• Anonym (Arg)

Ungen förstörde min mobil!!

Hej.

I fredags hälsade min sambos syster, hennes sambo och deras 10 åriga dotter på hos oss. De kom hit på eftermiddagen och stannade i ett par timmar. Jag har aldrig gillat hans syster och hennes familj, för att de alltid ska be om pengar till olika saker.

Anyway, vid ett tillfälle så gick jag på toa och min mobil låg då på laddning, i mitt och min sambos sovrum. Den ligger alltid där, ingen har någonsin lyckats ta sönder den. Så nej, det är inte mitt fel att skitungen tog sig in i vårat sovrum, började stöka runt i min garderob och sen hittade min mobil, tog upp den och tappade den i golvet. Den är nu helt förstörd! Skärmen är helt sprucken och den går inte att få igång (det är en iPhone 6).

Hur kan de ens låta sin 10 åriga dotter gå in i vårat sovrum och stöka i min garderob? Och deras kommentar till att hon tappade mobilen löd "Det kan hända alla, du måste inte bli så sur *mitt namn"..

Självklart ska de betala för detta. Har ringt och frågat vad det kommer kosta att laga min telefon och det kommer gå på ett par tusen, något jag INTE tänker stå för. Deras unge tog sönder min mobil och de hade inte koll på henne, klart att de ska betala! Men de hävdar att min mobil är mitt ansvar och att de inte tänker betala något.

Man ska ju för fan kunna lämna sin mobil i sitt eget rum, i sitt eget hem, utan att någon tar sönder den!!

Hur går jag tillväga?! Blir helt galen!!

• Svar på tråden Ungen förstörde min mobil!!
  • Anonym (idiotsvägerska)
    Guden Tor skrev 2017-04-10 12:47:42 följande:
    Vad ska ts annars göra? Varför skulle hon förlora målet? Vad är ditt förslag? Att hon ska glömma detta och betala själv?

Hade det varit jag så hade jag tagit "risken" och stämt dem. Ts kommer förmodligen inte förlora målet. Det ser ganska ljust ut för hennes del.. ????

Men å andra sidan så har ju jag en del pengar, så hade inte gjort mig så mycket ifall jag förlorade.
    Absolut. Men okunniga människor kan döma, vad vi tycker, fel. Jag skulle själv dömt till hennes fördel, men alla såna här mål kan vara riskfyllda.
  • Anonym (Såklart)
    Anonym (H2o) skrev 2017-04-10 12:45:09 följande:
    Tycker det är kul att du bryr dig så mycket. Fjantigt att hitta på en tråd, men ännu fjantigare att orka bry sig. Har du ingen fritid? Du vet ju ändå inte hur det är, så vad tjänar du på att spekulera? Snacka om fjantigt.
    Omg är fjantigt ditt favoritord? Eller har du så dåligt ordförråd på riktigt?
  • Anonym (H2o)
    Anonym (Såklart) skrev 2017-04-10 13:39:29 följande:

Omg är fjantigt ditt favoritord? Eller har du så dåligt ordförråd på riktigt?

Kan ju säga töntigt också, om det beskriver dig bättre.
  • Åsa
    Guden Tor skrev 2017-04-10 12:47:42 följande:
    Vad ska ts annars göra? Varför skulle hon förlora målet? Vad är ditt förslag? Att hon ska glömma detta och betala själv?

Hade det varit jag så hade jag tagit "risken" och stämt dem. Ts kommer förmodligen inte förlora målet. Det ser ganska ljust ut för hennes del.. ????

Men å andra sidan så har ju jag en del pengar, så hade inte gjort mig så mycket ifall jag förlorade.
    För att det inte är helt självklart att det bedöms i rätten att barnet/föräldrarna varit vårdslösa? Och är man inte vårdslös i lagens mening finns inte heller skadeståndsskyldighet. Åsikter och moraliskt rätt/fel är en sak, lagen och dess tillämpning en annan.

Vill TS kräva betalning oavsett släktingarnas (och sambons) reaktion är det förnuftigare att börja med att skicka ett inbetalningskort med betalningsdatum och sedan begära kronofogdehandläggning om den inte betalas. Då får släktingarna bestrida räkningen och skriftligen motivera varför om de anser att den inte ska betalas.
  • viseversa
    Anonym (Arg) skrev 2017-04-10 12:41:11 följande:
    Jag besvarar det som är kul att besvara. Tror du på riktigt jag tänker sitta och besvara varenda rådinlägg?

Kul att du bryr dig så mycket.
    Men varför är du så otrevlig? Du har faktiskt inte skrivit i tråden speciellt mycket. Allt du gör är att käfta emot denna person.
  • fornminne

Självklart borde de betala, men är det verkligen värt att dra det till domstol? Rent ekonomiskt alltså.

Däremot måste ni börja sätta gränser mot den här familjen. Vägrar de ersätta mobilen ska de inte vara välkomna hemma hos er mer!

• Guden Tor
    Åsa skrev 2017-04-10 14:54:14 följande:

För att det inte är helt självklart att det bedöms i rätten att barnet/föräldrarna varit vårdslösa? Och är man inte vårdslös i lagens mening finns inte heller skadeståndsskyldighet. Åsikter och moraliskt rätt/fel är en sak, lagen och dess tillämpning en annan.

Vill TS kräva betalning oavsett släktingarnas (och sambons) reaktion är det förnuftigare att börja med att skicka ett inbetalningskort med betalningsdatum och sedan begära kronofogdehandläggning om den inte betalas. Då får släktingarna bestrida räkningen och skriftligen motivera varför om de anser att den inte ska betalas.

Nej, men det är en risk som ts får ta? Det är väl inte upp till oss att avgöra? Har hon gott om pengar och tycker att det är värt det, så bör hon absolut ta den "risken".

Ja, det är ju ett alternativ. Något vi inte vet ifall hon har gjort eller ej.
  • Anonym (H2o)
    viseversa skrev 2017-04-10 17:49:16 följande:

Men varför är du så otrevlig? Du har faktiskt inte skrivit i tråden speciellt mycket. Allt du gör är att käfta emot denna person.

Från en slutsats till den andra. Varför tar DU det så personligt?

Det kan tolkas som att denna tråd är hittepå och det kan även tolkas som att du är personen som skrev anonymt till ts, med tanke på att du tar illa upp och bryr dig så mycket. I såna fall har du gjort bort dig själv.
  • viseversa
    Anonym (H2o) skrev 2017-04-10 19:08:35 följande:
    Från en slutsats till den andra. Varför tar DU det så personligt?

Det kan tolkas som att denna tråd är hittepå och det kan även tolkas som att du är personen som skrev anonymt till ts, med tanke på att du tar illa upp och bryr dig så mycket. I såna fall har du gjort bort dig själv.
    Jag tar det inte personligt men ts verkar störa sig på personen i fråga. Höll bara med om att hon inte var speciellt aktiv i tråden. Och jag kan inte skriva anonymt på ett tag pga en varning. Så vad ditt problem är vet jag inte men jag kommer inte slösa min tid på dig mer.
  • Anonym (H2o)
    viseversa skrev 2017-04-10 19:43:22 följande:

Ursäkta? Varför hoppar du på mig? Tönt kan du vara själv. Och nej jag skriver inte anonymt.

Ts håller med om att dom ska ersätta din telefon. Dock kan det kanske bli svårt att få dom att göra det. Tycker din man ska prata med sin syster. Sen hade jag inte bjudit hem dom igen eftersom dom inte respekterar dina/era saker och privatliv. Min 10 åring skulle aldrig rota i någons sovrum. Ohyfsat om inte annat.

Jag hoppar inte på dig. Du frågade ts varför hon är så "otrevlig", jag hävdade att du säkert är personen som käftar emot henne. Snacka om att ta på sig offerkoftan.
Svar på tråden Ungen förstörde min mobil!!