• Anonym (BaraJag)

Stora ekonomiska skillnader

Nybliven sambo och vi har var sitt barn sedan tidigare.

Min familj och släkt har det väl ganska bra och helt ok ekonomi, något som sambons släkten däremot inte har. Mina föräldrar vill till exempel ta med mitt barn på resor, något som bonusbarnets far o morföräldrar inte skulle kunna göra.

Även mitt ex har ok ekonomi och vill resa med vårt barn.

Sambon blir ledsen för det här, känner att Hen inte kan ge samma saker till sitt barn.

Jag förstår helt detta (hade dålig ekonomi tidigare) men hur ska jag ställa mig till detta?

• Svar på tråden Stora ekonomiska skillnader
  • Anonym (Duff)
    Anonym (moffa) skrev 2017-03-27 00:28:44 följande:

Vad? På vilket sätt är mitt exempel haltande?

Men herregud, hur mycket tjej är du egentligen?!
  • Anonym (moffa)
    Anonym (Duff) skrev 2017-03-27 00:38:22 följande:

Men herregud, hur mycket tjej är du egentligen?!

Vet inte exakt men rätt mycket.
  • Anonym (BaraJag)
    Anonym (moffa) skrev 2017-03-27 00:29:11 följande:

Vad tycker du själv?

Sambon tog upp det för första gången idag.

Självklart ska mitt barn få de möjligheter som ges, men vad händer när vi får ett gemensamt barn? Om mig föräldrar vill ta med sig "mina barn" på resa? Bonusbarnet blir då lämnad hemma. Jag kan ju inte kräva att alla ska få åka, men det gnager ändå på samvetet, samtidigt som jag är mycket medveten om att världen inte är rättvis.
  • Anonym (moffa)
    Anonym (BaraJag) skrev 2017-03-27 01:12:36 följande:

Sambon tog upp det för första gången idag.

Självklart ska mitt barn få de möjligheter som ges, men vad händer när vi får ett gemensamt barn? Om mig föräldrar vill ta med sig "mina barn" på resa? Bonusbarnet blir då lämnad hemma. Jag kan ju inte kräva att alla ska få åka, men det gnager ändå på samvetet, samtidigt som jag är mycket medveten om att världen inte är rättvis.

Det finns faktiskt de familjer som kräver att släktingar ska ge lika mycket till alla barn i familjen oavsett vems de är. Men vet inte om det är rätt väg att gå. Men hur ser ni på hur ni själva ska behandla barnen i familjen?
  • elyse

Pratade ni inte ekonomi innan ni flyttade ihop?

• Anonym (BaraJag)
    elyse skrev 2017-03-27 02:07:54 följande:

Pratade ni inte ekonomi innan ni flyttade ihop?

Jodå, men inte den aspekten.

Om vi två ska göra något med barnen ska det självklart vara lika (så lika som det behövs) men som sagt var, nu handlar det om vad mina föräldrar gör.
  • nevermind

Mina föräldrar kunde inte heller göra sånt. Men intressen och resande har jag sysslat med som vuxen. Mina föräldrar hade haft råd om de prioriterade annorlunda, men de valde att jobba mindre + skaffa många barn.

• nevermind
    Anonym (Duff) skrev 2017-03-27 00:22:24 följande:
    Sluta jämför äpplen med sängbord
  • Anonym (Jdbddb)

Vi har en lite liknande situation. Ett gemensamt barn och mannen har ett barn sedan tidigare vars morföräldrar är väldigt förmögna och kommer ta med sig grabben på resor i framtiden. Kan inte kräva att det ska ta med sig lillasyster utan vi får göra det bästa av situationen just då. Räknar med att det kommer det blir mycket gråt och skrik när den yngre är medveten om det, men förhoppningsvis så kan vi lösa situationer som uppstår.

Sen betvivlar jag inte att lillasyster kommer få följa med någon gång, men inte varje.

• Dixie
    Anonym (moffa) skrev 2017-03-27 00:13:50 följande:

Vad tycker du om att man lämnar adoptivbarnen hemma när man åker på semester men tar med sig de biologiska för att man har ont om pengar?

Det var den mest korkade kommentaren jag har läst på länge!
Svar på tråden Stora ekonomiska skillnader