• Anonym (Arg)

Ungen förstörde min mobil!!

Hej.

I fredags hälsade min sambos syster, hennes sambo och deras 10 åriga dotter på hos oss. De kom hit på eftermiddagen och stannade i ett par timmar. Jag har aldrig gillat hans syster och hennes familj, för att de alltid ska be om pengar till olika saker.

Anyway, vid ett tillfälle så gick jag på toa och min mobil låg då på laddning, i mitt och min sambos sovrum. Den ligger alltid där, ingen har någonsin lyckats ta sönder den. Så nej, det är inte mitt fel att skitungen tog sig in i vårat sovrum, började stöka runt i min garderob och sen hittade min mobil, tog upp den och tappade den i golvet. Den är nu helt förstörd! Skärmen är helt sprucken och den går inte att få igång (det är en iPhone 6).

Hur kan de ens låta sin 10 åriga dotter gå in i vårat sovrum och stöka i min garderob? Och deras kommentar till att hon tappade mobilen löd "Det kan hända alla, du måste inte bli så sur *mitt namn"..

Självklart ska de betala för detta. Har ringt och frågat vad det kommer kosta att laga min telefon och det kommer gå på ett par tusen, något jag INTE tänker stå för. Deras unge tog sönder min mobil och de hade inte koll på henne, klart att de ska betala! Men de hävdar att min mobil är mitt ansvar och att de inte tänker betala något.

Man ska ju för fan kunna lämna sin mobil i sitt eget rum, i sitt eget hem, utan att någon tar sönder den!!

Hur går jag tillväga?! Blir helt galen!!

• Svar på tråden Ungen förstörde min mobil!!
  • Guden Tor
    AnnaPaulita skrev 2017-04-10 12:12:28 följande:

Vem ska de anmäla till tänker du? Polisen?

Självklart ska de betala, men att hota med att anmäla blir ju riktigt dumt ur ett framtida perspektiv. Det handlar om hennes sambos syster...

Men hur tänker du nu?

"Självklart ska de betala" ja, men det verkar inte vara så självklart för dem. De är ju ganska tydliga med att de inte tänker betala, så vad har ts för annat val än att anmäla? Ska hon betala själv och sopa det under mattan?

Framtida relationer eller ej. Det är inte ts fel att hon måste gå så långt att hon måste anmäla. Det är deras fel. Uppenbarligen är det något grovt fel på dem, därav ungen är som den är.
  • Anonym (hgert2)

Det var en jävla syster på att vara dum!

Bara tala om för dom: Antingen så betalar dom eller så är dom inte välkomna till ert hem mer! Bara att välja.

Vägrar dom betala, betala mobilen själv. Men som sagt då är dom ej välkomna mer, sedan behöver du inte träffa systern något mer. Hur din sambo gör är upp till denne. 

Normalt funtade människor inser att dom ska betala, fattar hon inte det så är det uppenbarligen något som är fel i skallen på henne!

• Anonym (Såklart)
    Anonym (Arg) skrev 2017-04-10 12:31:42 följande:
    Jaha?

Jag har annat att göra än att sitta vid mobilen och datorn hela tiden, till skillnad från vissa andra!

Men jag kan säga så mycket som att jag kommer stämma dem om de inte ersätter mig. Det får väl du tycka vad du vill om.
    Och varför startade du tråden då om du inte har "tid" att följa och besvara dom råd och kommentarer du får?
  • Guden Tor
    Anonym (Såklart) skrev 2017-04-10 12:38:20 följande:

Och varför startade du tråden då om du inte har "tid" att följa och besvara dom råd och kommentarer du får?

Inte för att jag säger att det ena eller det andra är sant, men det är ganska många här på fl som startar trådar och sen är frånvarande. Vad det beror på kan man ju endast spekulera kring. Men om det beror på att det är en trolltråd så är det väldigt många som trollar, i sådana fall.
  • Anonym (Arg)

Jag besvarar det som är kul att besvara. Tror du på riktigt jag tänker sitta och besvara varenda rådinlägg?

Kul att du bryr dig så mycket.
  • Anonym (Såklart)
    Jaha?

Jag har annat att göra än att sitta vid mobilen och datorn hela tiden, till skillnad från vissa andra!

Men jag kan säga så mycket som att jag kommer stämma dem om de inte ersätter mig. Det får väl du tycka vad du vill om.
  • Anonym (idiotsvägerska)

Synd att det inte var en hund som haft sönder mobilen. Det är strikt hundägaransvar och då är de skyldiga att betala. Någon sådan direkt  juridisk formulering finns inte så vitt jag vet, när det gäller barn.

MEN: har ens barn sönder något så får man som förälder betala för detta. De har förhoppningsvis en tilläggsförsäkring (f d drulleförsäkring) som tar över när sånt här händer.

Men de är skyldiga att betala.

• Anonym (H2o)

Tycker det är kul att du bryr dig så mycket. Fjantigt att hitta på en tråd, men ännu fjantigare att orka bry sig. Har du ingen fritid? Du vet ju ändå inte hur det är, så vad tjänar du på att spekulera? Snacka om fjantigt.
  • Anonym (idiotsvägerska)
    Jaha?

Om du stämmer dom, och du förlorar målet, så blir du skyldig att betala BÅDE dina och din motparts rättegångskostnader. Det kan bli en slant.
  • Guden Tor
    Anonym (idiotsvägerska) skrev 2017-04-10 12:45:29 följande:

Om du stämmer dom, och du förlorar målet, så blir du skyldig att betala BÅDE dina och din motparts rättegångskostnader. Det kan bli en slant.

Vad ska ts annars göra? Varför skulle hon förlora målet? Vad är ditt förslag? Att hon ska glömma detta och betala själv?

Hade det varit jag så hade jag tagit "risken" och stämt dem. Ts kommer förmodligen inte förlora målet. Det ser ganska ljust ut för hennes del.. ????

Men å andra sidan så har ju jag en del pengar, så hade inte gjort mig så mycket ifall jag förlorade.
Svar på tråden Ungen förstörde min mobil!!