Anonym (BaraJag) skrev 2017-03-26 23:54:08 följande:
Nybliven sambo och vi har var sitt barn sedan tidigare.
Min familj och släkt har det väl ganska bra och helt ok ekonomi, något som sambons släkten däremot inte har. Mina föräldrar vill till exempel ta med mitt barn på resor, något som bonusbarnets far o morföräldrar inte skulle kunna göra.
Även mitt ex har ok ekonomi och vill resa med vårt barn.
Sambon blir ledsen för det här, känner att Hen inte kan ge samma saker till sitt barn.
Jag förstår helt detta (hade dålig ekonomi tidigare) men hur ska jag ställa mig till detta?
Vad dina föräldrar vill bjuda sina barnbarn på kan inte du styra över. Du kan givetvis säga till dem att de inte får bjuda barnbarnen för det känns orättvist mot bonusbarnen, du kan däremot inte tvinga dem betala för bonusbarnen om de inte vill. Detta tror jag också att bonusbarnen skulle förstå om ni förklarade att de vill göra något med sina barnbarn. De har väl egna mor och farföräldrar antar jag? Sen om de inte har lika mkt pengar är inte din sak.
Däremot att du numera är sambo och hur ni ska hantera ekonomin i er nya familj, det måste du och sambon komma överens om. Då kanske det är så att du betalar mer om ni ska ha råd att te åka på en resa med alla barnen? Du nämner bara att "din släkt" har det bra ställt men du säger inget om din egen ekonomi.
Har du och sambon bestämt hur ni gör i familjen? Om inte, se till att bestäm detta. (jag personligen anser att om man är sambo och tjänar lite olika får den som tjänar mest bidra så det inte blir slagsida. Blir ju konstigt om ni tex har råd att ta med ditt barn på resa men inte hans?) Men som jag skrev, vad mor och farföräldrar gör eller har råd med är ju olika och är inget ni kan direkt styra över