• Anonym (Arg)

Ungen förstörde min mobil!!

Hej.

I fredags hälsade min sambos syster, hennes sambo och deras 10 åriga dotter på hos oss. De kom hit på eftermiddagen och stannade i ett par timmar. Jag har aldrig gillat hans syster och hennes familj, för att de alltid ska be om pengar till olika saker.

Anyway, vid ett tillfälle så gick jag på toa och min mobil låg då på laddning, i mitt och min sambos sovrum. Den ligger alltid där, ingen har någonsin lyckats ta sönder den. Så nej, det är inte mitt fel att skitungen tog sig in i vårat sovrum, började stöka runt i min garderob och sen hittade min mobil, tog upp den och tappade den i golvet. Den är nu helt förstörd! Skärmen är helt sprucken och den går inte att få igång (det är en iPhone 6).

Hur kan de ens låta sin 10 åriga dotter gå in i vårat sovrum och stöka i min garderob? Och deras kommentar till att hon tappade mobilen löd "Det kan hända alla, du måste inte bli så sur *mitt namn"..

Självklart ska de betala för detta. Har ringt och frågat vad det kommer kosta att laga min telefon och det kommer gå på ett par tusen, något jag INTE tänker stå för. Deras unge tog sönder min mobil och de hade inte koll på henne, klart att de ska betala! Men de hävdar att min mobil är mitt ansvar och att de inte tänker betala något.

Man ska ju för fan kunna lämna sin mobil i sitt eget rum, i sitt eget hem, utan att någon tar sönder den!!

Hur går jag tillväga?! Blir helt galen!!

• Svar på tråden Ungen förstörde min mobil!!
  • Anonym (Juristen)

Njaa de räknas som ett småmål (förenklat tvistemål) i tingsrätten om du stämmer och då får vardera part betala sina egna kostnader.

Så få går du betala ansökningsavgiften till tingsrätten samt ev ombud. Så jag skulle starta med att kolla om de går att få ut pengar på er eller ännu hellre deras försäkring (så kan ju de stå för självrisken).

Är iaf otroligt fräckt att ej erbjuda betalning.

• Anonym (Hårtmothårt)
    Anonym (Såklart) skrev 2017-04-09 19:29:23 följande:
    Självklart betalar dom. Vilka jävla idioter. Hade också varit riktigt arg. Säg att du gör en anmälan annars. Skicka räkningen till dom.

• Anonym (bra ide)
    John22 skrev 2017-04-09 15:12:32 följande:

Spela in ett telefonsamtal med dem där du kräver att de ska betala, då kommer du åtminstone få bevis för att det verkligen var deras unge som förstörde mobilen när de säger att "nej det är inte vårt fel att [unge] tog sönder den".

Detta alltså så att de inte senare kan ändra sig och säga att "nej hon hade inte alls sönder den".

ja precis gör det här först. Sen tar du det vidare om det är det du vill
  • Anonym (bra ide)
    Anonym (Juristen) skrev 2017-04-09 21:15:42 följande:

Njaa de räknas som ett småmål (förenklat tvistemål) i tingsrätten om du stämmer och då får vardera part betala sina egna kostnader.

Så få går du betala ansökningsavgiften till tingsrätten samt ev ombud. Så jag skulle starta med att kolla om de går att få ut pengar på er eller ännu hellre deras försäkring (så kan ju de stå för självrisken).

Är iaf otroligt fräckt att ej erbjuda betalning.

jag skulle nog göra det ändå om jag trodde att jag hade tillräckliga bevis för att vinna. Upprättelse är mer värt än pengar
  • Anonym (Såklart)

Ta du skriver ett inlägg och sen svarar du inte på en enda fråga eller kommentar eller skriver en enda mening i tråden. Vilket får mig att tro att denna tråd är ett påhitt. För det är konstigt att skriva en tråd och sen inte svara en enda gång.

• Åsa

Det är inte självklart att du skulle få rätt till ersättning i en rättsprocess. För det krävs uppsåt eller oaktsamhet, och det är inte helt självklart om en klantig tioåring räknas dit eller som ren olyckshändelse.
    Om hemförsäkringar (deras eller möjligen er) täcker sådant beror på villkoren. Ibland täcker de, men utan tilläggsförsäkringar täcker hemförsäkringar ofta bara sådant man är skyldig att ersätta enligt lag.

Detta om ev processande som några föreslagit. Personligen tycker jag de borde ersätta telefonen. Även om telefonen legat framme och det handlat om en treåring borde de ha erbjudit sig. Med en tioåring som rotat runt i främmandes rum tycker jag det är helt självklart.
    I praktiken gissar jag att möjligheterna är små. Detta par brukar vigga pengar beskriver du, så antingen har de det dåligt ställt, lever över sina tillgångar eller är megagiriga; inget av det gör det troligt att de betalar.

Be dem ersätta och låt bli att ta emot dem hemma om de inte gör det kanske? ("ledsen, men vi har inte råd med fler dyra prylar som går sönder"). Du själv verkar inte vilja ha hem dem oavsett så det får bli en diskussion med din partner.

OT Laddande mobiler är en brandrisk och bör i princip inte ligga oövervakade.

• AnnaPaulita
    Anonym (Såklart) skrev 2017-04-09 19:29:23 följande:

Självklart betalar dom. Vilka jävla idioter. Hade också varit riktigt arg. Säg att du gör en anmälan annars. Skicka räkningen till dom.

Vem ska de anmäla till tänker du? Polisen?

Självklart ska de betala, men att hota med att anmäla blir ju riktigt dumt ur ett framtida perspektiv. Det handlar om hennes sambos syster...
  • Kuddebarn
    AnnaPaulita skrev 2017-04-10 12:12:28 följande:

Vem ska de anmäla till tänker du? Polisen?

Självklart ska de betala, men att hota med att anmäla blir ju riktigt dumt ur ett framtida perspektiv. Det handlar om hennes sambos syster...

Personligen så hade jag skitit i det framtida perspektivet. De ska betala för mobilen deras unge tog sönder och gör de inte det, så får det bli polisvägen. Att stämma är det enda alternativet då, eller vad menar du? Att ts ska acceptera detta och betala själv?
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Såklart) skrev 2017-04-10 06:37:06 följande:

Ta du skriver ett inlägg och sen svarar du inte på en enda fråga eller kommentar eller skriver en enda mening i tråden. Vilket får mig att tro att denna tråd är ett påhitt. För det är konstigt att skriva en tråd och sen inte svara en enda gång.

Jaha?

Jag har annat att göra än att sitta vid mobilen och datorn hela tiden, till skillnad från vissa andra!

Men jag kan säga så mycket som att jag kommer stämma dem om de inte ersätter mig. Det får väl du tycka vad du vill om.
  • Guden Tor

De ska betala, oavsett vad. De är ansvariga för det här.

Betalar de inte frivilligt, så ska du stämma dem. Om det så måste bli hos Judge Judy.

Svar på tråden Ungen förstörde min mobil!!