• Farfallos

Vad är det enklaste goda ni gör?

Jag efterfrågar riktigt enkla och goda recept här, och jag startar med att bidra med mina två höjdare:

1. Örtmargarin
    - 500 gram rumstempererat smör
    - 500 ml olivolja
    - 1 dryg msk torkad timjan
    - 1 dryg msk torkad rosmarin
    - 1 msk salt
    - 4 vitlösklyftor (minst)
    Häll oljan, kryddor, salt och pressad vitlök i en tillbringare någon vecka i förväg. Tillsätt smöret och mixa det slätt. Häll upp i mindre burkar och ställ i kylen. Bredbart direkt från kylen, men lite väl rinnigt när det blivit rumsvarmt. Man käkar superdeluxmackor varje dag efter det!

2. Pasta, Pesto, Fetaost, Oliver, Tomater, Rostade solrosfrön
    - Pasta för 4 portioner. (Gärna bönbandpastan som är så himla fin i konsistensen och som går att mickra varm utan att den sväller.)
    - 1 tärnad naturell Fetaost (brukar de inte vara på ca 150 gram)
    - ½ burk Pesto.
    - Tomater (små delade, men helst soltorkade)
    - Rostade solrosfrön (lika gott och billigare än pinjenötter)
    Koka upp pastan, häll av vattnet och på med allt annat. Har man vattenkokare (för att snabbare få igång pastan) så står det en superdeluxmiddag färdig på bordet inom 10 minuter. Mer finess blir det med färsk basilika och parmesanost, men det är inte nödvändigt.

• Svar på tråden Vad är det enklaste goda ni gör?
  • amia01

Bra tråd! Älskar att laga mat, men vill gärna hålla mig till bra råvaror istället för massor av sorter, och dessutom finns ju inte tiden alltid för att göra det där långkoket.

Mitt tips är en enkel pastasås: Stek två burkar tonfisk (i olja), koka med 5 dl grädde och massor av persilja. Helt OK, och vansinnigt enkelt

• klyban
    Farfallos skrev 2017-03-29 08:07:37 följande:
    Jo, klassisk tomatbaserad sås till pasta är ju gott och enkelt, och de ingredienserna finns ju alltid i skåpet om det skulle knipa. 

Har du boken "Bara 4 ingredienser" kanske? ...och skulle du i så fall kunna delge oss någon av mer udda men goda och enkla recepten?

Ja, och verkligen gott blir det också.
    Men inte ovanligt en del slarvar med tiden och då blir det inte lika gott.

20 min är absoluta minimum som tomaten måste koka.

Nä, har inte denna bok, men har bra koll på sån mat.
    En annan och tomatbaserad och på färska tomater.
    Och det är lök, tomat och ansjovis(plus spad), lök fräses i olivolja.
    Smaka av med salt och en bra dust med svartpeppar.
    Serveras på ett en stekt barkis, som nästan måste vara hembakad, då den köpta är mest luft.
    Och lite gurka och sallad till detta, en perfekt förrätt och annorlunda smak.
    Sällan någon som identifierar att det är ansjovis som är smaken, vilket betyder även de som inte gillar ansjovis äter detta(ofta).

• klyban
    Butterscotch skrev 2017-03-29 15:08:27 följande:
    Ceviche är en perfekt lunchrätt på sommaren. Superlätt; tärna rå fisk (t ex lax), hacka chili, och marinera i lime/citron och olja i några timmar. Blanda med hackad avokado, tomater, rödlök och kanske lite ananas plus koriander. Klart! 

Säger inte du gör fel, men finns ett sätt till man kan göra den på.
    Och det är att man kör kort tid, och fisken inte "kokar" sig för mjuk utan man tar den snabbt istället och låter den få en fastare konsistens.

Den metod kan ha andra namn i andra länder, men bygger på exakt samma princip = kemisk kokning.

• klyban

Och nu idag blev det en barnfavorit, kladdspagetti.
    Som är knaperstekta bacon, finhhackad lök som man sen fräser i baconfettet, vatten som man reducerar lite.
    En bra skvätt ketchup, och avslutar med creme fraiche som inte får koka, utan bara värmas.

Denna röra blandas sen med spagetti, och gör skäl för sitt namn kladd.
    Då de ofta är kladdiga som tusan runt munnen Flört
    Och andra ställen oftast.

• Alexandra1990

Ett till väldigt enkelt - Stek tacoköttfärs (köttfärs + kryddan). Blanda creme fraiche och philadelphia (till 400gr köttfärs använder jag en burk philadelphia och 1,5dl creme fraiche). Varva detta med köttfärsen i en ugnsform. Lägg sen på grönsaker som kan vara i ugn. Jag brukar ta majs, purjolök och paprika. Toppa med riven ost. Sätt in i ugn 175grader tills osten smält. Servera med sallad :)

• Domesticgoddess
    klyban skrev 2017-03-29 18:51:27 följande:

Och nu idag blev det en barnfavorit, kladdspagetti.

Som är knaperstekta bacon, finhhackad lök som man sen fräser i baconfettet, vatten som man reducerar lite.

En bra skvätt ketchup, och avslutar med creme fraiche som inte får koka, utan bara värmas.

Denna röra blandas sen med spagetti, och gör skäl för sitt namn kladd.

Då de ofta är kladdiga som tusan runt munnen

Och andra ställen oftast.

Låter löjligt gott, även i mina vuxna öron :) Ska provas snarast!
  • AniieeHär
    Duckan skrev 2017-03-29 11:58:50 följande:

När jag inte orkar laga något annat så gör jag en rätt som kanske inte ens kan kallas för rätt:
    Stek bacon och lök, lägg upp det på en hög pasta, på med en äggula och svartpeppar.
    Så - låtsas carbonara!

Låtsas? ENDA "felet" med den carbonaran var ju att du hade lök i (och bacon istället för pancetta, med same-same) och ingen ost. Mer rätt än något svenskt recept jag någonsin sett =) 

Även min latmans-go-to, för övrigt.
    :____________________________________

Andra latmas-go-to för mig är "fusk-mac&cheese", kokt pasta, ett par matskedar creme fraiche (gärna smaksatt), rivost (MÅSTE vara rivost på påse, inte hårdost till mackorna man har hemma), och så kryddor om man inte tar smaksatt cf. Serveras gärna med buffalo wings, egna på lut i fysen eller köpes. Eller något annat kryddigt. Klart på 12 minuter, max.

Smoothies och milkshakes går ju supersnabbt att göra om man gör en större "batch" och portionerar i frysen. Förberedelse för 12 portioner tar max en halvtimme, och sedan tar det typ 1 minut när man vill ha en.

Shakshuka är också snabbmat, men tar lite längre tid, ca 15-20 minuter.
  • Primmeling
    Domesticgoddess skrev 2017-03-29 15:21:49 följande:

En gammal 80 (90?)-tals klassiker jag ofta gör när jag känner mig lat är att steka färs (lamm är godast tycker jag) med lite tomatpuré, valfria kryddor och smulad feta ost. Gröp ur en paprika, fyll och grädda en stund.

Skitgott! Men i min värld är det en krånglig rätt haha som jag bara orkat göra ett fåtal gånger i mitt liv.
  • klyban
    Domesticgoddess skrev 2017-03-29 20:31:32 följande:
    Låter löjligt gott, även i mina vuxna öron :) Ska provas snarast!
    Ja, det är gott även för vuxna, men bar brukar bli maniska nästan Tungan ute
Svar på tråden Vad är det enklaste goda ni gör?