• OnePiece

Pappor som lämnar

Jag har en fråga som jag skulle vilja att pappor som har lämnat sina barn svarar på. Jag önskar ärliga svar. Jag vill inte döma någon, och jag förstår att orsakerna kan vara nästan lika många som det finns pappor som har lämnat. Men jag skulle vilja få en övergripande blick över de vanligaste anledningarna.

Nu menar jag inte pappor som har sina barn varannan vecka, eller varannan helg eller med annan regelbundenhet. Utan jag menar er pappor som verkligen har lämnat era barn.

Min fråga till er pappor är:
    Varför gjorde ni det, vilken var er orsak?
    Har ni någonsin ångrat er?
    Tänker ni någon gång på era barn?
    Funderar ni på att ta kontakt med dem?
    Hur går era tankar?

Därför vill jag att endast pappor som någon gång (nyligen eller för länge, länge, länge sedan) har lämnat sitt barn svarar. Men även ni andra som har insikt i dessa mäns beslut kan också svara, men då ska vi vara säkra på orsaken och känna en sådan pappa mycket väl. Det kan exempelvis vara hans nya kvinna som han har anförtrott sig åt.

Anledningen till denna fråga är för att jag vill försöka förstå min egen pappa. Han övergav mig, mitt syskon och min mamma när jag var endast en bebis och mitt syskon några år äldre. Jag har ingen som helst kontakt med honom nu, men har haft lite sporadiskt tidigare under åren. Väldigt kärlekslös kontakt måste jag få inflika. Han har aldrig visat att han varken älskar mig eller saknar mig.

Detta är över 40 år sedan. Min mamma har aldrig velat prata om honom, och jag har aldrig haft den kontakten med honom så att jag har kunnat fråga honom om varför. Jag vet att han träffade en ny kvinna. Han flyttade 50 mil ifrån oss, sedan flyttade de utomlands under många år, och när de väl flyttade hem bosatte de sig i en annan stad. Det var då vi träffades några gånger under mitt tonår.

Detta har påverkat mig under hela mitt liv. Jag har dåligt självförtroende och känner mig otillräcklig och värdelös. Men framförallt: på "äldre" dagar har jag blivit väldigt ledsen över det och kan gråta mig till sömns på kvällarna. Jag kan gråta när jag ser kärleksfulla pappor i lekparken med sina barn. Jag kan gråta när jag ser filmer med pappor, läser böcker etc, etc. Jag tänker på en pappa (dock inte honom, utan mer en fadersfigur) nästan jämt, hur det hade varit att få ha en pappa som älskade mig.

Jag har själv barn nu och skulle aldrig, aldrig någonsin kunna lämna dem. Inte ens om vi föräldrar skiljde oss. Jag är så ledsen att mina barn inte får ha någon morfar att busa med, som älskar dem. Lika ledsen att jag aldrig har fått vara "pappas lilla flicka".

Tack snälla för era svar!

• Svar på tråden Pappor som lämnar
  • Anonym (S)
    Anonym (Styvmamman) skrev 2017-04-14 08:16:15 följande:

Det visste han men som sagt så blev det värre när jag blev gravid.

Hur det har med saken förstår jag inte heller. Han hade inte i tanken att göra mig gravid och då vara tvungen att lämna sin dotter. Jag tycker att hennes mamma har förstört relationen mellan far och dotter och att det är hon som ska skämmas.

Ja, utan tvekan. Han har ingen del i det.
  • Anonym (Carl)

Är inte förvånad att vissa pappor(och mammor )lämnar sina barn.Men tanke på psykisk ohälsa,egoism och att det finns folk till allt.

• Anonym (Styvmamman)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2017-04-14 08:16:06 följande:

Så han kände att om han inte fick egen vårdnad + att barnen inte fick umgängesrätt med mamman var det inte värt det menar du? Eller vad menar du led ensamrätt? Vaeför var det enda alternativet?

Stämde han om ensam vårdnad i tingsrätten alltså och förlorade?

Jag skakar inte på huvudet och försöker inte generalisera utan är uppriktigt nyfiken hur enstaka individer resonerat i olika sammanhang, precis som jag upplever att ts är. Så jag frågar för att försöka förstå.

Vad menar du hade vart ett alternativ då? När mamman talade så illa om oss att dottern inte ville vara här? Vad skulle man gjort?
  • Loriyana
    Anonym (Styvmamman) skrev 2017-04-14 08:16:15 följande:
    Det visste han men som sagt så blev det värre när jag blev gravid.

Hur det har med saken förstår jag inte heller. Han hade inte i tanken att göra mig gravid och då vara tvungen att lämna sin dotter. Jag tycker att hennes mamma har förstört relationen mellan far och dotter och att det är hon som ska skämmas.
    Han var inte tvungen att lämna sin dotter. Har en killkompis vars ex verkligen saboterar umgänget. Hon vill inte att han ska träffa sonen överhuvudtaget och sätter käppar i hjulen hela tiden. Men han vägrar ge upp. Han kämpar dagligen trots att det är fruktansvärt svårt för honom. Jag hade gjort likadant för min dotter och jag gissar att du hade gjort likadant för dina barn. Du sa själv att du aldrig skulle ge upp dina barn, samtidigt som du påstår att din man inte hade något val. Jo han hade ett val, han valde bara en annan väg. Och ja, hon borde absolut skämmas över att saboterat umgängen...det är riktigt illa. Men hans dotter kommer växa upp med vetskapen att hennes pappa inte tyckte att hon var värd att kämpa för...och sådant sätter allvarliga spår...och han VALDE att göra detta mot henne.
  • Loriyana
    Anonym (Styvmamman) skrev 2017-04-14 08:23:55 följande:
    Vad menar du hade vart ett alternativ då? När mamman talade så illa om oss att dottern inte ville vara här? Vad skulle man gjort?
    Han borde ha kämpat vidare. Om han absolut inte fick träffa dottern så borde han sett till att skicka brev, ringa...bara fortsätta insistera på kontakt. Även om mamman kanske kastar breven och inte svarar i telefonen. Någon gång borde något nå fram till barnet. Han borde ha verkligen visat dottern att han inte övergav henne, att han ville vara där för henne. Han borde ha hållit kvar kontakten med hennes skola, bett om information, gått om och om till familjerätten...han borde alltså ha gjort allt som du och jag hade gjort för våra barn.
  • Anonym (Styvmamman)
    Loriyana skrev 2017-04-14 08:31:03 följande:

Han borde ha kämpat vidare. Om han absolut inte fick träffa dottern så borde han sett till att skicka brev, ringa...bara fortsätta insistera på kontakt. Även om mamman kanske kastar breven och inte svarar i telefonen. Någon gång borde något nå fram till barnet. Han borde ha verkligen visat dottern att han inte övergav henne, att han ville vara där för henne. Han borde ha hållit kvar kontakten med hennes skola, bett om information, gått om och om till familjerätten...han borde alltså ha gjort allt som du och jag hade gjort för våra barn.

Ja det har du rätt i.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Styvmamman) skrev 2017-04-14 08:23:55 följande:

Ett så litet (2-5 år ungefär?) barn får ju i regel inte välja vart det ska bo, så stämma på umgånge om man först stämt på vårdnad och boende och förlorat.

Har han gjort allt detta innan han gav upp och annars varför inte? Det var väl främst det jag var nyfiken på.
  • Anonym (Styvmamman)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2017-04-14 08:38:02 följande:

Ett så litet (2-5 år ungefär?) barn får ju i regel inte välja vart det ska bo, så stämma på umgånge om man först stämt på vårdnad och boende och förlorat.

Har han gjort allt detta innan han gav upp och annars varför inte? Det var väl främst det jag var nyfiken på.

Det vet jag faktiskt inte, dels var det många år sedan och minnet är inte i topp, men han sökte enskild vårdnad och hade tät kontakt med social osv för att få ensam vårdad. Men det gick inte alls. Så han gav upp.
  • Anonym (Nyfiken)
    Loriyana skrev 2017-04-14 08:31:03 följande:

Och detta i nästa skede, om det juridiska inte fungerade. Det är ju sånt jag undrar på, varför vissa personer inte gör eftersom det känns så självklart för en annan att göra det. Det är ju dessa val som i alla fall gör mig nyfiken. Varför väljer man att ge upp utan att göra dessa saker?

Men det måste nog din man svara själv på, är ju lite svårt för dig att tankeläsa :)
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Styvmamman) skrev 2017-04-14 08:41:19 följande:

Det vet jag faktiskt inte, dels var det många år sedan och minnet är inte i topp, men han sökte enskild vårdnad och hade tät kontakt med social osv för att få ensam vårdad. Men det gick inte alls. Så han gav upp.

Ok, tack.
Svar på tråden Pappor som lämnar