• Lisa115

Matlagning

Så här brukar jag göra.....tips! Om du behöver.

• Svar på tråden Matlagning
  • Aniiee

BTW, så ge mig för all del tips. var det inte det tråden skulle gå ut på?

I'm better than you because I'm better than you. It's that simple.
  • Lisa115

Lärdom, tala om hur. man startar ett samtal. Tycker du om mitt svar eller min presentation? Ni tvinnar in tråden i ett forum som har era regler. Om jag vill presentera mig så gör jag det. Men inte som ett krav. Så sura ni verkar....

• Lisa115

Jaha, vad jag menar är om du har några allmänna undringar om matlagning så skriv till mig jag lovar att svara så gått jag kan med mina erfarenheter.

• klyban
    Lisa115 skrev 2017-03-25 19:15:29 följande:
    Ni har övertygat mig här vill jag inte vara, ni verkar bittra och bara arga. Jag har inte för avsikt att verka bättre än någon. Ursäkta om jag störde...

Herre gud skyller du på oss, det är ju din trådstart som är under all kritik.
    Och inte ens när du kritiseras för detta, så gör du ett tillägg i TS för att förklara.

Annars behöver jag nog inga tips idag, då våffelsmeten bara väntar på mig och bakas.
    Enda är väl hur man får hit en burk jordgubbssylt utan behöva lämna hemmet.
    Vänner och betalande går bort, då de inte kan och jag vill inte betala för transport.
    Så får du lite att svara om.

Sen fixa till TS omgående, den är sjukt förvirrande.

• klyban
    Lisa115 skrev 2017-03-25 19:39:32 följande:
    Lärdom, tala om hur. man startar ett samtal. Tycker du om mitt svar eller min presentation? Ni tvinnar in tråden i ett forum som har era regler. Om jag vill presentera mig så gör jag det. Men inte som ett krav. Så sura ni verkar....

I detta fall skulle du inte gått i försvarsställning, utan bara sagt "ja du har nog rätt, det saknas en del information".
    Och sen valt göra ett tillägg till TS.

• ABC73

Finns det jordgubbar i någon form hemma borde det gå att svänga ihop lite jordgubbssylt eller jordgubbskompott snabbt. Andra bär går ju också att göra något gott med, men då blir det inte jordgubbssyltaktigt.

Annars är mitt tips att höra med en granne om hen har jordgubbssylt. Du kan ju erbjuda lite färska våfflor i utbyte.

Jordgubbsglass, glass över huvud taget, annan sylt eller bara socker är ju också smarrigt.

Nu blir jag våffelsugen!

• klyban
    Aniiee skrev 2017-03-25 19:33:23 följande:
    Det är inte så här man startar ett samtal, TS. Vill du prata mat och komma med tips, så öppna upp för ett SAMTAL istället. Presentera dig själv, skriv om vad du gillar i matlagningsväg och var öppen och personlig. Då kommer du mycket längre och tipsen kommer på vägen, åt alla håll och kanter.

Mvh Aniiee, professionell kock sedan 17 år och matnörd.

Vad för typ av matställe jobbar du på?

Själv jobbade lite lätt redan vid 15år på helgerna på B&W restaurang.
    Fick diska ett par ggr, sen när dom märkte man kunde laga mat så fick man sköta helgerna själv.
    Det var väldigt skoj.
    Men sen kom man på att man ogillade tiderna och slitsamt.
    Så man valde annat yrke och blev hobbykock istället.

Har du testat att använda majs som är behandlat med släckt kalk, som man sen bakar med?
    Som med dessas tortilla.
    En sak som fick mig och undra en hel del var att det krävdes mycket mer vatten än tortilla recepten sa.
    Tror jag tog lite mer än 3 koppar istället för två.
    kanske detta majsmjöl var annorlunda ifrån den Mexikanska masa harinan.
    Tror min var Colombiansk.
    Dock blev dom riktigt jävla goda.
    Polarn som aldrig smakat blev det helt tyst på under den matstunden.
    Som då var taco/fajitas(kan inte bestämma mig vad att kalla det), som bestod av lövbiff so sen grillades på grillspett.
    Just så jag kunder få trevlig stekyta, och medium.

• Lisa115

Vad din jordgubbssylt har med detta att göra vet jag inte grymt ironiskt att inte ha hemma djupfrysta jordgubbar. Så man kan koka lite sylt.men prova annan sylt istället. Jag använde plommonsylt idag. Om du har.

• Aniiee
    klyban skrev 2017-03-25 20:09:31 följande:

Herre gud skyller du på oss, det är ju din trådstart som är under all kritik.
    Och inte ens när du kritiseras för detta, så gör du ett tillägg i TS för att förklara.

Annars behöver jag nog inga tips idag, då våffelsmeten bara väntar på mig och bakas.
    Enda är väl hur man får hit en burk jordgubbssylt utan behöva lämna hemmet.
    Vänner och betalande går bort, då de inte kan och jag vill inte betala för transport.
    Så får du lite att svara om.

Sen fixa till TS omgående, den är sjukt förvirrande.

Inga jordgubbar hemma? Rårörda jordgubbar är jättegott (men jag för inte äta. =( ....), särskilt med ljust muscovadosocker och en skvätt marsala. Annars är björnbärssylt och hjortronsylt jättegott på våfflor. 

När jag var liten brukade mormor göra rårörd sylt på våra trädgårdsbär (eller, ja, bären i våran trädgård, för en del var vilda....). 3 sorters vinbär, körsbär, smultron och vilda hallon. Jättegott. Och så gjorde hon förstås äppelmos, päronmos och krusbärssylt också, men de hade vi nog aldrig på våfflor..... =)
    I'm better than you because I'm better than you. It's that simple.
  • klyban
    ABC73 skrev 2017-03-25 20:15:27 följande:
    Finns det jordgubbar i någon form hemma borde det gå att svänga ihop lite jordgubbssylt eller jordgubbskompott snabbt. Andra bär går ju också att göra något gott med, men då blir det inte jordgubbssyltaktigt.

Annars är mitt tips att höra med en granne om hen har jordgubbssylt. Du kan ju erbjuda lite färska våfflor i utbyte.

Jordgubbsglass, glass över huvud taget, annan sylt eller bara socker är ju också smarrigt.

Nu blir jag våffelsugen!

Jag har våfflor klara snart ;)
    Är inte så förtjust i mina grannar, en har nog dött.
    Två vägrar hälsa om man ens sparkar på dom.
    Och en tredje gör inget annat än klagar på de andra grannarna pga dom gör ljud som han inte gillar.
    Roliga här är att dom gör mer ljud än alla andra, men lärt mig att det brukar vara så.
    De som klagar är de som för mest liv.

Ett ställe jag bodde på, så var en som var hel galen på klaga.
    Nån duscha lite för länge = klaga.
    Jag pratade i headsett lågt, klagade.
    En satt på balkongen och pratade i telefon, klagade osv.
    Och aldrig i mitt liv haft någon som fört ett sånt jävla liv som dom gjorde.
    Man kunde tro de var mentalt störda, men verkade inte så.

Så slagsmål mellan barnen i 45min lät skoj, och sen innebandymatch mellan dessas två skitungar var en höjdare också.
    Sa aldrig nått, då jag inte brydde mig.

Och sen stugan på detta, där grannen gick på frugan hela tiden och gnällde på allt.
    Men hon var livrädd och göra detta med mig.

Svar på tråden Matlagning