• Anonym (Ryt)

3,5 åring i affär total kaos

Då och då måste jag ta med 3,5 åringen till affären vilket är en upplevelse både för mig och utomstående.
    Han har varit duktig innan men senaste gångerna, OMG.

Någonstans vill jag tro att den här gången, den här gången blir det bra.
    Han får en liten vagn och racet börjar.
    Springer som en galning med vagnen i affären, jag efter.
    Gömmer sig ( man hör skrattet i hela affären)
    Pratar med honom om vad vi sagt om att springa i affären, och att nu måste vi gå tillbaka till början för att ta några saker där, han uppför sig i tre sekunder och börjat sen springa igen.
    Springa ut ur affären gör han också.
    Slutar med att jag får ta vagnen och slänga upp honom på axeln och ta varor med med honom som gör allt i sin makt för att komma ner igen.
    Hur gör man de gånger man är tvungen att ta med sig sin galning?

• Svar på tråden 3,5 åring i affär total kaos
  • John22

Du borde ha uppfostrat honom från första stund. Min son betedde sig i ung ålder illa i matbutiker två gånger, men eftersom det fick starka påföljder gjorde han aldrig om det.

Först gången vägrade han sluta springa trots tillsägningar, vilket resulterade i indragna sötsaker i en vecka, trädgårdsarbete och TV-förbud, vilket ackompanjerades av regelbundna påminnelser om varför han blev bestraffad och varför man inte får bete sig hur som helst bland folk. Andra gången gick han och tog på saker han enligt mig inte fick röra, vilket bestraffades på samma sätt.

Efter det går han alltid med en hand på vagnen när vi handlar och ber alltid om lov om han vill gå och titta på något.

Sen kan ni oja er över att det inte är rätt att bestraffa barn hur mycket ni vill; faktum kvarstår att min son beter sig exemplariskt när era springer runt som vettvillingar och stör.

• Anonym (Stopp)
    Wench85 skrev 2017-04-04 15:27:51 följande:

När första barnet var runt den åldern funkade det oftast att handla, trots att han på många sätt varit ett yrväder. Han satt oftast i kundvagnen och åt banan.

En gång funkade det otroligt dåigt. Om jag minns rätt var det en "extra bra" handling ur hans perspektiv, det kanske var dags för lördagsgodis eller favoritmaten eller något liknande. Han fick gå själv, började genast åla sig och krångla och sprang ifrån mig och gömde sig. Jag letade upp honom, förklarade i lugn ordning som vanligt att han skulle gå med mig och om han springer ifrån mig kan vi inte handla. Strax efter rusade han iväg igen. Konsekvensen? Vi släppte kundvagnen, gick raka vägen ut i bilen och åkte hem. Han skrek som en illbatting och sprattlade, men jag förklarade lugnt att det är så det går.

Efter den gången var det sällan några problem - han visste vad som gällde. :) 

Ja tänk om man hade haft så enkla barn... jag har flertalet gånger gjort precis så. Det hjälpte inte. Ingen förbättring alls.

Jag provade även med och utan egen shoppinglista med bilder. Egen kundvagn/korg eller utan. Sitta i stor kundvagn. Äta banan. Äta glass och div andra snacks. Mutor och löften om godis/glass/present. Och förmodligen massa andra saker. INGET hjälpte överhuvud taget.

Vissa barn är en större utmaning än andra helt enkelt.
  • Anonym (hhh)

Det är ganska beklämmande att föräldrar idag står så handfallna! Kan inte ens gå till affären utan att barnet tar makten och den vuxne inte ens klarar att kontrollera situationen.

Pinsamt!

(Den söndercurlade generationen har fått barn).

• Anonym (Stopp)
    Anonym (hhh) skrev 2017-04-04 20:07:05 följande:

Det är ganska beklämmande att föräldrar idag står så handfallna! Kan inte ens gå till affären utan att barnet tar makten och den vuxne inte ens klarar att kontrollera situationen.

Pinsamt!

Skitsnack, jag är född långt innan 'den söndercurlade generationen'.
  • Anonym (Ryt)
    Anonym (hhh) skrev 2017-04-04 20:07:05 följande:

Pinsamt!

Jag är jädrans i det så långt från curlad man någonsin kan bli.
    Mina barn blir inte curlade heller.
    Som jag sagt innan har han alltid varit duktig i affären tills för någon gång sen.
    Trodde först det handlade om att han var trött men så är det inte.
    Han har energi så det räcker och blir över. Har man aldrig varit med om ett barn som har så mycket energi behöver man inte svara heller.
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Ryt) skrev 2017-04-04 20:54:20 följande:
    Som jag sagt innan har han alltid varit duktig i affären tills för någon gång sen.
    Han har energi så det räcker och blir över. Har man aldrig varit med om ett barn som har så mycket energi behöver man inte svara heller.
    Jag har ett barn med mkt energi. Jag tar inte med henne och handlar. jag väljer bort det för mitt, barnets (att behöva misslyckas, bli tillsagd, bli utskällt, etc) och övriga människor i affärens skull. Så antingen handlar jag på nätet eller innan hämtning. Hade jag levt med en partner hade vi turats om att handla medan den andre var med barnet. Så du behöver ju inte utsätta dig själv, barnet eller medmänniskor för kaoset som nu uppstår när du tar med barnet till affären. 

I övrigt fick du ett bra tips med shoppinglista (med bilder eller text om barnet kan läsa) som barnet har och ska hämta saker efter. Tex skulle man då kunna göra övningsgånger med bra ett fåtal saker (och du som vuxen sköter storhandlandet när barnet inte är med) för att öva på hur man beter sig i affär. 
  • Alexi

I vissa åldrar gör man allt man kan för att undvika barnet i affären. Det går inte på annat sätt.
    Hellre handla innan hämtning på förskolan då tex. Eller via Mathem eller annat.

• Anonym (fgwre43123)
    Anonym (Ryt) skrev 2017-04-04 20:54:20 följande:
    Men det är precis så det låter, när du öppnar en tråd här på FL för att du inte klarar av att ta hand om ditt eget barn! Du har 1, jag har 2 st, och klarar det utmärkt. Dom kan vara jobbiga som helvete i butiken. Men då får man lägga ribban därefter. Men som sagt, den curlade generationen har fått barn! Pinsamt...
  • Anonym (tre)

Jag har tre barn, yngsta 3 och äldsta 9. Jag handlar ibland med alla tre med och det brukar gå bra men jag har full förståelse för de vars barn springer omkring och härjar. Barn beter sig inte alltid som vuxna vill och det handlar ofta om utvecklingsfaser etc. Jag blir rätt trött på snack om att det skulle bero på dålig uppfostran. Ibland kan det givetvis bero på föräldrar som inte sätter gränser men oftast inte. Barn är barn helt enkelt, de lägger sig på golvet, tjatar m.m. Ingen normal vuxen lägger sig på golvet i en affär. Det går över och handlar inte om dålig uppfostran. Sedan ska man givetvis prata med barnen om de beter sig olämpligt men det är inte alltid det hjälper. 

• Anonym (Mamma till 4 vilda barn)

Belöningssystem.

Sätt ett mål med t ex 5 besök i affären. Sköter han sig får han en stjärna. När det är fullt kan han t ex få en leksak.

Svar på tråden 3,5 åring i affär total kaos