• Anonym (BaraJag)

Stora ekonomiska skillnader

Nybliven sambo och vi har var sitt barn sedan tidigare.

Min familj och släkt har det väl ganska bra och helt ok ekonomi, något som sambons släkten däremot inte har. Mina föräldrar vill till exempel ta med mitt barn på resor, något som bonusbarnets far o morföräldrar inte skulle kunna göra.

Även mitt ex har ok ekonomi och vill resa med vårt barn.

Sambon blir ledsen för det här, känner att Hen inte kan ge samma saker till sitt barn.

Jag förstår helt detta (hade dålig ekonomi tidigare) men hur ska jag ställa mig till detta?

• Svar på tråden Stora ekonomiska skillnader
  • Brumma
    Anonym (moffa) skrev 2017-03-27 00:13:50 följande:

Vad tycker du om att man lämnar adoptivbarnen hemma när man åker på semester men tar med sig de biologiska för att man har ont om pengar?

Vad har det med saken att göra? Det finns ju inte ens ngt i ditt inlägg som man kan dra paralleller till gällande TS situation...
  • Anonym (q)
    Anonym (BaraJag) skrev 2017-03-26 23:54:08 följande:

Nybliven sambo och vi har var sitt barn sedan tidigare.

Min familj och släkt har det väl ganska bra och helt ok ekonomi, något som sambons släkten däremot inte har. Mina föräldrar vill till exempel ta med mitt barn på resor, något som bonusbarnets far o morföräldrar inte skulle kunna göra.

Även mitt ex har ok ekonomi och vill resa med vårt barn.

Sambon blir ledsen för det här, känner att Hen inte kan ge samma saker till sitt barn.

Jag förstår helt detta (hade dålig ekonomi tidigare) men hur ska jag ställa mig till detta?

Vad dina föräldrar vill bjuda sina barnbarn på kan inte du styra över. Du kan givetvis säga till dem att de inte får bjuda barnbarnen för det känns orättvist mot bonusbarnen, du kan däremot inte tvinga dem betala för bonusbarnen om de inte vill. Detta tror jag också att bonusbarnen skulle förstå om ni förklarade att de vill göra något med sina barnbarn. De har väl egna mor och farföräldrar antar jag? Sen om de inte har lika mkt pengar är inte din sak. 

Däremot att du numera är sambo och hur ni ska hantera ekonomin i er nya familj, det måste du och sambon komma överens om. Då kanske det är så att du betalar mer om ni ska ha råd att te åka på en resa med alla barnen? Du nämner bara att "din släkt" har det bra ställt men du säger inget om din egen ekonomi. 

Har du och sambon bestämt hur ni gör i familjen? Om inte, se till att bestäm detta. (jag personligen anser att om man är sambo och  tjänar lite olika får den som tjänar mest bidra så det inte blir slagsida. Blir ju konstigt om ni tex har råd att ta med ditt barn på resa men inte hans?) Men som jag skrev, vad mor och farföräldrar gör eller har råd med är ju olika och är inget ni kan direkt styra över 
  • elyse
    Brumma skrev 2017-03-27 10:56:08 följande:

Vad har deras ekonomi med saken att göra? Det är ju inte deras ekonomi som påverkar barnets resor utan morföräldrarnas och TS barns pappas. Deras ekonomi kan ju inte gärna vara ngt TS och hennes sambo ska diskutera innan de flyttade ihop?

Jag tänkte mer på ekonomiska förutsättningar, förväntningar, sparande, vad man vill och kan göra på sin fritid... Det är ju trist om detta kommit upp först nu och det inte längre känns som en bra idé att bo ihop för att det blir så kännbart för det ena barnet.
  • Brumma
    elyse skrev 2017-03-27 15:19:12 följande:

Jag tänkte mer på ekonomiska förutsättningar, förväntningar, sparande, vad man vill och kan göra på sin fritid... Det är ju trist om detta kommit upp först nu och det inte längre känns som en bra idé att bo ihop för att det blir så kännbart för det ena barnet.

Fast sådant har ju inte heller med problemet (?) TS tar upp att göra.

Vad de gör på sin fritid har med familjens ekonomi att göra, men inte morföräldrarnas och definitivt inte med TS ex.

Hur mkt överens de än är kommer det ena barnet få resa med sin pappa tex. Sedan är det upp till TS och sambon om de vill resa gemensamt, eller varför inte med respektive barn ibland :)
  • elyse
    Brumma skrev 2017-03-27 15:30:36 följande:

Fast sådant har ju inte heller med problemet (?) TS tar upp att göra.

Vad de gör på sin fritid har med familjens ekonomi att göra, men inte morföräldrarnas och definitivt inte med TS ex.

Hur mkt överens de än är kommer det ena barnet få resa med sin pappa tex. Sedan är det upp till TS och sambon om de vill resa gemensamt, eller varför inte med respektive barn ibland :)

Jag är helt med dig. Det jag "reagerar" på är att detta verkar ha kommit upp först nu. Tänker annars att man pratar och berättar mycket om sig själv, sin familj, vanor, hur man gjort tidigare etc när man just träffats. När man liksom vill veta allt som finns att veta om personen man är så kär i. :)
  • Brumma
    elyse skrev 2017-03-27 18:45:19 följande:

Jag är helt med dig. Det jag "reagerar" på är att detta verkar ha kommit upp först nu. Tänker annars att man pratar och berättar mycket om sig själv, sin familj, vanor, hur man gjort tidigare etc när man just träffats. När man liksom vill veta allt som finns att veta om personen man är så kär i. :)

:)

Jag tänker att det nödvändigtvis inte behöver ha kommit upp. De är nyblivna sambos och även om man kanske pratar om ekonomin innan (vi gjorde faktiskt aldrig det) har jag svårare att tro att man samtalar om sina föräldrars o ex ekonomi.

Har de nyligen blivit sambo har ju inte heller problemet funnits tidigare. För även om TS barn åkt utomlands tidigare har detta inte påverkat TS bonusbarn eftersom de inte bott ihop tidigare. Så TS sambo har förmodligen inte heller reflekterat så mkt över det.
  • Anonym (Alice)

Jag känner att dina föräldrar borde få ta med sitt barnbarn på resor och få spendera pengar på denne om dom nu vill. Det är ju väldigt värdefullt att få spendera mycket tid med sina far- och morföräldrar.

Ni får ju bara se till att göra något roligt med bonusen där hemma när ditt barn fått åka någonstans. Något speciellt, som ni kanske inte gör i vanliga fall, eller någon rolig utflykt.

• Brumma
    Anonym (Alice) skrev 2017-03-27 20:07:49 följande:

Jag känner att dina föräldrar borde få ta med sitt barnbarn på resor och få spendera pengar på denne om dom nu vill. Det är ju väldigt värdefullt att få spendera mycket tid med sina far- och morföräldrar.

Ni får ju bara se till att göra något roligt med bonusen där hemma när ditt barn fått åka någonstans. Något speciellt, som ni kanske inte gör i vanliga fall, eller någon rolig utflykt.

Plus en på den.

Har din sambo inte sitt barn boende hos er på heltid så kan man ju även se om det går att förlägga resorna när bonus är hos sin mamma. Så blir det inte lika tydligt..

Sen undrar jag TS - har barnet ngt problem med detta eller är det ngt som sitter i din sambos huvud?
  • Toim

I det gemensamma hemmet ska barnen ha lika standard, däremot kan man inte alltid göra så mycket åt när det gäller andra.

Men man kan säga till släkt och vänner att barnen ska behandlas lika när det är hemma hos er men om andra vill bjuda bara ett barn på skojiga saker när de är ute eller hemma hos den personen det kan man inte göra något åt lika lite som man kan göra något åt att vissa klasskamrater kommer ha bättre standard men som sagt hemma hos er TS där ska lika standard gälla.

Om någon tex köper en tv till rummet åt ena barnet, har ni inte råd att då ge även det andra barnet en tv så får ni ge tillbaka tv:n och förklara varför både till barnen och den som gett tv:n, därmed visar ni både andra och barnen att hemma hos er behandlas lika.

• Brumma
    Toim skrev 2017-03-27 20:41:30 följande:

I det gemensamma hemmet ska barnen ha lika standard, däremot kan man inte alltid göra så mycket åt när det gäller andra.

Men man kan säga till släkt och vänner att barnen ska behandlas lika när det är hemma hos er men om andra vill bjuda bara ett barn på skojiga saker när de är ute eller hemma hos den personen det kan man inte göra något åt lika lite som man kan göra något åt att vissa klasskamrater kommer ha bättre standard men som sagt hemma hos er TS där ska lika standard gälla.

Om någon tex köper en tv till rummet åt ena barnet, har ni inte råd att då ge även det andra barnet en tv så får ni ge tillbaka tv:n och förklara varför både till barnen och den som gett tv:n, därmed visar ni både andra och barnen att hemma hos er behandlas lika.

Fast det där är ju inte helt säkert det bästa sättet att agera på.

Önskar sig det andra barnet en tv? Varför gick det första barnet en tv? Födelsedagspresent? Högsta önskan? Det andra barnet kanske har en hobby som hellre läggs pengar på eller är totalt tv- intresserad.

Jag tror på rättvisa efter behov och önskemål, jag tror sällan det blir bra med millimeterrättvisa "bara för att"..
Svar på tråden Stora ekonomiska skillnader