• phantom

NIPT

Vi fick göra ett NIPT igår, lite oväntat och oroligt. Nu är det 16 långa dagars väntan på resultatet.
    Är det någon här som gjort NIPT? Hur ser resultaten ut, lätta att läsa eller är det massa siffror bara? Hur blev det sedan, hur lång tid tog resultatet för er? Fick ni göra FVP efteråt?

Ps. Jag frågar er som gjort NIPT om erfarenheter. Jag är inte intresserad av folks åsikter om varför man ska/inte ska göra vissa tester etc.

• Svar på tråden NIPT
  • sofsan
    phantom skrev 2017-03-23 23:31:29 följande:

Tack för svaret. Då får jag bli beredd på att veta direkt då.

Grattis till era provsvar. När har ni BF?

Vi har bf 17/9 :)
  • Anotherone
    phantom skrev 2017-03-23 15:07:38 följande:
    Vad bra.
    Jag får kolla med labbet hur de gör med könet, jag trodde det var inräknat och ingen möjlight att sortera ut det från resultatet.
    Vad kul. Vi har inte BF förrän september. Så det är hela sommaren att gå runt och vara tjock.Gravid
    Å jag får gå runt hela sommaren med degig mage och lukta mjölkfabrik
    Men det ser jag fram emot!!

Vi hade kryssat på formuläret redan innan att vi inte ville veta kön så det var aldrig med.
  • mammigamia

Här tog det lång tid att få svar. Ca 3 v. Här går resultaten alltid genom läkaren på mvc och hon skickar ut ett brev om resultatet i klartext. Om man får ett brev hem var det alltid ett bra besked. Annars ringer de. Könet på barnet får man inte reda på i brevet utan måste själv kontakta mvc för det resultatet. Men det verkar vara väldigt olika från landsting till landsting.

• Mimipig
    mammigamia skrev 2017-06-03 07:56:20 följande:

Här tog det lång tid att få svar. Ca 3 v. Här går resultaten alltid genom läkaren på mvc och hon skickar ut ett brev om resultatet i klartext. Om man får ett brev hem var det alltid ett bra besked. Annars ringer de. Könet på barnet får man inte reda på i brevet utan måste själv kontakta mvc för det resultatet. Men det verkar vara väldigt olika från landsting till landsting.

Vilket landsting tillhör du då?
  • Mimipig

Någon som gjort nipt på Ultragyn i Sthlm alt Vasamamma, som kan berätta lite om det? Hur många dagar för provsvar, hur levereras provsvaret osv...

• Anotherone
    Mimipig skrev 2017-06-03 09:10:24 följande:

Någon som gjort nipt på Ultragyn i Sthlm alt Vasamamma, som kan berätta lite om det? Hur många dagar för provsvar, hur levereras provsvaret osv...

Jag gjorde mitt på Vasamamma. Lämnade blod en måndag morgon och tisdag följande vecka ringde de upp och sa att det såg jättebra ut allting och att de skulle posta resultatet hem till mig. Väldigt smidigt!
  • Mimipig
    Anotherone skrev 2017-06-03 20:59:31 följande:

Jag gjorde mitt på Vasamamma. Lämnade blod en måndag morgon och tisdag följande vecka ringde de upp och sa att det såg jättebra ut allting och att de skulle posta resultatet hem till mig. Väldigt smidigt!

Tack! Det låter ju väldigt snabbt och smidigt!
  • mammigamia
    Mimipig skrev 2017-06-03 09:08:28 följande:

Vilket landsting tillhör du då?

Blekinge landsting
  • Anotherone
    Mimipig skrev 2017-06-03 21:48:05 följande:

Tack! Det låter ju väldigt snabbt och smidigt!

Verkligen! Skönt att svaret kom så snabbt, det minskar ju inte oron om man måste gå och vänta länge på svar. Lycka till med ditt test!
  • Mimipig
    Anotherone skrev 2017-06-04 21:00:47 följande:

Verkligen! Skönt att svaret kom så snabbt, det minskar ju inte oron om man måste gå och vänta länge på svar. Lycka till med ditt test!

Tack! Jag hade en mkt dålig upplevelse med kub med sonen, fick väldigt dåliga odds, och dessutom skrek barnmorska och sprang ut när hon såg siffrorna på skärmen, och som om det inte skulle räcka så glömde KS skicka ut svaret på moderkaksprovet, så nej, jag gör inte kub igen. Jag betalar för nipt direkt den här gången. Jag har tom lämnat blod till nipt-forskningen.
Svar på tråden NIPT