• Anonym (Ryt)

3,5 åring i affär total kaos

Då och då måste jag ta med 3,5 åringen till affären vilket är en upplevelse både för mig och utomstående.
    Han har varit duktig innan men senaste gångerna, OMG.

Någonstans vill jag tro att den här gången, den här gången blir det bra.
    Han får en liten vagn och racet börjar.
    Springer som en galning med vagnen i affären, jag efter.
    Gömmer sig ( man hör skrattet i hela affären)
    Pratar med honom om vad vi sagt om att springa i affären, och att nu måste vi gå tillbaka till början för att ta några saker där, han uppför sig i tre sekunder och börjat sen springa igen.
    Springa ut ur affären gör han också.
    Slutar med att jag får ta vagnen och slänga upp honom på axeln och ta varor med med honom som gör allt i sin makt för att komma ner igen.
    Hur gör man de gånger man är tvungen att ta med sig sin galning?

• Svar på tråden 3,5 åring i affär total kaos
  • Anonym (fgwre43123)
    Anonym (Sanna) skrev 2017-04-04 09:46:56 följande:

Går det att handla utan barnen en period så gör det. Är du ensamstående? Försök hitta en lösning under den närmaste tiden. Låta någon granne passa barnen?

Om det absolut inte går håller jag med ovan om att egen liten kundvagn inte fungerar just nu. Kanske med andras barn, men inte för er just nu.
    Det blir enklare längre fram!

Jag blir så jävla trött på folk som dig!

Varför ska man behöva fixa barnvakt för att handla? Är det rimligt, "jag ska åka och köpa mjölk, men jag har ingen barnvakt"

TS får väl lära ungen att sköta sig, sätt ungen i kundvagnen. Hur svårt ska det vara?
  • Dixie
    Anonym (fgwre43123) skrev 2017-04-04 10:29:05 följande:

Varför ska man behöva fixa barnvakt för att handla? Är det rimligt, "jag ska åka och köpa mjölk, men jag har ingen barnvakt"

TS får väl lära ungen att sköta sig, sätt ungen i kundvagnen. Hur svårt ska det vara?

Eftersom TS inte verkar klara det just nu är det väl en bra kompromiss att handla utan barn!
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (fgwre43123) skrev 2017-04-04 10:29:05 följande:

Ojoj, här lyckas man tydligen reta upp folk ordentligt ;)
    Tydligen känns det svårt just nu och det är fullt begripligt för mig. Hade TS kunnat "lära ungen att sköta sig" hade hon väl inte startat en tråd här.
  • Anonym (Ryt)
    Anonym (fgwre43123) skrev 2017-04-04 08:13:33 följande:
    Har 2 ungar själv i din ålder, jag hatar när dom springer i butikerna. OCH det gör folk omkring också. Jag förstår verkligen att folk blir irriterade!

Men varför frågar du om en sån banal sak? Har du ingen koll alls?

När han håller på och springer så sätter du dig ner och pratar med honom allvarligt. Fortsätter han så får du tala om för honom att då får han sitta i bilen om han inte skärper sig, eller så tar du med en stor kundvagn och sätter honom i den om han inte kan skärpa sig, det är likadant för mig. Dom vägrar lyssna ibland, då får man ta till något av ovanstående alternativ!

Hur svårt ska det vara?
    Jodå jag har koll, behöver inte vara otrevlig.
    Det är nu på senare tid som han har gjort så här, har alltid varit duktig innan.

Att sätta honom i en kundvagn funkar inte, han klättrar ur.

Du tror att jag bara låter honom springa, jag har pratat och gjort allt men det funkar givetvis inte därav min så otroligt banala fråga.

Allt du skriver visste jag redan och du behöver inte anstränga dig för att svara mig igen.
  • Anonym (Ryt)
    elin1989 skrev 2017-04-04 09:11:26 följande:

Varför får han en liten vagn om han inte kan hantera det? Min son är ganska duktig i affären så brukar bara gå bredvid om vi inte ska köpa så mycket. Om vi ska veckohandla sitter han i kundvagnen. Skulle aldrig låta honom springa omkring i affären.

Han fick kundvagn för att han varit duktig innan men inser ju att det inte funkar nu.
    Han är inne i någon härlig trots nu där han sticker ifrån oss om han får chans till det.
  • Anonym (konsekvenser)

När mina barn uppförde sig illa så fick de helt enkelt inte följa med. Då började jag handla INNAN jag hämtade från dagis. "Mamma, ska vi handla?". "Nej älskling - det funkade inte förra gången eftersom du stökade runt. Så bättre jag handlar själv då". Sen får de inte följa med på ett tag. Efter det så fattade dom att det helt enkelt inte funkar att busa i affären.

Var konsekvent. Sluta jaga runt med ungarna! Ge konsekvenser! Kan man inte uppföra sig så får man inte heller följa med.

• elyse

Jag sätter treåringen i kundvagnen och letar fram ett lämpligt Youtube-klipp på min telefon, ca trettio min långt. Win-win för alla.

• Anonym (Stopp)

Handla inte med barn!

Jag skulle aldrig utsätta varken mig själv, mina barn eller min omgivning för detta i onödan.

Försökte ett par gånger i början med min äldsta. Funkade INTE.

(Yngsta däremot går hur bra som helst, så hon får följa med ibland.)

• Wench85
    Anonym (Ryt) skrev 2017-04-04 07:25:15 följande:

Då och då måste jag ta med 3,5 åringen till affären vilket är en upplevelse både för mig och utomstående.
    Han har varit duktig innan men senaste gångerna, OMG.

Någonstans vill jag tro att den här gången, den här gången blir det bra.
    Han får en liten vagn och racet börjar.
    Springer som en galning med vagnen i affären, jag efter.
    Gömmer sig ( man hör skrattet i hela affären)
    Pratar med honom om vad vi sagt om att springa i affären, och att nu måste vi gå tillbaka till början för att ta några saker där, han uppför sig i tre sekunder och börjat sen springa igen.
    Springa ut ur affären gör han också.
    Slutar med att jag får ta vagnen och slänga upp honom på axeln och ta varor med med honom som gör allt i sin makt för att komma ner igen.
    Hur gör man de gånger man är tvungen att ta med sig sin galning?

När första barnet var runt den åldern funkade det oftast att handla, trots att han på många sätt varit ett yrväder. Han satt oftast i kundvagnen och åt banan.

En gång funkade det otroligt dåigt. Om jag minns rätt var det en "extra bra" handling ur hans perspektiv, det kanske var dags för lördagsgodis eller favoritmaten eller något liknande. Han fick gå själv, började genast åla sig och krångla och sprang ifrån mig och gömde sig. Jag letade upp honom, förklarade i lugn ordning som vanligt att han skulle gå med mig och om han springer ifrån mig kan vi inte handla. Strax efter rusade han iväg igen. Konsekvensen? Vi släppte kundvagnen, gick raka vägen ut i bilen och åkte hem. Han skrek som en illbatting och sprattlade, men jag förklarade lugnt att det är så det går.

Efter den gången var det sällan några problem - han visste vad som gällde. :) 
  • Gena

Jag handlar bara med min son när han har de rätta förutsättningarna att uppföra sig, det vill säga är utvilad, på gott humör och inte hungrig. Jag tror det är det bästa sättet att få ett barn att uppföra sig. Jag skulle aldrig gå tex efter dagis när han är trött och smågrinig.

Brukar fixa de flesta matinköpen på helgen och sedan springa in på affären före jag går till dagis om det bara är en mjölk eller nåt som saknas.

En annan viktig grej är att diskutera uppförandet i förväg och sedan få honom att lova att uppföra sig och sedan påminna om löftet precis när man går in i affären.

Svar på tråden 3,5 åring i affär total kaos