• Farfallos

Vad är det enklaste goda ni gör?

Jag efterfrågar riktigt enkla och goda recept här, och jag startar med att bidra med mina två höjdare:

1. Örtmargarin
    - 500 gram rumstempererat smör
    - 500 ml olivolja
    - 1 dryg msk torkad timjan
    - 1 dryg msk torkad rosmarin
    - 1 msk salt
    - 4 vitlösklyftor (minst)
    Häll oljan, kryddor, salt och pressad vitlök i en tillbringare någon vecka i förväg. Tillsätt smöret och mixa det slätt. Häll upp i mindre burkar och ställ i kylen. Bredbart direkt från kylen, men lite väl rinnigt när det blivit rumsvarmt. Man käkar superdeluxmackor varje dag efter det!

2. Pasta, Pesto, Fetaost, Oliver, Tomater, Rostade solrosfrön
    - Pasta för 4 portioner. (Gärna bönbandpastan som är så himla fin i konsistensen och som går att mickra varm utan att den sväller.)
    - 1 tärnad naturell Fetaost (brukar de inte vara på ca 150 gram)
    - ½ burk Pesto.
    - Tomater (små delade, men helst soltorkade)
    - Rostade solrosfrön (lika gott och billigare än pinjenötter)
    Koka upp pastan, häll av vattnet och på med allt annat. Har man vattenkokare (för att snabbare få igång pastan) så står det en superdeluxmiddag färdig på bordet inom 10 minuter. Mer finess blir det med färsk basilika och parmesanost, men det är inte nödvändigt.

• Svar på tråden Vad är det enklaste goda ni gör?
  • Tow2Mater
    Domesticgoddess skrev 2017-03-29 10:41:00 följande:

Inte middagsmat utan mer drinktilltugg men både enkelt och väldigt gott;

Blanda en burk philadelphia original (el motsvarande mjukost) med ca en riktigt finhackad rödlök.

Vill du spendera mer tid, lägg detta som fyllning i halapenjopepeppers och vira en halv baconskiva runt varje, sen in i ugnen i 20 min. Mums!
  • Domesticgoddess
    Tow2Mater skrev 2017-03-30 04:27:10 följande:

Vill du spendera mer tid, lägg detta som fyllning i halapenjopepeppers och vira en halv baconskiva runt varje, sen in i ugnen i 20 min. Mums!

Ooohhhh, låter fullständigt ljuvligt! Tack för ett kanontips, ska absolut provas:)
  • Klickerträna

Tonfisksås (till pasta):
    Stek lök mjuk, slå på creme fraiche, citron, fiskbuljong (inte med vitvin!) och dill. Späd med mjölk till bra såskonsistens. I med en burk tonfisk. Mums! Tar knappt 15 min.

• DragonWoman

Grishjärta.

2 st hjärtan putsade och skurna i små bitar

2 stora finhackade gula lökar

Chilipulver, medium till het

Ketchup

Grädde

Ris

Bryn köttet. Fräs i löken och chilin. I med ketchup i önskad mängd och sist grädde. Smaka av styrkan. Servera med kokt ris

Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426 Julian 140920
  • Themis

Lite enkla såser:

Turkisk yoghurt smaksatt med limesaft, enbart. Den som vill kan ta lite salt men inte nödvändigt enligt mina gäster.
    Funkar bra till grillad lax, kyckling, räkor.

Blir det nåt över, smula över ett havrekex, lägg på ett par hallon eller blåbär och kalla det dessert.

Mangonäs: Mixa mango (köp fryst och tina om inte mogna finns) och blanda ut med majonnäs, blir en härlig sås till grillat kött. Släng i en hackad liten röd chilifrukt eller sweet chilisås om du vill få lite spice i den.

Parmesandip: Finriv parmesan på rivjärn, blanda ner i en 2 dl burk lätt crème fraiche. Salta och peppra efter smak och låt stå till sig någon halvtimme så att osten löses upp lite.

Har man sedan lite lufttorkad skinka att köra i ugnen på 180 grader så den blir som chips, så är det en helt okej aptitretare. 

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Dukanintevinnaövermig

Enklast: bakpotatis i micro med skagenröra
    Tvätta potatisen
    Rulla ihop en del hushållspapper
    Lägg potatis på pappret in i micron, micra i 4-5 min per sida i 750°
    Klart! Låt svalna, skär ett kryss i potatisen och gör en urgröpning för skagen, kanske lite smör och salt, njut. Om skagen är för fet kan man spä med gräddfil.

Lite svårare men ändå lätt: pasta med röd paprika, ädelost och rostbiff
    Använd en stavmixer eller hushållsmixer. Hacka en liten gul lök. Stek löken i lite olja (raps). Hacka sen bitar av röd paprika en stor eller två små. När löken fått färg häller du i paprikan. Ganska snart kan du blanda ihop de två och sen låta hållas varmt på låg värme. Typ 2-3.
    I en kastrull, häll en förp matlagningsgrädde, värm upp. Ha sen i en kil med ädelost (vanlig svensk) , delad i mindre bitar. Smält osten i matgrädden. När smält till en lite grynig sås, krydda Salt, peppar, örtkryddor efter smak.
    Koka upp pastan.
    Skär upp rostbiffen i medeltjocka strimlor. För två pers räcker 100 gr. Lägg den skurna rostbiffen i pannan med paprika och lök. Klart.

• AniieeHär
    Tow2Mater skrev 2017-03-30 04:27:10 följande:
    Ursäkta griniga Aniiee här, men det stavas faktiskt Jalapeño. Inte Halapeno. N:et kan jag dock ursäkta =P

Men, ja, tokgott.
  • Dukanintevinnaövermig
    AniieeHär skrev 2017-03-30 16:20:58 följande:
    Ursäkta griniga Aniiee här, men det stavas faktiskt Jalapeño. Inte Halapeno. N:et kan jag dock ursäkta =P Men, ja, tokgott.

Uttalas dock "halapenjo" hahaha. Onomatopoetiskt?
  • fluu

Mitt absolut enklaste tillbehör(och favoritsätt att äta) är att lägga röda linser i blöt i kylskåpet i sådär en tre timmar, häll av vattnet, blanda med örtsalt. Kan serveras till typ allt.

Min enklaste vinägrett är att blanda en skvätt neutral olja, ananasjuice, limesaft, peppar, ev lite salt och timjan.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • klyban
    Dukanintevinnaövermig skrev 2017-03-30 16:22:49 följande:

Uttalas dock "halapenjo" hahaha. Onomatopoetiskt?

Vi är i Sverige då funkar jalapeno bra.
    Sen är det inte så enkelt som ett H och uttal, en del går mot H andra mot sja, fast med lite H med.
    Men avför krångla till det?
    Jalapeno funakr super bra.

Svar på tråden Vad är det enklaste goda ni gör?