• Lisa115

Matlagning

Så här brukar jag göra.....tips! Om du behöver.

• Svar på tråden Matlagning
  • klyban
    ABC73 skrev 2017-03-25 20:15:27 följande:
    Finns det jordgubbar i någon form hemma borde det gå att svänga ihop lite jordgubbssylt eller jordgubbskompott snabbt. Andra bär går ju också att göra något gott med, men då blir det inte jordgubbssyltaktigt.

Annars är mitt tips att höra med en granne om hen har jordgubbssylt. Du kan ju erbjuda lite färska våfflor i utbyte.

Jordgubbsglass, glass över huvud taget, annan sylt eller bara socker är ju också smarrigt.

Nu blir jag våffelsugen!

Jo, glömde, ingen frysta jordgubbar :/
    Brukar ofta ha detta faktiskt.
    Då det är galet gott och ta fram och vispa upp halvfryst och ha på pannkakor eller fattiga riddare.

Tack för förslaget.
    Jag har nog insett att jag får ta annan sylt, har nog en del hallon.

• klyban
    Aniiee skrev 2017-03-25 20:23:02 följande:
    Inga jordgubbar hemma? Rårörda jordgubbar är jättegott (men jag för inte äta. =( ....), särskilt med ljust muscovadosocker och en skvätt marsala. Annars är björnbärssylt och hjortronsylt jättegott på våfflor. 

När jag var liten brukade mormor göra rårörd sylt på våra trädgårdsbär (eller, ja, bären i våran trädgård, för en del var vilda....). 3 sorters vinbär, körsbär, smultron och vilda hallon. Jättegott. Och så gjorde hon förstås äppelmos, päronmos och krusbärssylt också, men de hade vi nog aldrig på våfflor..... =)

Tyvärr :/

Hjortron gillar jag inte alls, det är antagligen att dom översötar hjortron ofta.
    Ett bär som egentligen inte behöver en enda sockerkorn.

Men snart sommar igen, så får fylla på frysen igen då.

• klyban
    Lisa115 skrev 2017-03-25 20:18:15 följande:
    Vad din jordgubbssylt har med detta att göra vet jag inte grymt ironiskt att inte ha hemma djupfrysta jordgubbar. Så man kan koka lite sylt.men prova annan sylt istället. Jag använde plommonsylt idag. Om du har.

Plommon har jag testat en del andra saker med, och det varit gott.
    Den Japanska plommonlikören eller vad nu man ska kalla den.
    Är ju sjukt god.

Jordgubbssylten kom upp för jag är lat(just nu) och inte har mer än till kanske två våfflor.
    Bästa av allt är att jag var ute typ för 2h sedan.

• Froken Lokens
    Lisa115 skrev 2017-03-25 19:49:33 följande:

Jaha, vad jag menar är om du har några allmänna undringar om matlagning så skriv till mig jag lovar att svara så gått jag kan med mina erfarenheter.

Än en gång, varför ska jag fråga dig om matlagning?
  • klyban
    Froken Lokens skrev 2017-03-25 20:32:10 följande:

Normalt så brukar dessa fråga mig trådar, just vara "fråga mig som är kock" tex.
    Här är vi inte i närheten ens förstå TS, även om vi vet nu.
    TS får göra ett tillägg till trådstarten.

• Lisa115
    Froken Lokens skrev 2017-03-25 20:32:10 följande:

Snälla du du gör som du vill, men intressant att tala om ....vad ska du ha till middag?
  • Aniiee
    klyban skrev 2017-03-25 20:17:33 följande:

Vad för typ av matställe jobbar du på?

Själv jobbade lite lätt redan vid 15år på helgerna på B&W restaurang.
    Fick diska ett par ggr, sen när dom märkte man kunde laga mat så fick man sköta helgerna själv.
    Det var väldigt skoj.
    Men sen kom man på att man ogillade tiderna och slitsamt.
    Så man valde annat yrke och blev hobbykock istället.

Har du testat att använda majs som är behandlat med släckt kalk, som man sen bakar med?
    Som med dessas tortilla.
    En sak som fick mig och undra en hel del var att det krävdes mycket mer vatten än tortilla recepten sa.
    Tror jag tog lite mer än 3 koppar istället för två.
    kanske detta majsmjöl var annorlunda ifrån den Mexikanska masa harinan.
    Tror min var Colombiansk.
    Dock blev dom riktigt jävla goda.
    Polarn som aldrig smakat blev det helt tyst på under den matstunden.
    Som då var taco/fajitas(kan inte bestämma mig vad att kalla det), som bestod av lövbiff so sen grillades på grillspett.
    Just så jag kunder få trevlig stekyta, och medium.

Just nu jobbar jag som menyansvarig för en handfull restauranger och matstånd på ett stort convention center. Prisklasser mellan ca 10 och 500 kr per portion. Trivs egentligen mycket bättre i köket än framför datorn och i telefon, vilka är mina arbetsredskap för tillfället. Som den här veckan när jag hade ett gäng "inbakningar". Toppen, men för mig som fortfarande inte är helt frisk, extremt slitsamt att först flyga 10 timmar och sedan köra järnet i 4 dagar och sedan flyga tillbaka. Tur att man kan sova på flyget. 

Annars har jag jobbat i alla möjliga kök. Började min bana på ett litet café/lunchställe som 15-åring, hade hamnat aningens på snedden och de gav mig valet att börja jobba eller bli utkastad från skolan. Har jobbat på snabbmatsställen, små, pitoreska krogar som inga turister ever hittar, gigantiska superdeluxkök där man går vilse i kylrummet....Allt däremellan. I en handfull länder.

Det är rätt slitsamt att jobba som kock. Det är ofta tidiga förmiddagar/mornar och sena kvällar, det är tunga lyft och högt tempo. Inte för alla. Hobbykockar är bra att ha också, de tänker ofta utanför kock-ramarna, vilket kan vara svårt ibland. (Orsaken till att jag älskar Top Chef och Iron Chef. De utmanar mig att tänka utanför de invanda barnorna)

Masa harina går det åt en del =P En del sorter är torrare än andra. Kanske för att de är olika finmalda eller blivit behandlade mer eller mindre. Kul att det blev bra till sist i alla fall =)
    I'm better than you because I'm better than you. It's that simple.
  • Aniiee
    klyban skrev 2017-03-25 20:27:44 följande:

Tyvärr :/

Hjortron gillar jag inte alls, det är antagligen att dom översötar hjortron ofta.
    Ett bär som egentligen inte behöver en enda sockerkorn.

Men snart sommar igen, så får fylla på frysen igen då.

Hmm... har aldrig haft problem med sockrade hjortron/översockrad sylt, men det beror nog på att jag har släktingar på norrländska myrar, så de vet vad de gör när de skickar paket =P
  • Aniiee
    klyban skrev 2017-03-25 20:42:26 följande:

Normalt så brukar dessa fråga mig trådar, just vara "fråga mig som är kock" tex.

Jag har startat en sån tråd någon gång.....Undrar om den finns kvar....
  • Froken Lokens
    klyban skrev 2017-03-25 20:42:26 följande:

Ja men ellerhur.... Jag ser ingen anledning till varför någon ska fråga ts något om matlagning eftersom det inte framkommer varför vi ska fråga just henne.
Svar på tråden Matlagning