• Anonym (Ryt)

3,5 åring i affär total kaos

Då och då måste jag ta med 3,5 åringen till affären vilket är en upplevelse både för mig och utomstående.
    Han har varit duktig innan men senaste gångerna, OMG.

Någonstans vill jag tro att den här gången, den här gången blir det bra.
    Han får en liten vagn och racet börjar.
    Springer som en galning med vagnen i affären, jag efter.
    Gömmer sig ( man hör skrattet i hela affären)
    Pratar med honom om vad vi sagt om att springa i affären, och att nu måste vi gå tillbaka till början för att ta några saker där, han uppför sig i tre sekunder och börjat sen springa igen.
    Springa ut ur affären gör han också.
    Slutar med att jag får ta vagnen och slänga upp honom på axeln och ta varor med med honom som gör allt i sin makt för att komma ner igen.
    Hur gör man de gånger man är tvungen att ta med sig sin galning?

• Svar på tråden 3,5 åring i affär total kaos
  • Anonym (Mamma till 4 vilda barn)
    Anonym (fgwre43123) skrev 2017-04-05 14:14:44 följande:

Förstår inte heller!

Varför ska man hålla på med speciella inköpslistor, belöningssystem, handla på ett speciellt vis etc etc. Ungen får väl skärpa sig, ska man förbereda sig varje gång man ska gå utanför dörren eller?

För en del barn kan intryck bli uppjagande och att då försöka få barnet att fokusera på t ex en belöning är ju inte negativt. Ju äldre barnet blir desto bättre kan det hantera intrycken.
  • Anonym (Joho)

Mina barn fick ingen egen vagn när de var så små för de kunde inte sköta det ordentligt. Därför blev det ingen vagn. Det är ju du som bestämmer, inte barnet.

• nernu

Vadå klättrar ur? Sätt dit honom och tvinga honom att sitta kvar? Han vet ju att det blir en rolig jakt.

• nnnnnnnn
    Alexi skrev 2017-04-05 14:36:18 följande:
    Bara nyfiken men hur hanterar den en avstämning i kassan en sån gång när du slänger dig mot kassan bara för att komma ifrån affären snabbast möjligt? smile1.gif
    Det har faktiskt inte hänt ännu.
  • Anonym (konsekvenser 2)

Konsekvenser! Sköter man sig inte förlorar man det roliga.

• Anonym (Trams)
    Anonym (fgwre43123) skrev 2017-04-05 14:14:44 följande:

Förstår inte heller!

Varför ska man hålla på med speciella inköpslistor, belöningssystem, handla på ett speciellt vis etc etc. Ungen får väl skärpa sig, ska man förbereda sig varje gång man ska gå utanför dörren eller?

Jaaa men vilket bra tips! Ungen får väl skärpa sig! Här har du TS, nu kan du avsluta tråden.

Jag har inga särskilda tips, mitt barn är oftast hyfsat lugn och hjälpsam (men inte tack vare min fantastiska uppfostran tyvärr, barn råkar vara individer helt enkelt men att barn är olika är det inte alla som förstår). Jag håller henne så delaktig jag bara kan, hon får välja frukt, pålägg till mackorna eller vilket bröd vi ska köpa t ex så ligger jag verkligen på plus! Hon har en egen vagn som hon plockar i och det håller henne motiverad. Ibland får hon sitta i en stor kundvagn och ta emot sakerna där. Hon brukar få välja, då är hon väldigt tillmötesgående sedan, tror hon känner sig lika vuxen och delaktig som jag och det gillar hon. Lycka till i alla fall, förhoppningsvis funkar något för er.
  • monkees

Ett så stort barn borde det väl gå att "muta"? -"Om du går fint bredvid mamma så får du köpa en chokladbit".............*typ*......eller vad barnet nu vill ha. "Hot" kan ju också funka.......-"Om du inte hör vad mamma säger så ringer jag tomten så han inte kommer till jul"! Funkar inte ngt sådant alls så skulle jag aldrig i livet ta med mitt barn till en butik utan lösa handlandet på annat vis.

• tulip79

Jag var tvungen att ha sonen i vagnen när han var 3,5 år. Han var en konstant smitare och älskade att springa i affären och även gömma sig. Nu är han 5 år och fullt hanterlig i affären. Nu går det bra att han och lillasyster (3 år) kör varsin egen vagn. Det hade aldrig funkat för honom att köra en egen vagn när han var under 4 år. Inte en chans. Är tacksam att lillasyster inte visat några rymningstendenser och att sonens mattats av.

• Anonym (Bea)

Muta med glass. Ja, jag är en dålig förälder men jag orkar inte ta alla strider. Om inget annat fungerar så: glass.

• Anonym (B c z)

Sätt ned foten direkt när han är odräglig. Ungen under armen och ut till bilen direkt, konsekvent och utan tvekan. Ett par såna vändor brukar ge effekt även på de livligaste ungarna. I affären uppför man sig.

Tips annars; förbered barnet på handlingen och betona att det är viktigt att man uppför sig. Låt barnet vara med och skriva inhandlingslista. Låt barnet blippa med scannern. Prata och gör barnet delaktigt "men oj jag undrar hur vi ska hitta såna äpplen som Nn (pappa storasyskon) gillar?" Äpplena eller vad det nu är kan ligga 1m bort, vitsen är att barnet hittar dem och känner att han bidrar med något viktigt. Bekräfta detta "vilken tur att du såg dem, nu blir nn glad"

Låt barnet lägga upp på bandet om det är en sån affär, packa ned i påsen, trycka på gröna knappen när man betalar med kort osv. Att göra barnet delaktigt gör att de fokuserar på att handla mer än att tramsa.

Ibland funkar inget och då är det avbryt direkt som gäller som jag skrev först. Sluta handla med barnet tycker jag är fel, då ger du ju upp.

• Alexi

Fast det är inte att ge upp att inte ta med barn till affären i vissa åldrar utan det är bättre för alla inblandade ibland. Om man väntar ett halvår-ett år kan stora framsteg ha skett!

Svar på tråden 3,5 åring i affär total kaos