phantom skrev 2017-08-23 00:51:02 följande:

    Jag visste inte att man kunde lämna blod specifikt till NIPT forskning. Vart gjorde ni det?


    Ah. Detta var 2015 när jag lämnade blodet, dvs innan de lanserat nipt i svensk regi, som på Karolinska. De ville ha mitt blod eftersom jag fått dåligt kub-svar.
  • xavante

    Väntar fortfarande...

    Gjorde testet måndags för två veckor sen, ringde mvc och frågade men de hade inte fått nåt svar och jag skulle räkna med minst tre veckor... Men på karolinska står ju 14-16 dar.. Kommer alla provsvar kunna ses där oavsett landsting, nån som vet?

  • Krusbärskompott
    xavante skrev 2017-08-29 21:31:21 följande:

    Väntar fortfarande...

    Gjorde testet måndags för två veckor sen, ringde mvc och frågade men de hade inte fått nåt svar och jag skulle räkna med minst tre veckor... Men på karolinska står ju 14-16 dar.. Kommer alla provsvar kunna ses där oavsett landsting, nån som vet?


    Det beror på om ditt landsting skickar till KI eller inte. Till exempel har region Skåne också satt upp analysen, men jag tror inte man kan göra det privat via dem. Kan även finnas i andra landsting som jag inte vet om.

    Det är alltså bara prover som analyseras på KI som dyker upp på deras patientportal, och tiderna som står där gäller bara för KI. Kolla med din mvc vart de skickat provet.

    Lycka till! Det är en vidrig väntan...
  • xavante
    Krusbärskompott skrev 2017-08-29 21:37:29 följande:

    Det beror på om ditt landsting skickar till KI eller inte. Till exempel har region Skåne också satt upp analysen, men jag tror inte man kan göra det privat via dem. Kan även finnas i andra landsting som jag inte vet om.

    Det är alltså bara prover som analyseras på KI som dyker upp på deras patientportal, och tiderna som står där gäller bara för KI. Kolla med din mvc vart de skickat provet.

    Lycka till! Det är en vidrig väntan...


    Tack Mitt prov skickas till karolinska enligt remissen jag fick från läkaren.. ( lämnade remissen vid provtagningen), i blekinge landsting får alla över en viss ålder, minns inte vilken, göra nipt kostnadsfritt.

    Blir ju både nojjig och orolig när testsvaret inte dyker upp..
Svar på tråden NIPT