• Anonym (Kit kat)

Vars ska min katt sova på natten??

Hej.

Har en katt hos min pappa och just nu är jag här. Det är min katt från början men han är ju som såklart hela familjens också. Han är både inne och utekatt eftersom att vi bor i hus. Han är snart 7 år, om mindre än 1 månad.

Problemet är att jag inte vet vars han ska sova på natten. Om han sover fritt i huset så vaknar han tidigt på morgonen och hoppar på min pappas dörr flera gånger så att han vaknar. Förut sov han med mig och min pojkvän men det funkar som inte och om det nu funkar så vaknar han jättetidigt på morgonen då också och vill ut. Jag kan ju inte släppa ut honom fritt i huset heller för då springer han runt och väcker pappa i och med att han hoppar på dörrhandtaget.

Vi har länge gjort så att han sover i en garderob på nätterna som vi stoppar honom i när vi ska gå och lägga oss. Det går bra på natten, då sover han där, men vid 6 tiden på morgonen så vaknar han där också och hoppar på dörrhandtaget och ska ut.

Då vaknar vi 6 på morgonen av att han konstant hoppar på dörrhandtaget och vill ut, så då brukar jag släppa ut honom i huset och ge honom mat för han brukar vara hungrig. Därefter släpper jag ut honom (alltså utomhus) men då får han vara ute så länge tills vi vaknar...

Vill inte att han ska sova ute om nätterna. Det känns inte bra, så det är inget alternativ att vi släpper ut honom utomhus när vi ska gå och lägga oss.

Eftersom att det inte funkar så som vi gör nu, så har jag funderat på att stoppa honom i hans bur när jag går och lägger mig. Då får han ligga i buren i mitt rum med mig eller nån annanstans, men det kommer ju vara samma visa då också. Han kommer vakna vid 6 på morgonen och krafsa på buren.

Om vi inte kommer på nåt bättre så får vi väl göra så att han fortsätter sova i garderoben/i buren om nätterna och så vaknar vi vid 6 tiden på morgonen när han hoppar på dörrhandtaget/krafsar på buren och så måste vi gå upp och ge honom mat och sen släppa ut honom utomhus. Men då blir han ute så länge, tills vi stiger upp..

Nån som har nåt bra förslag på vad man kan göra?

• Svar på tråden Vars ska min katt sova på natten??
  • Froken Lokens
    Anonym (Kit kat) skrev 2017-04-18 13:25:31 följande:

Säg det till min pappa.

Eftersom det är din katt och fin pappa är det ditt ansvar att informera honom om detta. Du uppger ju att du själv låser in den stackars katten i garderoben nattetid. Det är djurplågeri!
  • Anonym (Kit kat)
    Påven Johanna II skrev 2017-04-18 13:30:06 följande:

Det är inte bara mina åsikter, det är lagens åsikter. Mitt tips är att du och din pappa läser på jordbruksverkets hemsida så att ni förstår vad man får och inte får göra när man håller katt i hemmet. 

Ok.
  • Guden Tor
    Froken Lokens skrev 2017-04-18 13:30:51 följande:

Eftersom det är din katt och fin pappa är det ditt ansvar att informera honom om detta. Du uppger ju att du själv låser in den stackars katten i garderoben nattetid. Det är djurplågeri!

Och vad ska man annars göra med en katt som väcker hela huset om nätterna? Du har inte tänkt på att folk ska upp och jobba?

Det finns ingen annan lösning än att den sover i garderoben/med ts och så släpper hon ut den när den vill ut. Som hon brukar göra?
  • Anonym (Hahaha)

Jag hade låtit den fortsätta sova i garderoben fast helst med mig och sen släppt ut den när den vill ut. Skit i dem som skriker om djurplågeri. Antar att de äter kött så de har inget tolkningsföreträde.

• Anonym (Hahaha)
    Froken Lokens skrev 2017-04-18 13:30:51 följande:

Äter du kött?
  • No Logo

Eftersom man inte får stänga in en katt i buren hela nätterna och inte bör hålla den instängd i en garderob så är väl den enklaste lösningen att någon står ut med att bli väckt och släpper ut katten varje morgon vid 6-tiden när den tycks vakna. TS förstås när hon är där, men övriga dagar måste ju någon annan i familjen göra det. Ett alternativ som nämnt är kattlucka så att katten kan gå ut när den vill, och det verkar ju vara det alternativ som skulle störa allas sömn minst. Men risken finns ju att katten väcker folk ändå för att få mat och sällskap. Antar att TS inte kan ta med katten där hon bor övrig tid? Får man det inte att funka på ett sätt som ger folk nattro utan att ta till metoder som inte är förenliga med god husdjurshållning får man he bort den.

• Froken Lokens
    Guden Tor skrev 2017-04-18 13:33:46 följande:

Och vad ska man annars göra med en katt som väcker hela huset om nätterna? Du har inte tänkt på att folk ska upp och jobba?

Det finns ingen annan lösning än att den sover i garderoben/med ts och så släpper hon ut den när den vill ut. Som hon brukar göra?

Jag har katterna och honom släpper vi ut när han vill ut, oavsett tid på dygnet. Och vi jobbar och barnen går i skolan. Det tar knappt två minuter att kliva upp, släppa ut katten och lägga sig igen.
  • Guden Tor
    Froken Lokens skrev 2017-04-18 13:51:31 följande:

Jag har katterna och honom släpper vi ut när han vill ut, oavsett tid på dygnet. Och vi jobbar och barnen går i skolan. Det tar knappt två minuter att kliva upp, släppa ut katten och lägga sig igen.

Det var ju därför jag skrev att ts bör fortsätta göra så och hon skrev ju själv att hon ska fortsätta göra så men att hon letade efter andra förslag. Ibland undrar man om en del har dyslexi.
  • Anonym (Hahaha)
    Froken Lokens skrev 2017-04-18 13:51:31 följande:

Men vad är problemet då?

Katten sover med ts och hon släpper ut den när den vill ut. Simple as that.

Kul att du ignorerade min fråga btw.
Svar på tråden Vars ska min katt sova på natten??