• Anonym (Ryt)

3,5 åring i affär total kaos

Då och då måste jag ta med 3,5 åringen till affären vilket är en upplevelse både för mig och utomstående.
    Han har varit duktig innan men senaste gångerna, OMG.

Någonstans vill jag tro att den här gången, den här gången blir det bra.
    Han får en liten vagn och racet börjar.
    Springer som en galning med vagnen i affären, jag efter.
    Gömmer sig ( man hör skrattet i hela affären)
    Pratar med honom om vad vi sagt om att springa i affären, och att nu måste vi gå tillbaka till början för att ta några saker där, han uppför sig i tre sekunder och börjat sen springa igen.
    Springa ut ur affären gör han också.
    Slutar med att jag får ta vagnen och slänga upp honom på axeln och ta varor med med honom som gör allt i sin makt för att komma ner igen.
    Hur gör man de gånger man är tvungen att ta med sig sin galning?

• Svar på tråden 3,5 åring i affär total kaos
  • Anonym (Ll)
    Anonym (Stopp) skrev 2017-04-04 14:34:14 följande:

Handla inte med barn!

Jag skulle aldrig utsätta varken mig själv, mina barn eller min omgivning för detta i onödan.

Försökte ett par gånger i början med min äldsta. Funkade INTE.

(Yngsta däremot går hur bra som helst, så hon får följa med ibland.)

Men alla kanske inte kan handla utan barn? Skönt att Du kan det då.
  • Anonym (fgwre43123)
    Anonym (Stopp) skrev 2017-04-04 14:34:14 följande:

Handla inte med barn!

Jag skulle aldrig utsätta varken mig själv, mina barn eller min omgivning för detta i onödan.

Försökte ett par gånger i början med min äldsta. Funkade INTE.

(Yngsta däremot går hur bra som helst, så hon får följa med ibland.)

Sjukt tragiskt att du inte har uppfostrat dina barn bättre än så. Hoppas andra ser detta som en varningsklocka och har pli på sina ungar!
  • Anonym (Stopp)
    Anonym (fgwre43123) skrev 2017-04-05 10:46:04 följande:

Sjukt tragiskt att du inte har uppfostrat dina barn bättre än så. Hoppas andra ser detta som en varningsklocka och har pli på sina ungar!

Jag har uppfostrar mina barn så gott det går enligt alla konstens regler.

Det handlar inte om uppfostran (i vissa fall gör det såklart säkert det, men i många andra fall gör det det inte). Vissa barn är helt enkelt svårare än andra. Även det blir såklart bättre med ålder och träning. Men i perioder är det bättre för dessa barn (och deras omgivning) att få slippa följa med till affären och återigen utsättas för krav de inte är redo att uppfylla. Dessa barn har redan en tuff tillvaro med många misslyckanden, de behöver inte misslyckas onödigt många gånger.
  • nnnnnnnn

Vissa barn har hög energinivå.
    Särskilt min yngsta är sådan.

Det jag gör är:

ha en inköpslista och ev. markera det som är absolut nödvändigt tex toapapper + mjölk + mjöl (= hygien + pannkaka, räcker långt)
    övriga saker på listan blir bonus!

prata och förbered före

ge små uppdrag "du som är så stor, klarar du att hämta musli?", "nej, jag har glömt var brödet finns, kan du hjälpa mej?", "jag ser inte bananerna, kan du se var de är?"

När orken tryter så avbryter man direkt, försök ligga steget före och få barnet mot kassorna innan det blir skarpt läge - missar jag signalerna så blir det vagnen, på med sele om det inte funkar att sitta stilla, av med skor, mössa och annat som annars kommer flygande in i hyllorna och högsta fart mot kassorna.

Vi självscannar så man kan dra iväg på 5 röda sekunder.

Fungerar det en hel handlingstur, så blir det en belöning tex en banan och massor med beröm. "tur att jag har dej, som hjälper mej så bra i affären." " utan dej hade jag inte blivit klar så snabbt"  "vilka bra ögon du har som hittar allt vi behöver, nu blir alla i familjen glada när de ser vad mycket vi har handlat"

• Anonym (Ryt)
    Anonym (fgwre43123) skrev 2017-04-05 08:25:10 följande:
    Men det är precis så det låter, när du öppnar en tråd här på FL för att du inte klarar av att ta hand om ditt eget barn! Du har 1, jag har 2 st, och klarar det utmärkt. Dom kan vara jobbiga som helvete i butiken. Men då får man lägga ribban därefter. Men som sagt, den curlade generationen har fått barn! Pinsamt...
    Har aldrig skrivit hur många barn jag har, du är så tydlig att du har två och att du är så duktig.
    Jag har tre barn!
    Och klarar alldeles utmärkt att ta hand om dem, får ofta höra på skola och förskola hur artiga och uppfostrade dem är MEN ibland kan man bli helt slut och man är slut på idéer men det kan ju inte du som är så perfekt förstå.
    Tror inte ens i din vildaste fantasi att du kan förstå hur han är i affären därför behöver du inte anstränga dig att svara heller.
  • Anonym (Ryt)

Tack för tips!
    Belöningssystem kanske skulle funka.
    Allt annat har jag redan testat.

Anledning att han senast fick en vagn var att jag hade pratat med honom innan och han skulle vara duktig.
    Sa också att sköter han inte sig så tar jag vagnen. Vilket jag gjorde och tog upp honom i famnen och höll honom där.

Det går alltså inte prata med honom när han blir så, duracellkanin gånger 10.

• Anonym (Cassie)
    Anonym (S) skrev 2017-04-04 08:20:23 följande:

För det första. Ge inte ungen en egen kundvagn! För det andra. Sätt ungen i din kundvagn. Och var hård! Springer man i affären åker man ut.

Har alltid haft mina med vid handling, fyra stycken. Skulle aldrig tillåta dom springa omkring i affären.

Bästa jag läst idag. Vet så många som lämnar barnen hemna för att de är jobbiga i affären... hur svårt kan det vara att sätta upp regler i en affär. Tänker precis som du, ta ifrån barnet kundvagnen om han/hon inte lyssnar och sätt i sin egna vagn.
  • Anonym (fgwre43123)
    Anonym (Cassie) skrev 2017-04-05 13:19:22 följande:
    Bästa jag läst idag. Vet så många som lämnar barnen hemna för att de är jobbiga i affären... hur svårt kan det vara att sätta upp regler i en affär. Tänker precis som du, ta ifrån barnet kundvagnen om han/hon inte lyssnar och sätt i sin egna vagn.
    Förstår inte heller!

Varför ska man hålla på med speciella inköpslistor, belöningssystem, handla på ett speciellt vis etc etc. Ungen får väl skärpa sig, ska man förbereda sig varje gång man ska gå utanför dörren eller?
  • Alexi
    Anonym (fgwre43123) skrev 2017-04-05 08:25:10 följande:
    Men det är precis så det låter, när du öppnar en tråd här på FL för att du inte klarar av att ta hand om ditt eget barn! Du har 1, jag har 2 st, och klarar det utmärkt. Dom kan vara jobbiga som helvete i butiken. Men då får man lägga ribban därefter. Men som sagt, den curlade generationen har fått barn! Pinsamt...
    Åh vad det är pinsamt med såna föräldrar som tror att de sett alla barn för att de sett sina egna. Och som tror att det bara att vara hård och tydlig så löser sig allt...
  • Alexi
    nnnnnnnn skrev 2017-04-05 11:10:03 följande:

Vissa barn har hög energinivå.
    Särskilt min yngsta är sådan.

Det jag gör är:

ha en inköpslista och ev. markera det som är absolut nödvändigt tex toapapper + mjölk + mjöl (= hygien + pannkaka, räcker långt)
    övriga saker på listan blir bonus!

prata och förbered före

ge små uppdrag "du som är så stor, klarar du att hämta musli?", "nej, jag har glömt var brödet finns, kan du hjälpa mej?", "jag ser inte bananerna, kan du se var de är?"

När orken tryter så avbryter man direkt, försök ligga steget före och få barnet mot kassorna innan det blir skarpt läge - missar jag signalerna så blir det vagnen, på med sele om det inte funkar att sitta stilla, av med skor, mössa och annat som annars kommer flygande in i hyllorna och högsta fart mot kassorna.

Vi självscannar så man kan dra iväg på 5 röda sekunder.

Fungerar det en hel handlingstur, så blir det en belöning tex en banan och massor med beröm. "tur att jag har dej, som hjälper mej så bra i affären." " utan dej hade jag inte blivit klar så snabbt"  "vilka bra ögon du har som hittar allt vi behöver, nu blir alla i familjen glada när de ser vad mycket vi har handlat"

Bara nyfiken men hur hanterar den en avstämning i kassan en sån gång när du slänger dig mot kassan bara för att komma ifrån affären snabbast möjligt?
Svar på tråden 3,5 åring i affär total kaos