• OnePiece

Pappor som lämnar

Jag har en fråga som jag skulle vilja att pappor som har lämnat sina barn svarar på. Jag önskar ärliga svar. Jag vill inte döma någon, och jag förstår att orsakerna kan vara nästan lika många som det finns pappor som har lämnat. Men jag skulle vilja få en övergripande blick över de vanligaste anledningarna.

Nu menar jag inte pappor som har sina barn varannan vecka, eller varannan helg eller med annan regelbundenhet. Utan jag menar er pappor som verkligen har lämnat era barn.

Min fråga till er pappor är:
    Varför gjorde ni det, vilken var er orsak?
    Har ni någonsin ångrat er?
    Tänker ni någon gång på era barn?
    Funderar ni på att ta kontakt med dem?
    Hur går era tankar?

Därför vill jag att endast pappor som någon gång (nyligen eller för länge, länge, länge sedan) har lämnat sitt barn svarar. Men även ni andra som har insikt i dessa mäns beslut kan också svara, men då ska vi vara säkra på orsaken och känna en sådan pappa mycket väl. Det kan exempelvis vara hans nya kvinna som han har anförtrott sig åt.

Anledningen till denna fråga är för att jag vill försöka förstå min egen pappa. Han övergav mig, mitt syskon och min mamma när jag var endast en bebis och mitt syskon några år äldre. Jag har ingen som helst kontakt med honom nu, men har haft lite sporadiskt tidigare under åren. Väldigt kärlekslös kontakt måste jag få inflika. Han har aldrig visat att han varken älskar mig eller saknar mig.

Detta är över 40 år sedan. Min mamma har aldrig velat prata om honom, och jag har aldrig haft den kontakten med honom så att jag har kunnat fråga honom om varför. Jag vet att han träffade en ny kvinna. Han flyttade 50 mil ifrån oss, sedan flyttade de utomlands under många år, och när de väl flyttade hem bosatte de sig i en annan stad. Det var då vi träffades några gånger under mitt tonår.

Detta har påverkat mig under hela mitt liv. Jag har dåligt självförtroende och känner mig otillräcklig och värdelös. Men framförallt: på "äldre" dagar har jag blivit väldigt ledsen över det och kan gråta mig till sömns på kvällarna. Jag kan gråta när jag ser kärleksfulla pappor i lekparken med sina barn. Jag kan gråta när jag ser filmer med pappor, läser böcker etc, etc. Jag tänker på en pappa (dock inte honom, utan mer en fadersfigur) nästan jämt, hur det hade varit att få ha en pappa som älskade mig.

Jag har själv barn nu och skulle aldrig, aldrig någonsin kunna lämna dem. Inte ens om vi föräldrar skiljde oss. Jag är så ledsen att mina barn inte får ha någon morfar att busa med, som älskar dem. Lika ledsen att jag aldrig har fått vara "pappas lilla flicka".

Tack snälla för era svar!

• Svar på tråden Pappor som lämnar
  • Anonym (.....)
    Anonym (Ej lämnat) skrev 2025-02-08 00:08:57 följande:

Jag har ej lämnat och har svårt att föreställa mig att göra det, men om jag gör ett försök och föreställer mig att jag skulle göra det och frågar mig vad som kan ha hänt. Då blir svaret att jag blivit kär på samma sätt som jag först blev kär i barnets mamma.

Så där kär att allt annat än henne känns oviktigt i livet, fast jag hade inte barn då så vet inte om det funkar så längre på mig. Jag hade nog gjort som den där snubben i Wisconsin försökte göra när han övergav sin familj för kärleken, försökt fejka min död så att mitt barn får livförsäkringen som plåster på såren. Det tar nog bort åtminstone en del av det dåliga samvetet.

Vidrigt!!! 🤮 
    Har man fått   barn så borde ingen kärlek vara än den till barnen!
  • Anonym (Anja)

Hej. Ledsen för alla dina känslor och upplevelser. Jag har likande situation. Väldigt lik faktiskt fast andra orsaker. Jag tror det kan bero på många saker. Egoism, missbruk, psykisk ohälsa, stora problem med sina egna känslor och egna destruktiva barndomar och mycket mer. Jag har dock svårt med förståelse för dessa fäder. De äcklar mig faktiskt. Själv skulle man dö av att inte ha kontakt med sina barn.

Ett tips är att tänka på att det finns SÅ många andra i samma båt, att inget är ditt fel överhuvudtaget. Du är barnet. Gå i terapi, spy ut allt och börja bearbeta dina känslor. Jag har kommit till en punkt för flera år sedan där jag äntligen smällde igen kistan med stort självförtroende låste och kastade bort nyckeln i ett lyckorus.

Njut av all kärlek du ger dina barn och njut av att se dem växa upp, känna sig älskade och starka. Håll fast vid alla fina familjerelationer och de som förtjänar det. Tyvärr så är livet som det är. Finns massa livsöden och historier som liknar ens eget om inte värre har jag fått erfara.

Men jag är helt med dig, man undrar vad som kan få en förälder/far att bete sig sådär. Helt obegripligt. Ynkliga, rädda människor med någon form av störning. Och självklart förstår jag allt du upplever även om jag tagit mig förbi det för längesen och inte berörs mer. Hans förlust.

Din far förtjänar inte dig. Min förtjänar inte mig. Vi klarar oss utan. Låt ditt liv blomstra. Men som sagt har också undrat många gånger. Skulle vara intressant ifall någon far av detta slag kunde dela med sig av sina val och handlingar.

• Anonym (Anja)
    Anonym (.....) skrev 2025-02-08 00:14:13 följande:
    Vidrigt!!! 🤮 
    Ja gud så vidrigt!!! Kär??? Ens barn är ju det mest dyrbaraste som finns och till dem har man en helt omätbar kärlek, en fullkomligt obeskrivlig kärlek. Din spy emoji tusen ggr om. Bläääää
  • Anonym (Anja)
    Anonym (Ej lämnat) skrev 2025-02-08 00:08:57 följande:

Jag har ej lämnat och har svårt att föreställa mig att göra det, men om jag gör ett försök och föreställer mig att jag skulle göra det och frågar mig vad som kan ha hänt. Då blir svaret att jag blivit kär på samma sätt som jag först blev kär i barnets mamma.

Så där kär att allt annat än henne känns oviktigt i livet, fast jag hade inte barn då så vet inte om det funkar så längre på mig. Jag hade nog gjort som den där snubben i Wisconsin försökte göra när han övergav sin familj för kärleken, försökt fejka min död så att mitt barn får livförsäkringen som plåster på såren. Det tar nog bort åtminstone en del av det dåliga samvetet.

Pengar som plåster på såren? Tro att du är död? Skrämmande, ryser av din tanke. Nej har man barn så vet man att inget är viktigare än dem i livet! 
  • Anonym (Anja)
    Anonym (Tvingad att lämna mina barn.) skrev 2018-08-30 16:52:03 följande:

Glömde nämna, varför man inte vill ha kontakt mer, oftast blir barnet utan pappa för att föräldrar inte kan samarbeta, får mamman med socialtjänsten på sin sida så kan man aktivt hindra umgänge, det finns inga straff för att man försvårar umgänget, kan man bara förklara varför man försvårar umgänget så är det med lagens goda ord bakom samt socialtjänsten.
    Du kan ha argument att barnen mår dåligt av varannan veckas liv, kommer dom efter i skolan är det styrkt. berättar barnet själv vilken förälder dom vill bo med så styrker detta ännu mer, nu kan man aktivt prata med sitt barn för att förstärka valet, men använd rätt ord, finns inget PAS  i sverige, umgängessabotage måste styrkas för att det ska kunnas bevisas, man har rätt att hjälpa sitt barn om barnet mår dåligt, som vid ex.. vv liv, bara du aldrig nekar umgänge, utan säger ,,, det kommer umgänge men inte just nu medans dom mår dåligt av allt tvistande, dom måste få en stabil grund först.

När en pappa blir sviken på detta sätt, barnen hålls ifrån han så finns ingen hjälp och få, visst du kan prata med psykolog, det hjälper dig själv men inte relationen till dina barn.
    Därför lär man sig leva utan barnen, därför öppnas aldrig den dörren igen, därför säger man nej när dom ringer och vill träffas.

Enda sättet för folk och förstå är att tänka om dina barn togs ifrån dig på deras egna val, ska man stå med öppna armar 10 år senare i livet? säga att man saknat dom?
    Finns människor som klarar av det, som blir jätte glada, finns även dom som inte klarar av det, sveket var för hårt, man dög inte som förälder när dom var ung, varför ska man duga nu, nu när man fått lämna staden man var uppväxt i , lämnat vänner och kompisar, för man klarade inte av alla frågor och fördömanden.
    Man har startat ett nytt liv, en ny familj, man har levt med den länge, bara för att barnen nu saknar pappa så ska han stå klar och ta emot dom, jag klarar inte av det,utan lärd av psykolog att leva utan dom.

Ja det är tragiskt, men ett öde många barn har, man kan inte bara skylla på att det är pappans fel, mamman är lika med skyldig i relationen.

Kände empati för dig ett tag under läsning. Sedan tappade du mig helt. Dina barn var just BARN. Ni var de vuxna. Du borde översköljas av lycka, glädjetårar borde spruta, hjärtat överhettas och bli helt igen över att de sökt upp dig igen.

Straffa dem genom att säga "ni valde bort mig när ni var barn"? Upplever dig som ett barn just nu. Faktiskt värre. Svikare. Stackars era barn säger jag bara!! Nya familj? Man skaffar inte "nya" barn eller anser tidigare som "gamla" "begagnade" barn. Ens barn är ens barn om man så har barn med 10 olika personer sedan tidigare. Och oavsett tvister och kamper vuxna emellan. Man skuldbelägger inte sina barn! Hjälp! Men tack för ditt svar. Man får mer insikt i hur dessa "fäder" fungerar. Själv skulle jag gå genom eld och lågor för mina barn, skulle vänta en hel livstid på dem.
  • Anonym (Anja)
    Anonym (Styvmamman) skrev 2017-04-14 07:31:34 följande:

Min man lämnade sin dotter. Han försökte få det att fungera med varannan vecka, jag med. Dottern var ungefär 4 år när hon började tala illa om mig och till mig och berättade att hennes mamma inte gillade mig. Min man försökte med det mesta för att få det bättre, pratade med hennes mamma, men hon var mer intresserad av att få honom att lämna mig än att lösa något. Värre blev det när jag blev gravid. Dottern skrek när jag var hemma, konstant, rakt ut i luften och fick åka hem till sin mamma.

När min man sen ville prata om det här fanns det bara två alternativ enligt flickans mamma, flytta hem till dom och lämna mig och barnet i magen, eller vara kvar med mig och tappa kontakten med flickan. Min man och jag har vart ett par i 15 år nu och har 3 barn ihop, han pratar ytterst sällan om dottern men jag är övertygad om att han tänker på henne ofta.

Ohhh stackars 4 åring som blev bortvald för ny fruga💔 gör så ont i hjärtat. Din "man" hade kunnat fortsätta kämpa ifall han haft rätt och sund kärlek för sitt barn. Du borde också kämpat med honom. Finns massa man kan göra än att bara ge upp. Stackars, stackars lilla flickan. Och hur kan du leva med dig själv och din "man"? Hans agerande säger ganska mycket om.vilken "man" och "pappa " han är. Hade jag varit du hade jag krävt en riktig kämp. Hade dragit öronen åt mig och tänkt "hmmm, hur hade han gjort med våra barn ifall der sket sig med vårt äktenskap för en ny partner" Hmm....
  • hmm77

Det finns många anledningar. 

han vill inte ha barn, men hon vill
    hon är gravid och säger att det är hans barn, men det är inte det
    Hon bestämmer att han få träffa barnet, men inte få vara vårdnadshavare

• Anonym (Ej lämnat)
    Anonym (.....) skrev 2025-02-08 00:14:13 följande:
    Vidrigt!!! 🤮 
    Anonym (Anja) skrev 2025-02-08 00:40:57 följande:
    Ja gud så vidrigt!!! Kär??? Ens barn är ju det mest dyrbaraste som finns och till dem har man en helt omätbar kärlek, en fullkomligt obeskrivlig kärlek. Din spy emoji tusen ggr om. Bläääää
    Anonym (Anja) skrev 2025-02-08 00:43:24 följande:
    Pengar som plåster på såren? Tro att du är död? Skrämmande, ryser av din tanke. Nej har man barn så vet man att inget är viktigare än dem i livet! 
    Jag föreställde mig ifall jag skulle göra så, vad som eventuellt skulle kunna leda till det, jag har givetvis inte gjort det.

Jag har läst/hört om en man i Wisconsin som övergav fru och tre barn för att han blev väldigt kär i en tjej han skrivit med på internet. Han försökte fejka sin egen död för att hans fru skulle få ut livförsäkring som nån slags kompensation för det han gjorde. 

• Anonym (Sorgligt)

Jag är man och träffar dessa män ibland i mitt arbete. Det finns massor av orsaker till att män säger upp kontakten. Men ofta handlar det om en känslomässig omognad i kombination med en mycket bra anpassningsförmåga. Där ibland även alkohol och annat missbruk kan finnas. Barnets mamma och barnen har starka känslor vilket mannen inte kan hantera utan anpassar sig till situationen och försvinner. Rädd att göra fel eller tycker synd om sig själv. På samma sätt kanske de träffar en kvinna som tycker att det är väldigt svårt att ta in en ny man med barn i sitt liv och sin familj. Mannen som inte riktigt kan möta dessa känslor och stå upp för sina och sina egna barn börjar anpassa sig genom att inte blanda in sig själv eller sina barn i relationen. Detta gör de med en förhoppning om att det ska bli deras tur när oron släpper. Att deras känslor och behov kommer få utrymme sedan. Problemet är att det sällan blir deras tur. Jag tror ärligt att många män lider i det tysta just för att de anpassar bort sig själva i relationer. i stället för att prata om det så ger de upp, pysslar med sina hobby, blir griniga. De upplever att det inte är någon idé för att ingen ändå lyssnar på dem. Problemet är att de från början aldrig berättat vad som är viktigt för dem eller vågat ta plats av rädsla för att bli lämnad. Samtidigt som de kanske lever med en kvinna inte är bra på att möta andras behov. De kan ha väldigt starka åsikter om hur hem och familj ska vara. Även hur mannen ska tycka och tänka. Att bli arg på dessa män för att de lämnat sina barn då barnet var ungt, för att barnet sagt att jag inte vill vara med dig. Är såklart omoget. Men eftersom dessa män inte fått lära sig annat än att deras känslor är oviktiga i relationer, så känner de bara att det är ytterligare en person som inte förstår deras perspektiv och suckar förmodligen i sin tysthet. Om du får chans att träffa din pappa igen och prata. Försök att lyssna på det han säger utan att döma, på så sätt kommer du förstå mer. Du kommer förmodligen ändå inte förstå emotionellt varför han gör som du gör, men du kommer ha större möjlighet att få en förklaring.

• Anonym (Mirabell)
    Loriyana skrev 2017-04-14 08:01:14 följande:
    Man har alltid ett val.

Visste han om att hans ex var på det sättet innan han blev tillsammans med dig? Innan han gjorde dig gravid?

Men sådär fungerar inte människor. De allra flesta är inte så planerande och har inte heller förmåga att förutse hur andra ska bete sig i framtiden. De allra allra flesta fattar beslut utifrån den situation de befinner sig i för stunden. Hur skulle han kunna veta att exet inte skulle lugna ner sig? 

Man kan inte välja hur framtiden ska bli, man surfar på livets våg och hoppas att man inte trillar och drunknar. 

Svar på tråden Pappor som lämnar