• Anonym (Kit kat)

Vars ska min katt sova på natten??

Hej.

Har en katt hos min pappa och just nu är jag här. Det är min katt från början men han är ju som såklart hela familjens också. Han är både inne och utekatt eftersom att vi bor i hus. Han är snart 7 år, om mindre än 1 månad.

Problemet är att jag inte vet vars han ska sova på natten. Om han sover fritt i huset så vaknar han tidigt på morgonen och hoppar på min pappas dörr flera gånger så att han vaknar. Förut sov han med mig och min pojkvän men det funkar som inte och om det nu funkar så vaknar han jättetidigt på morgonen då också och vill ut. Jag kan ju inte släppa ut honom fritt i huset heller för då springer han runt och väcker pappa i och med att han hoppar på dörrhandtaget.

Vi har länge gjort så att han sover i en garderob på nätterna som vi stoppar honom i när vi ska gå och lägga oss. Det går bra på natten, då sover han där, men vid 6 tiden på morgonen så vaknar han där också och hoppar på dörrhandtaget och ska ut.

Då vaknar vi 6 på morgonen av att han konstant hoppar på dörrhandtaget och vill ut, så då brukar jag släppa ut honom i huset och ge honom mat för han brukar vara hungrig. Därefter släpper jag ut honom (alltså utomhus) men då får han vara ute så länge tills vi vaknar...

Vill inte att han ska sova ute om nätterna. Det känns inte bra, så det är inget alternativ att vi släpper ut honom utomhus när vi ska gå och lägga oss.

Eftersom att det inte funkar så som vi gör nu, så har jag funderat på att stoppa honom i hans bur när jag går och lägger mig. Då får han ligga i buren i mitt rum med mig eller nån annanstans, men det kommer ju vara samma visa då också. Han kommer vakna vid 6 på morgonen och krafsa på buren.

Om vi inte kommer på nåt bättre så får vi väl göra så att han fortsätter sova i garderoben/i buren om nätterna och så vaknar vi vid 6 tiden på morgonen när han hoppar på dörrhandtaget/krafsar på buren och så måste vi gå upp och ge honom mat och sen släppa ut honom utomhus. Men då blir han ute så länge, tills vi stiger upp..

Nån som har nåt bra förslag på vad man kan göra?

• Svar på tråden Vars ska min katt sova på natten??
  • Kuddebarn
    Froken Lokens skrev 2017-04-18 16:12:05 följande:

Hahahahaha "förtal".

HAHAhahaha!
  • Smulis36
    Anonym (Eh) skrev 2017-04-18 16:11:07 följande:

Jag har varit i tråden från start och kan garantera dig att jag inte är Kuddebarn.

Men med den logiken så är ju du isåfall anonym isa.

Nej, jag och Fröken Lokens är inte samma person.

Vi delar bara samma åsikt om att det är djurplågeri att hålla katt instängd i bur/garderob.

isa/
  • Anonym (Eh)
    Smulis36 skrev 2017-04-18 16:13:10 följande:

Vi delar bara samma åsikt om att det är djurplågeri att hålla katt instängd i bur/garderob.

isa/

Och jag är inte samma person som någon annan här i tråden heller. Så var vänlig och påstå inte saker som ni inte vet nåt om.
  • Froken Lokens
    Smulis36 skrev 2017-04-18 16:13:10 följande:

isa/

Vi får ge oss. Bäst att inte mata...
  • Anonym (isa)
    Anonym (Eh) skrev 2017-04-18 16:14:58 följande:

Och jag är inte samma person som någon annan här i tråden heller. Så var vänlig och påstå inte saker som ni inte vet nåt om.

Och vart har jag påstått att du är samma person som någon annan här i tråden?

Citera gärna det inlägget (om du kan?)
  • Anonym (Eh)
    Froken Lokens skrev 2017-04-18 16:15:20 följande:

Vi får ge oss. Bäst att inte mata...

Det var din teori från början så jag tycker att du ska ge dig.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (isa) skrev 2017-04-18 16:16:44 följande:

Och vart har jag påstått att du är samma person som någon annan här i tråden?

Citera gärna det inlägget (om du kan?)

Jag sa inte att just du hade gjort det.
  • smulpaj01

Självklart ska du INTE stänga in katten i garderoben!!! Helt vansinnigt och dessutom olagligt!

Lämna bort katten till någon som kan ta hand om den!

Min katt väcker mig också varje morgon, katter gör så och det får man ta!

• nevermind
    Anonym (Kit kat) skrev 2017-04-18 13:02:42 följande:
    Jag går ju upp och släpper ut katten? Och det funkar? Men försöker hitta en bättre lösning.

Jag kan inte ha den fritt i huset på natten för min pappa kan inte somna om när den väcker honom.
    Det finns ingen bättre lösning. Det är så det funkar när man har katt.
  • Froken Lokens

Bidrar med en text från jordbruksverket som jag fick skickad till mig; "Utrymmen där katter hålls samt rastgårdar ska vara minst 6 kvadratmeter. Ytan ska vara minst 2 kvadratmeter per katt. Takhöjden ska vara minst 1,9 meter." Dessutom gäller att katten visst får vistas i en garderob eller en bur om den vill det, men då ska dörren vara öppen och katten ska kunna lämna buren eller garderoben när den så önskar och inte vara utlämnad åt när ägaren går upp och släpper ut den ur utrymmet."

Svar på tråden Vars ska min katt sova på natten??