Får inte ha täckande badkläder? Varför?
Hej!
Igår var jag på badhuset med min 2-åring som då var klädd i uv-dräkt. Alltså en baddräkt som går till knäna och armbågarna. Vi har mest badat ute och jag har för mig att jag har läst att det kan vara bra för mindre barn att ha mer täckande badkläder för att hålla temperaturen stabil. Det blir ju lite spring mellan den varma småbarnspoolen och den kalla vanliga. Därför har det helt enkelt inte blivit av att köpa vanliga badbyxor än.
I alla fall kom en i personalen fram och sa att för så små barn kan de se mellan fingrarna, men om ett äldre barn skulle komma i så täckande badkläder skulle de säga ifrån. Undantaget är om det finns religiösa skäl. Jag har aldrig hört talas om att det finns regler för hur täckande badkläderna får vara, så jag blev rätt paff. Är det något jag helt har missat?
Jag har ju hört talas om att man inte ska ha vanliga bomullskläder i bassängen pga bakterier(?), men vad är risken när allt är gjort i badklädesmaterial? När jag var på badhuset med skolan kommer jag ihåg att jag alltid hade baddräkt istället för bikini eftersom jag var rädd för att toppen skulle åka upp inför alla. UV-dräkten är ju bara en baddräkt med ärmar och ben. Det finns väl dessutom tävlingsbaddräkter som täcker en bit av låren? Och "tantbaddräkter" med kjol?
Jag ska självklart köpa vanliga badbyxor till min son innan vi åker och badar igen, inga problem, men jag blev bara så nyfiken på vad logiken bakom denna regel kan vara. Någon som vet? :)