• Anonym (BaraJag)

Stora ekonomiska skillnader

Nybliven sambo och vi har var sitt barn sedan tidigare.

Min familj och släkt har det väl ganska bra och helt ok ekonomi, något som sambons släkten däremot inte har. Mina föräldrar vill till exempel ta med mitt barn på resor, något som bonusbarnets far o morföräldrar inte skulle kunna göra.

Även mitt ex har ok ekonomi och vill resa med vårt barn.

Sambon blir ledsen för det här, känner att Hen inte kan ge samma saker till sitt barn.

Jag förstår helt detta (hade dålig ekonomi tidigare) men hur ska jag ställa mig till detta?

• Svar på tråden Stora ekonomiska skillnader
  • Dixie
    Anonym (moffa) skrev 2017-03-27 02:06:52 följande:

Det finns faktiskt de familjer som kräver att släktingar ska ge lika mycket till alla barn i familjen oavsett vems de är. Men vet inte om det är rätt väg att gå. Men hur ser ni på hur ni själva ska behandla barnen i familjen?

Det blir ju orimligt att alla ska bli behandlade exakt lika - i detta fallet handlar det ju om två barn, med egna föräldrar, egna mor och farföräldrar och man kan ju inte kräva att TS föräldrar bjuder med sambons barn på resor bara för att de vill bjuda med sitt barnbarn. Om sambons barn spelar fotboll måste alla mor och farföräldrar som ingår i familjen följa med och titta på matchen?!
  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (Jdbddb) skrev 2017-03-27 06:42:13 följande:

Vi har en lite liknande situation. Ett gemensamt barn och mannen har ett barn sedan tidigare vars morföräldrar är väldigt förmögna och kommer ta med sig grabben på resor i framtiden. Kan inte kräva att det ska ta med sig lillasyster utan vi får göra det bästa av situationen just då. Räknar med att det kommer det blir mycket gråt och skrik när den yngre är medveten om det, men förhoppningsvis så kan vi lösa situationer som uppstår.

Sen betvivlar jag inte att lillasyster kommer få följa med någon gång, men inte varje.

Men är inte lillasyster också barnbarn till dem? Samma pappa, annan mamma gör ju barnen lika mycket släkt på pappans sida. Gör de skillnad pga MAMMAN är de dumma i huvudet och borde inte få umgås med sina barnbarn alls.
  • Dixie
    Anonym (Wildrat) skrev 2017-03-27 06:54:56 följande:

Men är inte lillasyster också barnbarn till dem? Samma pappa, annan mamma gör ju barnen lika mycket släkt på pappans sida. Gör de skillnad pga MAMMAN är de dumma i huvudet och borde inte få umgås med sina barnbarn alls.

Du får nog läsa igen och fundera: "Mannen har barn sedan innan vars morföräldrar är förmögna"
  • Anonym (moffa)
    Anonym (BaraJag) skrev 2017-03-27 06:08:32 följande:

Jodå, men inte den aspekten.

Om vi två ska göra något med barnen ska det självklart vara lika (så lika som det behövs) men som sagt var, nu handlar det om vad mina föräldrar gör.

Tycker inte ni ska börja försöka styra och ställa för mycket med släkten. Tror det viktigaste är att ni i familjen behandlar barnen lika.
  • Anonym (Jdbddb)
    Anonym (Wildrat) skrev 2017-03-27 06:54:56 följande:

Det är sonens mormor och morfar som är förmögna. Dom är inte släkt med vår gemensamma dotter
  • elyse
    Anonym (BaraJag) skrev 2017-03-27 06:08:32 följande:

Jodå, men inte den aspekten.

Om vi två ska göra något med barnen ska det självklart vara lika (så lika som det behövs) men som sagt var, nu handlar det om vad mina föräldrar gör.

Ni kan ju inte ändra släktskap och de förutsättningar som det innebär. Din sambos barn har precis, som ditt, två biologiska föräldrar och deras föräldrar. Men visst kan jag förstå att det kan upplevas som orättvist ur ett barns ögon.
  • Unaangelita
    Anonym (moffa) skrev 2017-03-27 00:13:50 följande:
    Vad tycker du om att man lämnar adoptivbarnen hemma när man åker på semester men tar med sig de biologiska för att man har ont om pengar?
    Vad är det för skillnad mellan adoptivbarn och biologiska barn? Det är ju båda ens barn...
  • Scoops
    Anonym (moffa) skrev 2017-03-27 00:13:50 följande:
    Vad tycker du om att man lämnar adoptivbarnen hemma när man åker på semester men tar med sig de biologiska för att man har ont om pengar?
    Det handlar ju inte om ekonomi, det är ju bara att vara orättvis. Varför inte resa någonstans dit man har råd att ta med alla barnen? Kan inte se hur man kan göra så faktiskt. Men så värderar jag ju familj högre än pengar - alltid.
  • Brumma

Som familj - du, sambon samt barn, får man se till att hålla det lika.

Barnens far och morföräldrar kan man dock inte kräva samma sak ifrån. Mina föräldrar har alltid behandlat min bonus bra, firat på födelsedagar och köpt julklappar osv. De planerar egna kalas utifrån hur bonus är hos oss och ngn gång när bonus var yngre sov hon över hos min mamma. Men, de tar inte med henne på resor, bio eller hade henne flera gånger i månaden bara för att de ville - som de gör med sina barnbarn.

Vill ni resa så samlar ni naturligtvis ihop som familj och reser tillsammans. Men jag tycker inte ni skall ta ifrån dina barn vad de kan få uppleva med sina morföräldrar.

• Brumma
    elyse skrev 2017-03-27 02:07:54 följande:

Pratade ni inte ekonomi innan ni flyttade ihop?

Vad har deras ekonomi med saken att göra? Det är ju inte deras ekonomi som påverkar barnets resor utan morföräldrarnas och TS barns pappas. Deras ekonomi kan ju inte gärna vara ngt TS och hennes sambo ska diskutera innan de flyttade ihop?
Svar på tråden Stora ekonomiska skillnader