• molly50

Mina barn är försvunna!

Anonym (Försiktig) skrev 2017-03-28 21:33:54 följande:
    Nej, det hade jag inte. Jag behöver inte fråga mig själv varför. Jag vet redan varför jag känner så.

Det är (enligt vad jag tror):
    Vanligt att kvinnor flyr med barnen från en våldsam man.
    Ovanligt att kvinnor sticker med barnen från en snäll och trevlig man.
    Ovanligt att mannen flyr med barnen från en våldsam kvinna.
    Vanligare att mannen sticker med barnen från en snäll och trevlig kvinna.

Det ovanliga förekommer. Självklart. Men det vanliga är det vanliga.

Hade TS däremot varit en kvinna som letat efter mannen så hade det för mig varit långsökt att kvinnan misshandlar honom och kan vara livshotande farlig för honom.
    När det gäller en man har jag närmare till att tänka så.

Jag säger på intet vis därmed att jag dömer alla män. Jag har inte sagt att TS ljuger. Det är dock troligare att en man ljuger om detta än att en kvinna gör det (enligt mig).
    Det är just det här jag menar.
    Det förutsätts att TS är våldsam för att han är en man och bara för att det är vanligare att män är våldsamma.
    Jag tycker i alla fall att det är att dra alla män över en kam att ta för givet att TS är våldsam för att han är en man.
    Och jag tycker att det är fel.
    TS kan mycket väl vara en bra man.
    Att han sen inte har gått in och gett mer information kan ju bero på att han omedelbart fick flera personer på sig som bara tog för givet att han är en kvinnomisshandlare.
    Jag tycker att det är fördomsfullt.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Two) skrev 2017-03-28 22:09:05 följande:
    Så sant så att det är sorgligt. Visst finns dessa våldsamma, galningar till män i massor tyvärr, MEN, som du skriver, Ts har inte lämnat ut nåt som kan hjälpa oss att hjälpa honom överhuvudtaget. Han verkar inte ens orka bry sig om denna tråd. Så han kan faktiskt vara en utav dessa bra män o pappor, precis som du skriver.
    Ja,precis. Därför väljer jag att hellre fria än fälla innan vi har mer information.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Nästa) skrev 2017-03-28 22:57:32 följande:
    Men läser du ens innan du svarar?

- det är bra att i förebyggande syfte nämna riskerna med att hjälpa en person i TS sits, det innebär INTE att någon redan försökt erbjuda hjälp.

- ingen av oss vet tillräckligt om situationen eller TS för att dra någon slutsats om hans personlighet, därför är det ännu viktigare att vara försiktig med vad man säger. Det innebär INTE att han är , eller anklagas för att vara våldsam.

- du VET ingenting utifrån vad du läst av inläggen här. Här kan man skriva vad som helst och det ska inte tas för sanning enbart för att det är uttryckt i ord. Tror du att en våldsam man som misshandlat sin fru skulle skriva det rakt ut?

- det är flera, bland andra du, som argumenterat EMOT att vidta försiktighetsprincipen för att det är "trist" att misstänkliggöra någon om det finns en liten möjlighet att personen är oskyldig. Som om det vore relevant i sammanhanget.

Om du vill svara något mer får du gärna skriva något nytt som är till följd av dessa punkter, och inte föregående. Annars går vi bara runt i cirklar.
    Ja,det gör jag.

Och jag kan hålla med dig om att vi har för lite information för att kunna bilda oss en egentlig uppfattning.
    Men just därför tycker jag också att man ska vara försiktig med att döma TS som våldsam.
    Likaväl som åt andra hållet.

Jag har aldrig argumenterat emot försiktighetsåtgärder.
    Däremot har jag argumenterat emot de som försöker framställa TS som en kvinnomisshandlare då jag tycker det är onödigt när vi inte har mer information än vi har.
    Det kan ju faktiskt vara så att TS är genuint orolig och att hans sambo har allvarliga problem.
    Hade TS varit en kvinna så är jag ganska säker på att ingen tagit upp något om försiktighetsåtgärder överhuvudtaget.
    Och det är det jag reagerar på.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Försiktig) skrev 2017-03-28 22:01:26 följande:
    Javisst är det så att TS kan vara en bra man.
    Jag antar inte att alla män här på FL är våldsamma för att de är män.
    Däremot drar jag öronen åt sig när en man startar en tråd om att han letar efter en försvunnen kvinna.
    Jag håller helt enkelt inte med dig om att man hellre bör fria än fälla i dessa fall.
    Om TS nu är ärlig så har han gott om hjälp att finna kvinnan, och förhoppningsvis något stöd irl att ventilera med.
    Du skriver att du inte antar att alla män är våldsamma.
    Men att du drar öronen åt dig för att TS råkar vara en man som letar efter en kvinna som försvunnit med hans barn talar faktiskt för motsatsen.
    Om TS hade varit en kvinna som letat efter en man som försvunnit med hennes barn så hade du förmodligen inte alls reagerat på samma sätt.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Försiktig) skrev 2017-03-28 22:01:26 följande:

Javisst är det så att TS kan vara en bra man.

Jag antar inte att alla män här på FL är våldsamma för att de är män.

Däremot drar jag öronen åt sig när en man startar en tråd om att han letar efter en försvunnen kvinna.

Jag håller helt enkelt inte med dig om att man hellre bör fria än fälla i dessa fall.

Om TS nu är ärlig så har han gott om hjälp att finna kvinnan, och förhoppningsvis något stöd irl att ventilera med.

Du skriver att du inte antar att alla män är våldsamma.

Men samtidigt så förespråkar du att man ska ta till försiktighetsåtgärder då TS kan vara en våldsam man.

Är inte det ett antagande?
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Försiktig) skrev 2017-03-29 07:51:20 följande:
    Nej, det är inte ett antagande om att alla män är våldsamma. Det är inte ens ett antagande om att ts är våldsam bara att det KAN vara så. Inte att det ÄR så.
    Ja,du skriver att det KAN vara så. Det tycker jag är ett antagande.

Hade du inte antagit att han är våldsam så hade du väl inte heller förespråkat försiktighet när det gäller att hjälpa honom.
    Carpe Diem
  • molly50
    Poascenko skrev 2017-03-29 10:54:42 följande:
    Min insinuerande fråga relaterar till fakta att kvinnan har lämnat honom och tagit med barnen också. 

Nu kommer ju inte alla kvinnor mellan frukost och ICA besök på tanken, Hej, idag gör jag något helt annat än vanligt och lämnar min man? Menar, det finns väl alltid någon orsak, varför hon gjort som hon gjort?
    Och den orsaken kan mycket möjligt vara att hon knaprar piller och har blivit dömd för en stöld.
    Carpe Diem
  • molly50
    Poascenko skrev 2017-03-29 11:20:15 följande:
    Absolut. Åtminstone skulle det vara någon förklaring för hennes beteende. 

Missförstå mig rätt. Jag tänker inte påstå något om ts, men inte heller tror jag att hon enbart lämnade honom bara sådär. Om jag inte är helt fel ute, har du också man och barn. Skulle DU göra så utan någon anledning? Knappast.

Med tanke på soc. Har hon berättat om för honom att soc tar hand om dem, behöver det inte vara något lögn, enbart för soc svarar att de inte vet om någonting.

T.ex. hjälper soc till någon misshandlad kvinna (barn) att få plats på något kvinnofridshus, ger dem inte längre ut några informationer till någon. Bara en tanke.
    Ja,det är klart att det måste finnas en förklaring. Det tror ju jag med.
    Ja,du minns rätt. Nej,jag skulle själv aldrig lämna min familj utan orsak.

Om hon knaprar piller så kan det ju vara så att hon av någon anledning inte mår bra. Och då tänker man ju inte heller alltid klart.
    Hon har dessutom blivit dömd för ett brott och försöker kanske fly undan rättvisan.

Absolut! De får väl inte ge ut någon information om de hjälper en person som blivit misshandlad.
    Framförallt inte till den som misshandlat personen.
    Men det kan ju likaväl vara så att de inte vet något.
    TS ger mig inte känslan av att vara en kvinnomisshandlare.
    Snarare orolig för sina barn.
    Vilket vem som helst hade varit i den situationen.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (justsayin') skrev 2017-03-29 12:54:30 följande:

Ingen som reagerat på att TS inte varit aktiv i tråden sen i måndags...

Antingen har han väl fullt upp med att leta efter sina barn eller så har han gett upp tråden med tanke på alla som misstänker honom för att vara en kvinnomisshandlare.
    Carpe Diem
  • molly50
    Poascenko skrev 2017-03-29 14:06:57 följande:
    Återigen, åkte hon dit för stöld utan några konsekvenser i somras?
    Hon blev dömd för en stöld. Står att läsa i TS inlägg # 20.
    Sen vet jag inte om det framkommit om domen har blivit verkställd.
    Carpe Diem
Svar på tråden Mina barn är försvunna!