• Farfallos

Vad är det enklaste goda ni gör?

Jag efterfrågar riktigt enkla och goda recept här, och jag startar med att bidra med mina två höjdare:

1. Örtmargarin
    - 500 gram rumstempererat smör
    - 500 ml olivolja
    - 1 dryg msk torkad timjan
    - 1 dryg msk torkad rosmarin
    - 1 msk salt
    - 4 vitlösklyftor (minst)
    Häll oljan, kryddor, salt och pressad vitlök i en tillbringare någon vecka i förväg. Tillsätt smöret och mixa det slätt. Häll upp i mindre burkar och ställ i kylen. Bredbart direkt från kylen, men lite väl rinnigt när det blivit rumsvarmt. Man käkar superdeluxmackor varje dag efter det!

2. Pasta, Pesto, Fetaost, Oliver, Tomater, Rostade solrosfrön
    - Pasta för 4 portioner. (Gärna bönbandpastan som är så himla fin i konsistensen och som går att mickra varm utan att den sväller.)
    - 1 tärnad naturell Fetaost (brukar de inte vara på ca 150 gram)
    - ½ burk Pesto.
    - Tomater (små delade, men helst soltorkade)
    - Rostade solrosfrön (lika gott och billigare än pinjenötter)
    Koka upp pastan, häll av vattnet och på med allt annat. Har man vattenkokare (för att snabbare få igång pastan) så står det en superdeluxmiddag färdig på bordet inom 10 minuter. Mer finess blir det med färsk basilika och parmesanost, men det är inte nödvändigt.

• Svar på tråden Vad är det enklaste goda ni gör?
  • klyban
    Dukanintevinnaövermig skrev 2017-04-05 20:02:56 följande:

Håller med smile1.gif
    10min, det låter rätt mycket i 200 grader och en tunn tortilla.
  • AniieeHär
    klyban skrev 2017-04-05 20:28:21 följande:
    10min, det låter rätt mycket i 200 grader och en tunn tortilla.
    Man kan tycka det, men det är det faktikst inte. 8-10 minuter låter lagom, faktiskt. Det är först efter de första 10 minutrarna som det "kan gå fort", och det gäller det mesta, faktiskt. 

Det liksom, tar en stund för att bli klart och sen går det undan till att bli bränt.

Sen beror det ju på vad man har för ugn också och var i ugnen man har... vad det nu är. I en "gammaldags" (inte värmeluft) ugn så skulle samma tortilla-pizza ta 6 minuter max högst upp och 12-15 minuter längst ner.
  • ostpaj

Skruvar upp en burk jordnötssmör, tar en matsked, slår mig ner i soffan och äter ​direkt ur burken.

• klyban
    AniieeHär skrev 2017-04-05 20:37:21 följande:
    Man kan tycka det, men det är det faktikst inte. 8-10 minuter låter lagom, faktiskt. Det är först efter de första 10 minutrarna som det "kan gå fort", och det gäller det mesta, faktiskt. 

Det liksom, tar en stund för att bli klart och sen går det undan till att bli bränt.

Sen beror det ju på vad man har för ugn också och var i ugnen man har... vad det nu är. I en "gammaldags" (inte värmeluft) ugn så skulle samma tortilla-pizza ta 6 minuter max högst upp och 12-15 minuter längst ner.

Tycker botten blir torr och tråkigt snabbt i den värmen.
    Jag kör hellre att jag värmer ugnen, för sen köra grill vid tillagningen.

Men dessa fuskpizzor med tortilla bröd, är en bra sätt och få en god måltid snabbt och smidigt.
    Gör det alltid när jag köper tortilla och det blir över, då fuskpizza eller nått quesadillas liknande.
    Men då blir det stekpannan istället.

• AniieeHär
    klyban skrev 2017-04-05 20:49:46 följande:

Tycker botten blir torr och tråkigt snabbt i den värmen.
    Jag kör hellre att jag värmer ugnen, för sen köra grill vid tillagningen.

Men dessa fuskpizzor med tortilla bröd, är en bra sätt och få en god måltid snabbt och smidigt.
    Gör det alltid när jag köper tortilla och det blir över, då fuskpizza eller nått quesadillas liknande.
    Men då blir det stekpannan istället.

Ja, alltså, tortillas, särskillt köpes, blir ju knäckebröd bara man tittar på dem......
  • AniieeHär
    ostpaj skrev 2017-04-05 20:41:58 följande:

Skruvar upp en burk jordnötssmör, tar en matsked, slår mig ner i soffan och äter ?direkt ur burken.

Usch, fresta mig inte..... ;)
  • klyban
    AniieeHär skrev 2017-04-05 21:07:17 följande:
    Ja, alltså, tortillas, särskillt köpes, blir ju knäckebröd bara man tittar på dem......

Jo, de blir torra fort, sen kanske tomatsås råda bot på detta :p

Idag blir det olika rester man har, lite bacon, lite sallad, nån fryst potatis produkt.
    Lite salsa kvar man gjorde i helgen och hamburgerdressing också gjord i helgen.
    Och få se vad med man kan hitta som går köra, jo ägg får nog vara med också.

• fluu

När jag inte orkar göra riktig chokladsås funkar det att blanda kakao och ljus sirap. Sliskigt så det förslår. Intas helst som pms:ig.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Magdalena Lindberg

Jadu, det finns ett superenkelt recept på en SUPergod sockerkaka på baksidan av lantmännens mjöl som jag använder hela tiden (eller fanns iallafall för tio år sedan då jag klippte ut receptet). 

Med vänlig hälsning,

Magdalena "Maggan" Lindberg

• Dukanintevinnaövermig
    fluu skrev 2017-04-05 22:21:49 följande:
    När jag inte orkar göra riktig chokladsås funkar det att blanda kakao och ljus sirap. Sliskigt så det förslår. Intas helst som pms:ig.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!

Åh jag har precis upptäckt av mig själv en chokladsmakande sirapssås till pannkakor - sirap, mycket oboy pulver och lite vatten...
  • AniieeHär
    Dukanintevinnaövermig skrev 2017-04-06 02:00:09 följande:

Åh jag har precis upptäckt av mig själv en chokladsmakande sirapssås till pannkakor - sirap, mycket oboy pulver och lite vatten...
    När jag är för lat för att koka riktig chokladsås tar jag bara lite varmt vatten och en massa oboypulver. Det går ju åt typ 1 dl oboy till 1 msk vatten.... =O
  • klyban
    AniieeHär skrev 2017-04-06 17:23:02 följande:
    När jag är för lat för att koka riktig chokladsås tar jag bara lite varmt vatten och en massa oboypulver. Det går ju åt typ 1 dl oboy till 1 msk vatten.... =O
    Finns det inte någon typ 1-2-3 chokladsås, som tar typ 5min att göra?
  • AniieeHär
    klyban skrev 2017-04-06 17:34:19 följande:
    Finns det inte någon typ 1-2-3 chokladsås, som tar typ 5min att göra?
    5 minuter är mer än 30 sekuner, vet du =P

1-2-3-varianten är väldigt vanlig. Jag kör dock 1-1-1, dvs 1 dl kakao, 1, dl socker och 1 dl vatten. Inte lika söt, tjockare, gärna med en klick smör eller lite grädde och lite vanilj eller en skvätt rom i. Sirap om jag vill ha lite kola-ish smak.
  • AniieeHär

Oh, btw, lite slätt jordnötssmör kan man ha i såsen också! Det är tokgott till rätt efterrätt/glass.

• klyban
    AniieeHär skrev 2017-04-06 17:45:28 följande:
    5 minuter är mer än 30 sekuner, vet du =P

1-2-3-varianten är väldigt vanlig. Jag kör dock 1-1-1, dvs 1 dl kakao, 1, dl socker och 1 dl vatten. Inte lika söt, tjockare, gärna med en klick smör eller lite grädde och lite vanilj eller en skvätt rom i. Sirap om jag vill ha lite kola-ish smak.

Är plattan full fart på, så skulle du nog komma långt under 5min.
    Jag tycker oboy är rätt gott och dricka ibland, men som choklad är den förskräcklig tycker jag.
    Jag tänker ur synvinkeln att man är ute efter choklad om man vill ha choklad sås.

Dock har det blir att man köpt chokladsås, just för man använder såpass lite.
    Och att den håller i evigheter i kylen, den håller säkert i evigheter i rumstemp också.
    En sådan räcker par år känns det som, det är väl med ungarna att det kanske går åt lite mer.

• Popetot

Superenkel pastasås. Stek strimlad kyckling med rödlök, paprika, zuccini (eller andra grönsaker som passar att steka). Krydda med tacomix. I med creme fraiche. Servera med pasta. Löjligt snabb, enkel och mättande.

Korvgryta. Strimla och stek falukorv, gröna äpplen, lök. Krydda ordentligt med gul curry. I med grädde till lagom konsistens och koka några minuter. Servera med ris eller pasta. Kanske inte faller alla i smaken men gillar man äpple i mat och curry så är den super. Men passa så att äpplena fortfarande är lite al dente.

Fiskgryta. Stek purjolök och lite riven ingefära snabbt. I med valfri tärnad vit fisk. Späd med gräddfil och koka ihop till fisken är klar. Eventuellt salt och peppar efter smak. Servera med ris. Syrlig och god.

• kallebakom

jag skäms...jag tar 3 dl havregryn,STOR smörklick,socker+kakoo+skvätt kaffe i bunke o rör ihop till smet = men struntar i göra chokladbollar,äter direkt ur bunken (skäms)

• Mandel

Egen kall pepparsås!
    Om man vill gör man egen majonnäs, men det går säkert lika bra med köpe
    Majonnäs:
    2,5dl rapsolja
    1 ägg
    1 krm salt
    malen vitpeppar
    1 tsk vitvinsvinäger
    1 tsk dijonsenap
    I med allt i en hög smal skål och ned med stavmixer. Mixa på!

Sedan mortlar jag 1 msk rosépeppar och 1 msk grönpeppar och 1 tsk grovmalen svartpeppar. Eller mer...
    Häll i krossad peppar i majonnäsen. Ta 1-2 msk tomatpuré och 1-2 msk worcestershire sauce. Rör i hop och smaka av. Ha i mer av det mesta om behov finnes
    Smaskens till kött!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • nnnnnnnn

Detta fick vi ibland som små hos en bekant och älskade det, men har senare förstått att de flesta tycker att det är vidrigtt, tag ett dricksglas, fyll halva med havregryn, på med ett par stora skedar oboy, mjölk så det precis täcker, rör runt kraftigt.

Svar på tråden Vad är det enklaste goda ni gör?