• molly50

Mina barn är försvunna!

Anonym (Vars) skrev 2017-03-28 10:07:07 följande:

Ja men hejsan mina barn är försvunna. Skulle nog inte starta en tråd på fl kanske....om detta är sant så finns det säkert en anledning till varför hon stuckit. Förmodligen för att det gäller säkerheten för både henne och barnen.

Hade du tänkt likadant om TS hade varit en kvinna?
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Vars) skrev 2017-03-28 10:35:18 följande:
    Tänk att jag hade det du.
    Då hör du till fåtalet,i så fall.
    Många verkar dra slutsatsen att när en kvinna försvinner med sina barn så måste det ju bero på att mannen är våldsam.
    Men du inser alltså att även kvinnor kan bete sig illa. 
    Men vad är det i den här tråden,tycker du, som indikerar på att TS skulle vara våldsam?
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Nästa) skrev 2017-03-28 10:29:15 följande:
    Är motsatsen bättre då? Att någon får hjälp att hitta fru och barn, kanske mördar dem i misshandel. Då är de döda för att det var elakt mot stackars mannen att misstro honom. Det är inget fel på försiktighetsprincipen hos oss vanliga medmänniskor. Låt polisen sköta den delen istället. Det finns två alternativ i ett sådant scenario, inget är bra, men ärligt talat är "skyldig till motsatsen bevisats" i vissa fall det mindre dåliga alternativet.
    Men ingen här i tråden har väl försökt hjälpa TS att hitta mamman och barnen.
    TS har inte heller bett om det eller gett signalement eller bett om tips på appar som kan spåra mobiltelefoner t ex.
    Det finns inget som tyder på att han vill hitta mamman och barnen av någon annan anledning än oro.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Vars) skrev 2017-03-28 11:19:16 följande:
    Absolut! Jag känner faktiskt en man som råkade ganska så illa ut i sitt förhållande med sin kvinna. Men ingen brydde sig nämnvärt. Han var ju man. Inte skulle väl han låta sig få stryk av en kvinna?? Sin egen dessutom. Han blev en toffel och ynkrygg. Hon nästan höjdes till skyarna. Sjukt ja vet! Det var jag som anmälde henne då han visade mig sina blåslagna armar och ansikte. Men nu hör inte det hit. Jag antar att man har goda själ när man gör en sådan sak. Men jag drog kanske en förhastad slutsats. Det kändes bara som att han försökte dölja sina handlingar på nåt vis. Eller också handlar det om helt andra saker men jag har som sagt svårt att tro att man bara gör så utan en anledning.
    Ja,då vet du att det även finns kvinnor som beter sig illa.
    Bra,förresten,att du anmälde henne!  
    Visst,det är vanligare med våldsamma män,men det betyder ju inte att alla män ska dras över en kam.
    Och jag tror att det är lite där som problemet ligger.
    Att bra män blir dragna över samma kam pga att det finns våldsamma män.

Jag håller inte med om att TS sambo har stuckit utan anledning.
    Hon knaprar piller och har dessutom blivit dömd för stöld.
    Så hon kan ju likaväl försöka fly undan rättvisan.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Vars) skrev 2017-03-28 11:39:05 följande:
    Ah det missade jag ju. Då får jag nog be om ursäkt i min slutsats! Då kan det ju såklart ligga en massa orsaker bakom detta och isåfall så har ju hon grava problem. Jag hittar inte där det står men då borde han ju kunna då hjälp i det här för då kan hon ju mycket väl vara kapabel att skada deras barn!
    Precis! Och därför så tycker jag att man ska vara försiktig med att dra förhastade slutsatser och kanske läsa TS kommentarer innan man dömer honom.

Det är lugnt,din ursäkt är godtagen!  
    Du kan läsa TS kommentarer om du klickar på Visa endast vid hans avatar.
    Carpe Diem
  • molly50
    kvarnfot skrev 2017-03-28 12:35:04 följande:
    Nja, flera undersökningar visar ju att det är ännu vanligare att kvinnor använder våld mot män i hemmet än tvärtom. Läste om det senast idag i GP.
    Ja,då är det ju en ännu större anledning att inte vara så snabb att döma TS då.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Nästa) skrev 2017-03-28 12:42:17 följande:
    Jag har inte nämnt något om missing people, det här är familjeliv... Mitt svar var visst till någon som påstod "något annat", nämligen att det är en trist syn att utgå ifrån att någon är skyldig. Enligt mig är det viktigare att folk är i säkerhet än hur den synen uppfattas, som trist eller annat.
    LFF skrev 2017-03-28 10:34:17 följande:
    Har jag påstått att någon hjälp honom att hitta dem? Att nämna problematiken i sådan hjälp är snarare i förebyggande syfte än något annat. Ska man vänta med att säga att det är dumt att privatpersoner hjälper någon på familjeliv att hitta människor, tills någon faktiskt tipsat eller gett råd, så är det redan försent!Hur lyckas du få fram det i min text, allvarligt? "Med andra ord"? Polisen ska hantera ärendet utifrån den information de har, kritiken var förebyggande mot att privatpersoner på ett forum tar saken i egna händer då det kan vara livsfarligt! Folk sitter ju argumenterar motsatsen. Läs om, en eller två gånger till... hur lyckas man missförstå "försiktighetsprincipen hos oss vanliga medmänniskor"?
    EnAnonumius skrev 2017-03-28 12:01:14 följande:

(Jag har redan svarat dig i inlägg #68) men efter som du svarade igen på samma inlägg så ger jag dig ett nytt svar i en annan vinkel.

(...)

Nej, jag deltog inte i tråden före inlägget du svarade på nu, det du svarar på var det första jag skrev.

Hur ska man vara försiktig på annat sätt? Ingen vet vem som egentligen är offret här, då ska man inte blanda sig i och potentiellt skapa problem, även om det är av välvilja. Det handlar inte om att misstro honom alls, inte heller om att lita på honom. Tvärtom handlar det om att vara neutral och låta polisen sköta sitt jobb. Jag motsätter mig argumentationen emot att på förhand varna andra att hjälpa någon som TS, och uppmärksamma problematiken det potentiellt skulle kunna innebära. Ingenting annat. HUR kan det vara fel?
    Men är det överhuvudtaget någon som har försökt hjälpa TS att hitta mamman och barnen?
    Inte vad jag har sett i alla fall,men jag kanske har missat något?

Om man läser vad TS har skrivit så har han heller inte bett om hjälp att hitta dem.
    Han har däremot uttryckt sin oro då hans sambo knaprar piller och nyligen har blivit dömd för en stöld.
    Vem som helst skulle väl bli orolig i en sådan situation.
    Jag tror att det många reagerar på är att flera här i tråden har varit snabba på att döma TS utan att ens ha läst hans kommentarer (bara trådstarten) och bildat sig en uppfattning om situationen han befinner sig i.
    Många verkar ta för givet att bara för att TS är en man så måste han vara våldsam och att hans sambo därför tagit barnen med sig och stuckit.
    Och det tycker i alla fall jag är fel.
    Bara för att det finns våldsamma män så betyder det inte att alla män är likadana.
    Det är ju,i så fall,att idiotförklara alla män.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Nästa) skrev 2017-03-28 16:59:08 följande:
    Såhär står det i inlägget du citerade, vilket besvarar din första fråga: "Har jag påstått att någon hjälp honom att hitta dem? Att nämna problematiken i sådan hjälp är snarare i förebyggande syfte än något annat. Ska man vänta med att säga att det är dumt att privatpersoner hjälper någon på familjeliv att hitta människor, tills någon faktiskt tipsat eller gett råd, så är det redan försent!"

Jag skrev även detta i samma inlägg, vilket besvarar ditt andra stycke: "Ingen vet vem som egentligen är offret här, då ska man inte blanda sig i och potentiellt skapa problem, även om det är av välvilja. Det handlar inte om att misstro honom alls, inte heller om att lita på honom. Tvärtom handlar det om att vara neutral och låta polisen sköta sitt jobb. Jag motsätter mig argumentationen emot att på förhand varna andra att hjälpa någon som TS, och uppmärksamma problematiken det potentiellt skulle kunna innebära. Ingenting annat. HUR kan det vara fel?". Jag skriver bokstavligt talat motsatsen till vad du påstår angående att ta för givet att han är våldsam.
    Men om du inte tar för givet att han är våldsam så förstår jag inte varför du försöker varna andra för att hjälpa TS.
    Något för övrigt ingen heller har gjort.
    Ingen här har heller argumenterat emot att vara försiktig ,vad jag har kunnat se.
    Så jag förstår inte varför det ens ska behöva tas upp.
    Jag tror att de allra flesta är väl medvetna om att man ska vara försiktig i en sådan här situation.

Som du själv skriver så vet vi egentligen inte så mycket.
    Det vi vet är att TS sambo knaprar piller och har blivit dömd för en stöld.
    Och det ger i alla fall mig mer en känsla av att han är oroad än att han är våldsam.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Försiktig) skrev 2017-03-28 21:25:03 följande:
    Nej, ingen har försökt hjälpa TS. Kanske för att det tidigt förekom varningar?
    Alla tänker inte på detta, och inte alla är försiktiga. Vi vet inte hur tråden skulle utvecklat sig om inte detta kom upp.
    Jag tror inte alls att de flesta är medvetna om att man ska vara försiktig när någon är förtvivlad över att en nära anhörig är borta. För de flesta är det nog snarare en reflex att börja lösa problemet genom att ge olika tips och råd.

Nej, vi vet inte mycket. Vi vet definitivt inte om hon verkligen knaprar piller och har blivit dömd för en stöld. När du skriver så förutsätter du att TS talar sanning, vilket är ädelt, men vilket också i förlängningen skulle kunnat leda till att TS får hjälp att hitta ett misshandelsoffer.
    Jag måste ha missat det i så fall.
    För jag har inte sett att någon här i tråden har försökt hjälpa TS.
    Inte heller har han själv bett om hjälp.

Ja,visst kan det vara så.
    Men jag förutsätter inte att TS är våldsam bara för att han är en man.
    Hur tror du att tråden hade sett ut om TS hade varit en kvinna och mannen varit den som stuckit med barnen?
    Jag är i alla fall rätt övertygad om att ingen då hade protesterat emot om TS fick hjälp att hitta mannen och barnen.
    Snarare tvärtom.
    Carpe Diem
Svar på tråden Mina barn är försvunna!