Matlagning
Så här brukar jag göra.....tips! Om du behöver.
Så här brukar jag göra.....tips! Om du behöver.
vad åt/äter du själv till middag idag?
Vi åt tacos, av det latare slaget, och nu har vi ett gäng gammedagsa kokosbollar på lut.
Gott.
Gräddig citruspasta.
2 schalottenlökar
3 vitlöksklyftor
10 salviablad
Salt och svartpeppar
7 stora blad grönkål
4 dl havregrädde
1/2 citron, saft och skal
1 tsk chiili flakes
300-400g spagetti
Ev 1 dl kokvatten
1 krm muskotnöt
3/4 dl mandelspån
Skala och hacka schalottenlök och vitlök och hacka
salviabladen. Fräs allt på medelvärme i olja tillsammans
med salt och svartpeppar tills löke börjar få färg.
Repa och hacka grönkålen, tillsätt den till pannan och
fräs tills grönkålen mjuknat lite . Tillsätt havregrädde,
Citronsaft och chili. Låt såsen sjuda medan spagettin
kokar.
Blanda ner den kokta spagettin, samt lite kokspad om
det behövs, och rör om så att allt fördelas väl. Ringla lite
olivolja över och tillsätt citronskal och muskotnöt.
?
Provade detta i helgen god smak av grönkål mm. Köpte färdig repad grönkål i påse. 19 kr.
Ok. Jag tycker det är tråkigt att laga mat och behöver mat som man snabbt och enkelt snor ihop på under 30min. Det ska vara barnvänligt också för jag har en tvååring hemma, som gärna vill ha mat som han kan sitta och plocka med. Han är inte så bra på bestick än. Han har inget emot kryddor i maten.
Tips?
Det ser ut som du gjort en ordentlig resa inom maten.
Det som avgjorde för mig var dåliga tider och slitsamt.
Men intresset var såpass stort, så jag fick tänka en stund vad jag egentligen ville.
Så det blev hobbykock.
Men även som du ser lite på det, och att man fastnar lite i hjulspåren och gör lite samma samma mat.
Innebar att jag slutade laga det jag normalt gjorde, och börja leta i olika länder istället, och laga deras recept.
Så nu har man ett flertal nya rätter på meny mot innan, en del av dom galet goda.
Denna masan måste varit sjukt torr.
När jag följde ett recept på tortilla, så var det SJUKT torrt, påminde om när gör pajdeg och tagit en med lite smör och inte tillsatt vattnet än.
Och var helt omöjligt att göra nått med.
Så där får man göra lite mer eftersökningar och identifiera hur tanken hur man vill ha det.
Så löser man resten själv sen.
Men det är detta som är skoj med mat också, då att lösa problem.
Ok, jag har lite "basic" frågor där man får olika svar överallt när man googlar.
Jag skall göra en tårta och tänkte ha marsipanlock på. Min plan är att köpa en rulle marsipan, färga med karamellfärg och kavla ut den (ska man ha florsockerpuder på när man kavlar?)
Vad är bäst under marsipanen på tårtan? På vissa ställen står det att den går bäst med grädde, på andra att man skall ha smörkräm och/eller pensla marsipanen med smör först för att den inte skall smälta. Behövs det penslas?
Jag tänkte göra tårtan sön kväll och bjuda mån em. Kan den förvaras i kylskåp (utan lock?) utan att bli kladdig eller torr?
Ja, jag vet... jag kan fortsätta googla, och alla verkar göra på sitt sätt, men tänkte om någon (ts, Aniiee, Klyban?) har något toppentips.
Om du är lat och den passar, så finns det färdiga lock i tre olika färger(grön, blå och vit har jag för mig)..
Annars är söta bakverk inte min starka sida.
Jag gör ibland botten och fyllning och lägger ihop detta, plastar in och in i kylen.
Och sen dekorerar den dagen efter.
Jag personligen gillar tårtan bättre dagen efter, och det blir ju det om man gör dagen före och på det sättet 
Om du är lat och den passar, så finns det färdiga lock i tre olika färger(grön, blå och vit har jag för mig)..
Annars är söta bakverk inte min starka sida.
Jag gör ibland botten och fyllning och lägger ihop detta, plastar in och in i kylen.
Och sen dekorerar den dagen efter.
Jag personligen gillar tårtan bättre dagen efter, och det blir ju det om man gör dagen före och på det sättet 
Nä, det är inte skoj.
Som oerfaren och kavla marsipan är mindre skoj.
Men det går givetvis om man är enveten och noggrann.
Testa kör mellan papper eller gladpack.
Eller så vi vänta in en som är bättre på just marsipan, det erkänner jag är kass på.
Kan vara för jag inte gillar det alls, och aldrig gör det 
Så vad är det för färg du ska ha?
Då jag blev nyfiken nu