• Lisa115

Matlagning

Så här brukar jag göra.....tips! Om du behöver.

• Svar på tråden Matlagning
  • Lisa115
    Aniiee skrev 2017-03-25 21:07:22 följande:

vad åt/äter du själv till middag idag?

Vi åt tacos, av det latare slaget, och nu har vi ett gäng gammedagsa kokosbollar på lut.

Vi åt kycklingklubbor med rostade rotfrukter....
  • Aniiee
    Lisa115 skrev 2017-03-25 21:42:35 följande:
    Vi åt kycklingklubbor med rostade rotfrukter....
    Gott.
    I'm better than you because I'm better than you. It's that simple.
  • Lisa115

Gräddig citruspasta.

2 schalottenlökar

3 vitlöksklyftor

10 salviablad

Salt och svartpeppar

7 stora blad grönkål

4 dl havregrädde

1/2 citron, saft och skal

1 tsk chiili flakes

300-400g spagetti

Ev 1 dl kokvatten

1 krm muskotnöt

3/4 dl mandelspån

Skala och hacka schalottenlök och vitlök och hacka

salviabladen. Fräs allt på medelvärme i olja tillsammans

med salt och svartpeppar tills löke börjar få färg.

Repa och hacka grönkålen, tillsätt den till pannan och

fräs tills grönkålen mjuknat lite . Tillsätt havregrädde,

Citronsaft och chili. Låt såsen sjuda medan spagettin

kokar.

Blanda ner den kokta spagettin, samt lite kokspad om

det behövs, och rör om så att allt fördelas väl. Ringla lite

olivolja över och tillsätt citronskal och muskotnöt.

?

Provade detta i helgen god smak av grönkål mm. Köpte färdig repad grönkål i påse. 19 kr.

• Lisa115
    Fggffg skrev 2017-03-25 21:10:22 följande:

Ok. Jag tycker det är tråkigt att laga mat och behöver mat som man snabbt och enkelt snor ihop på under 30min. Det ska vara barnvänligt också för jag har en tvååring hemma, som gärna vill ha mat som han kan sitta och plocka med. Han är inte så bra på bestick än. Han har inget emot kryddor i maten.

Tips?

Wokade grönsaker med kycklingbitar......eller quorn.
  • klyban
    Aniiee skrev 2017-03-25 20:44:47 följande:
    Just nu jobbar jag som menyansvarig för en handfull restauranger och matstånd på ett stort convention center. Prisklasser mellan ca 10 och 500 kr per portion. Trivs egentligen mycket bättre i köket än framför datorn och i telefon, vilka är mina arbetsredskap för tillfället. Som den här veckan när jag hade ett gäng "inbakningar". Toppen, men för mig som fortfarande inte är helt frisk, extremt slitsamt att först flyga 10 timmar och sedan köra järnet i 4 dagar och sedan flyga tillbaka. Tur att man kan sova på flyget. 

Annars har jag jobbat i alla möjliga kök. Började min bana på ett litet café/lunchställe som 15-åring, hade hamnat aningens på snedden och de gav mig valet att börja jobba eller bli utkastad från skolan. Har jobbat på snabbmatsställen, små, pitoreska krogar som inga turister ever hittar, gigantiska superdeluxkök där man går vilse i kylrummet....Allt däremellan. I en handfull länder.

Det är rätt slitsamt att jobba som kock. Det är ofta tidiga förmiddagar/mornar och sena kvällar, det är tunga lyft och högt tempo. Inte för alla. Hobbykockar är bra att ha också, de tänker ofta utanför kock-ramarna, vilket kan vara svårt ibland. (Orsaken till att jag älskar Top Chef och Iron Chef. De utmanar mig att tänka utanför de invanda barnorna)

Masa harina går det åt en del =P En del sorter är torrare än andra. Kanske för att de är olika finmalda eller blivit behandlade mer eller mindre. Kul att det blev bra till sist i alla fall =)

Det ser ut som du gjort en ordentlig resa inom maten.
    Det som avgjorde för mig var dåliga tider och slitsamt.
    Men intresset var såpass stort, så jag fick tänka en stund vad jag egentligen ville.
    Så det blev hobbykock.

Men även som du ser lite på det, och att man fastnar lite i hjulspåren och gör lite samma samma mat.
    Innebar att jag slutade laga det jag normalt gjorde, och börja leta i olika länder istället, och laga deras recept.
    Så nu har man ett flertal nya rätter på meny mot innan, en del av dom galet goda.

Denna masan måste varit sjukt torr.
    När jag följde ett recept på tortilla, så var det SJUKT torrt, påminde om när gör pajdeg och tagit en med lite smör och inte tillsatt vattnet än.
    Och var helt omöjligt att göra nått med.
    Så där får man göra lite mer eftersökningar och identifiera hur tanken hur man vill ha det.
    Så löser man resten själv sen.
    Men det är detta som är skoj med mat också, då att lösa problem.

• Ellie

Ok, jag har lite "basic" frågor där man får olika svar överallt när man googlar.

Jag skall göra en tårta och tänkte ha marsipanlock på. Min plan är att köpa en rulle marsipan, färga med karamellfärg och kavla ut den (ska man ha florsockerpuder på när man kavlar?)

Vad är bäst under marsipanen på tårtan? På vissa ställen står det att den går bäst med grädde, på andra att man skall ha smörkräm och/eller pensla marsipanen med smör först för att den inte skall smälta. Behövs det penslas?

Jag tänkte göra tårtan sön kväll och bjuda mån em. Kan den förvaras i kylskåp (utan lock?) utan att bli kladdig eller torr?

Ja, jag vet... jag kan fortsätta googla, och alla verkar göra på sitt sätt, men tänkte om någon (ts, Aniiee, Klyban?) har något toppentips.

• klyban
    Ellie skrev 2017-03-26 20:43:48 följande:
    Ok, jag har lite "basic" frågor där man får olika svar överallt när man googlar.

Jag skall göra en tårta och tänkte ha marsipanlock på. Min plan är att köpa en rulle marsipan, färga med karamellfärg och kavla ut den (ska man ha florsockerpuder på när man kavlar?)

Vad är bäst under marsipanen på tårtan? På vissa ställen står det att den går bäst med grädde, på andra att man skall ha smörkräm och/eller pensla marsipanen med smör först för att den inte skall smälta. Behövs det penslas?

Jag tänkte göra tårtan sön kväll och bjuda mån em. Kan den förvaras i kylskåp (utan lock?) utan att bli kladdig eller torr?

Ja, jag vet... jag kan fortsätta googla, och alla verkar göra på sitt sätt, men tänkte om någon (ts, Aniiee, Klyban?) har något toppentips.

Om du är lat och den passar, så finns det färdiga lock i tre olika färger(grön, blå och vit har jag för mig)..
    Annars är söta bakverk inte min starka sida.

Jag gör ibland botten och fyllning och lägger ihop detta, plastar in och in i kylen.
    Och sen dekorerar den dagen efter.
    Jag personligen gillar tårtan bättre dagen efter, och det blir ju det om man gör dagen före och på det sättet Glad

• Ellie
    klyban skrev 2017-03-26 21:00:20 följande:

Om du är lat och den passar, så finns det färdiga lock i tre olika färger(grön, blå och vit har jag för mig)..
    Annars är söta bakverk inte min starka sida.

Jag gör ibland botten och fyllning och lägger ihop detta, plastar in och in i kylen.
    Och sen dekorerar den dagen efter.
    Jag personligen gillar tårtan bättre dagen efter, och det blir ju det om man gör dagen före och på det sättet Glad

Tack för svar!
    De färdiga locken passar inte för att jag vill ha en väldigt speciell färg :)

Det blir ju så att jag fyller tårtan dagen innan och har den i kylen, bara det att jag tyvärr måste dekorera samma kväll också. Jag skall ha med den till jobbet, och jag vill helst undvika att gå upp vid 5 för att dekorera.
  • klyban
    Ellie skrev 2017-03-26 21:48:27 följande:
    Tack för svar!
    De färdiga locken passar inte för att jag vill ha en väldigt speciell färg :)

Det blir ju så att jag fyller tårtan dagen innan och har den i kylen, bara det att jag tyvärr måste dekorera samma kväll också. Jag skall ha med den till jobbet, och jag vill helst undvika att gå upp vid 5 för att dekorera.

Nä, det är inte skoj.
    Som oerfaren och kavla marsipan är mindre skoj.
    Men det går givetvis om man är enveten och noggrann.
    Testa kör mellan papper eller gladpack.

Eller så vi vänta in en som är bättre på just marsipan, det erkänner jag är kass på.
    Kan vara för jag inte gillar det alls, och aldrig gör det 

Så vad är det för färg du ska ha?
    Då jag blev nyfiken nu Skrattande

Svar på tråden Matlagning